معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان؛

۲۸ درصد سنجد کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

1399/07/16 - 21:27 - کد خبر: 28553 نسخه چاپی

نصر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به رتبه نخست استان در تولید سنجد کشور، گفت: ۲۸ درصد تولید سنجد کشور مربوط به استان است.

به گزارش نصر، علی رخ افروز روز چهارشنبه در حاشیه آغاز برداشت محصول سنجد در روستای اخی جهان از توابع شهرستان آذرشهر، افزود: سطح زیر کشت محصول سنجد در استان ۴۹۴ هکتار بوده که یکهزار و ۲۴۱ تن سنجد امسال تولید شده است.  
وی متوسط عملکرد در واحد سطح محصول سنجد را در استان ۲هزار و ۶۰۰ کیلوگرم  اعلام کرد و افزود: ارقام شاخص سنجد کشت شده در آذربایجان شرقی را ارقام قزل، دره وار، حاج حسین و پانبوغ تشکیل داده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به برنامه اصلاح الگوی کشت با هدف مصرف بهینه آب درحوضه دریاچه اورمیه و مقاوم به سرما و شوری خاک با توجه به محدودیت خاکهای حوضه دریاچه برای سایر درختان میوه را مهم برشمرد و گفت: سنجد می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی باغات در حوضه دریاچه ارومیه باشد.
وی با بیان اینکه سنجد به طور عمده در کنار نهرها و به صورت پراکنده در باغات کاشته می شود و در مواقعی به عنوان بادشکن نیز مورد استفاده قرار می گیرد، ادامه داد:  این محصول به جهت شناسایی بیشتر خواص دارویی متعددی که دارد مورد توجه کشاورزان و صنایع دارویی قرار گرفته و تقاضا برای احداث باغات سنجد رو به افزایش بوده است و همچنین به جهت کم آب بودن نیز مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز می باشد.
رخ افروز با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید و سطح کشت سنجد رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: شهرستان آذرشهر نیز رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید سنجد  استان را دارا می باشد.
معاون مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با بیان کاربردهای میوه سنجد گفت: میوه سنجد هم به صورت غذایی و هم به صورت دارویی استفاده می شود که این میوه دارای انواع پروتئین ها، اسیدهای آمینه، چربی ها و قندها مثل فروکتوز و دارای خواص دارویی بسیاری بوده و پاک کننده معده و روده می باشد.
مهندس صابر بیگ لک با بیان اینکه این میوه همچنین صفرا را کنترل کرده و برای درمان اسهال خونی مفید است، ادامه داد: دیگر ویژگی دارویی این میوه کاهش درد استخوان و آرتروز می باشد .
وی خاطرنشان کرد: استفاده از اسانس گل سنجد که به تازگی خیلی رایج شده است، اثرات آرام بخش، ضددرد، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضدعفونی داشته و در درمان و پیشگیری سرطان و بیماری ام اس نیز بسیار موثر است.
وی افزود: از چوب درخت سنجد در صنایع چوب اعم از صنایع خاتم سازی، تهیه روکش های نقش دار و حتی تهیه عصا و چوب دستی و مجسمه های چوبی استفاده می شود.
انتهای پیام/
۲۸ درصد سنجد کشور در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار