نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی خبر داد:

احداث بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کشور در بخش خاروانا

1398/06/30 - 15:10 - کد خبر: 2853 نسخه چاپی

نصر: نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی از احداث شهرک گلخانه‌ای هزار هکتاری در خاروانا خبر داد و گفت: هم‌اکنون این پروژه توسط شرکت مشاور در دست مطالعه است و در صورت اجرا اشتغال زایی و درآمدزایی قابل توجهی در منطقه خواهد داشت.

به گزارش نصر به نقل از تسنیم، رضا علیزاده در گفت‌وگویی ورزقان را یکی از شهرستان‌های کم برخوردار استان دانست و اظهار داشت: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار چشم‌گیری در حوزه‌های صنعت و معدن، عمرانی و گردشگری و کشاورزی در این شهرستان صورت گرفته یا در دست اقدام است که صورت اجرا ورزقان می‌تواند به یکی از شهرستان‌های توسعه یافته استان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های توسعه مس سونگون از سال 90 استارت خورده و پس از پیشرفت قریب به 10 درصد و صرف هزینه‌های چندین میلیاردی در سال 92 به بهانه تغییر روش نمیه کاره رها شده بود، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن مجلس دهم با همراهی مجمع نمایندگان استان، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و وزیر صنعت، معدن و تجارت و پس از جلسات کارشناسی دو ساله در نهایت شرکت مس مجاب و مکلف به اجرای پروژه ذوب مس و دیگر طرح‌های توسعه در ورزقان شد که در این راستا بیش از 140 کانتینر از تجهیزات فاز 3 تغلیظ که پیش نیاز کارخانه ذوب است به شهرستان منتقل شده است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: دخایر قابل استخراج معدن مس سونگون در ابتدا 400 میلیون تن اعلام شده بود و علی رغم اینکه در اکتشافات سال‌های گذشته این ذخایر به بیش از یک میلیارد تن افزایش یافته بود؛ به دلیل برخی نا مهربانی‌ها عده‌ای مانع از اعلام میزان واقعی این ذخایر بودند که با پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص تکمیل اکتشافات، دخیره بیش از یک میلیارد تن مس سونگون رسانه‌ای شد و پیش بینی می‌شود با تکمیل اکتشافات ذخیره قابل استخراج معدن مس سونگون به بیش از 2 میلیارد تن برسد.

 

پروژه ذوب مس سونگون به زودی اجرایی می‌شود

وی اظهار داشت: اوایل سال 97 مناقصه واگذاری طرح‌های توسعه مس به پیمانکار برگزار و شرکتی خارجی برنده مناقصه شد تا این شرکت با ورود فناوری مورد نیاز و مشارکت بیش از 70 درصدی شرکت‌های داخلی کار احداث طرح‌های توسعه مس سونگون ورزقان را شروع نماید که متاسفانه به جهت اعمال تحریم‌های ظالمانه‌ جدید از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی تا کنون این پروژه اجرایی نشده است.

علیزاده گفت: همانگونه که جمهوری اسلامی در دیگر زمینه‌ها تحریم را مانعی برای دست یابی به اهداف به حق خود نداسته در این زمینه نیز پس از پیگیری‌های فراوران و برگزاری جلسات متعدد در بالاترین سطح در نهایت دانش مورد نیاز را به کشور وارد و پروژه با اتکا بیش از 80 درصدی به توان داخلی اجرایی خواهد شد.

 

راه‌های دسترسی مناسب، توسعه ورزقان را تضمین می‌کند

نماینده مردم ورزقان خاروانا در مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه اجرای پروژه بزرگراه خواجه – ورزقان گفت: در دور هشتم که بنده به مجلس راه یافتم پروژه بزرگراه تبریز – اسپیران – آقابابا فرامرزی – خاروانا- نوردوز تصویب و ردیف ملی به خود اختصاص داده بود که پیگیری‌های لازم را برای اجرای پروژه مذکور صورت دادیم ولی به جهت اینکه عمده جمعیت منطقه و شهر وزقان فاصله چندین کیلومتری با این بزرگراه داشتند تلاش کردیم یک راه مناسب دیگر از خواجه به ورزقان و از ورزقان به آقابابا برای الحاق بزرگراه اسپیران تعریف کنیم و در نهایت پس از تلاش‌های بسیار در سال 90 این پروژه تصویب و ردیف ملی گرفت.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت بنده درخواستی به رئیس جمهور وقت با موضوع مشارکت شرکت مس در تأمین مالی و احداث بزگراه خواجه - ورزقان دادم که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت مس ابلاغ و مقدمات انجام آن فراهم شدغ ولی متاسفانه در زمان شروع مجلس دهم این پروژه به دلایلی زیر 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که بعداز سال 95 طی هماهنگی‌های که شکل گرفت روند احداث پروژه سرعت گرفت و در سال‌های 96 و 97 اقدامات چشم گیری در این حوزه انجام شد.

نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال بالای 90 درصد قطعات 2، 3 و 4 پروژه تکمیل و زیر ترافیک خواهد رفت، گفت: عملیاتی نمودن قطعه 1 و 5 این پروژه برای شهرستان بسیار حائز اهمیت بود که در این راستا شرکت مس متقاعد به تأمین مالی این قطعات شد و هم اکنون قطعه یک از خواجه تا شالی با سرعت خوبی در دست اجراست و قطعه 5 نیز از ورودی ورزقان به روستای آقابابا فرامزی در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.

علیزاده در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص حواشی قطعه 5 بزرگراه خواجه – ورزقان –آقابابافرامرزی، گفت: متاسفانه در این زمینه شاهد برخی بی اخلاقی‌ها هستیم و برخی برای رسیدن به اهداف سیاسی سعی در به حاشیه بردن این پروژه و دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرستان دارند. غافل از اینکه مکان یابی پروژه با نظر کارشناسی مشاوران اداره‌کل راه و شهرسازی انتخاب شده و تمامی جوانب از جمله برخوردار درصد بالای جمیتی و توسعه شهرستان در این مکان یابی مد نظر مشاورین بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای اتصال ورودی و خروجی شهر ورزقان به این بزرگراه و زیبا سازی شهر ورزقان شرکت مس مجاب به تخصیص اعتبار جداگانه‌ای شده است، افزود: برای بنده مسیر اجرای پروژه چندان مهم نیست، بلکه صرفاً اجرا با نظر کارشناسی است. با این حال به منظور ارج نهادن به نظر اکثریت مردم شهرستان بنده پیشنهاد برگزاری همایش نخبگان را داده‌ام تا هر تصمیمی در این همایش گرفته شود در کنار مردم برای تحقق آن تلاش کرده و این بزرگراه را تا خاروانا و نوردوز ادامه دهیم.

نماینده مردم شهرستان ورزقان با تاکید بر اینکه در این شرایط اقتصادی کمتر پروژه‌ای اعتبار تخصیص یافته (نقد) دارد، از عموم مردم شهرستان حوزه انتخابیه‌اش توجه به منافع عمومی و آینده شهرستان، نه منافع شخصی و جناحی را خواستار شد.

 

اجرای طرح گردشگری قلعه بابک کلیبر به قلعه جوشین ورزقان را پیگیری می‌کنیم

رضا علیزاده گفت: علی رغم برخورداری شهرستان معادن غنی از کشاورزی و گردشگری غافل نشده و اقداماتی در این زمینه‌ها تریب داده‌ایم که اجرای طرح گردشگری بین قلعه بابک کلیبر به قلعه جوشین ورزقان با استفاده از امکانات مدرن و سنتی در کنار یکدیگر از جمله آن‌ها است واین طرح هم‌اکنون توسط شرکت مشاور در دست مطالعه است و در صورت اجرا می‌تواند درآمد قابل توجهی برای مردم شهرستان داشته باشد.

وی از احداث کمپ ورزشی با تمامی امکانات و زیرساخت‌‌ها در استانداردهای جهانی توسط شرکت مس در شهر ورزقان با اعتبار یک هزار میلیارد ریال خبر داد که می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد امکانات رفاهی در شهر و جذب گردشگر داشته باشد.

 

بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کشور در بخش خاروانا احداث می‌شود

علیزاده به اشاره به وجود سد حاجیلار و خط لوله انتقال گاز به ارمنستان در منطقه خاروانا از احداث شهرک گلخانه‌ای 1000 هکتاری در این بخش خبر داد که هم‌اکنون این پروژه توسط شرکت مشاور در دست مطالعه است و در صورت اجرا اشتغال زایی و درآمدزایی قابل توجهی در منطقه خواهد داشت.

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی برای بسته بندی و رفع مشکل فروش محصول کشاورزان منطقه به ویژه عدس کاران توسط بخش خصوصی در شهرستان صورت گرفته و انتظار می‌رود مشکلات کشاورزان در زمینه فروش به حداقل کاهش پیدا کند.

 

طرح بزرگ آب‌رسانی به 65 روستای شهرستان اجرایی شده است

نماینده مردم ورزقان و خاروانا از آغاز هملیات اجرایی طرح بزرگ آب‌رسانی به 65 روستای شهرستان با مشارکت شرکت مس خبر داد و اظهار داشت: مجتمع مس سونگون سالانه 3 میلیون مترمکعب آب شرب را اط طریق خط لوله اختصاصی خود از سد حاجیلار در ارتفاعات چراغلو شهرستان تحویل شرکت آب و فاضلاب روستای خواهد داد و این شرکت با احداث تصفیه خانه و اجرای شبکه‌های لازم آب شرب سالم در اختیار مردم روستاها و شهرها قرار خواهد داد.

علیزاده با تاکید بر اخلاق‌مداری در جامعه و اینکه توسعه فرهنگی پیش نیاز سایر توسعه‌ها است، افزود: رعایت اخلاق در جامعه از سوی تمامی طیف‌ها بسیار ضروری است و بی اخلاقی که متاسفانه در ماه‌های اخیر در شهرستان صورت می‌گیرد می‌تواند سال‌های سال تبعات منفی بسیاری در پی داشته و مانع از پیشرفت و توسعه شهرستان شود.

وی افزود: ابتدا خودم و سپس دیگران را به اخلاق‌مداری توصیه کرده و می‌گویم برای رسیدن به اهداف شخصی و سیاسی در مقابل اقداماتی که برای توسعه صورت می‌گیرد مقاومت نکنید.

انتهای پیام/

احداث بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کشور در بخش خاروانا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار