رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

آذربایجان شرقی دومین تولیدکننده سیب کشور

1399/07/15 - 10:51 - کد خبر: 28429 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان از لحاظ سطح زیرکشت و مقدار تولید سیب، رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در گفت‌وگویی اظهار کرد: مقدار تولید سیب درختی استان در سالجاری بیش از 670 هزار تن برآورد می‌شود که از این مقدار، 67 هزار تن شامل سیب تابستانه و ارقام محلی و 600 هزار تن نیز شامل سیب پاییزه است.
وی در خصوص تولیدات سیب پاییزه استان، گفت: 320 هزار تن از کل تولیدات سیب پاییزه استان، جزو سیب‌های درجه یک و ممتاز، 210 هزار تن درجه دو و 70 هزار تن نیز سیب‌های درجه سه و صنعتی است؛ 38 درصد از این تولیدات به رقم گلدن، 60 درصد به رقم رد و دو درصد نیز به سایر ارقام اختصاص دارد. 
وی با بیان این‌که میزان سیب مصرفی استان سالانه در حدود 95 الی 100 هزار تن است، گفت: غالب ارقام باغات سیب از نوع رقم رد و رقم گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی استان از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالا برخودار بوده و مزیت صادراتی و ارز آوری دارد.
فتحی افزود: از کل سطح زیر کشت سیب استان حدود 10 درصد به ارقام تابستانه شامل سیب مشکی، گلاب، قره یاپراق، شیخ احمد، ساری آلما و قزل آلما اختصاص یافته و حدود دو درصد نیز از نوع رویشی (سیب مالینگ پا کوتاه) و شامل ارقام فوجی، دلبار استار (دورنگ فرانسوی )، گالا، گلاب، رد استارکینک، برابرن و ... بوده که صورت پراکنده وجود دارد.
وی ادامه داد: شهرستان مراغه با تولید بیش از 217 هزار تن مقام اول تولید سیب استان و شهرستان‌های میانه با 126 هزار تن و اهر با 85 هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
انتهای پیام/
 آذربایجان شرقی دومین تولیدکننده سیب کشور خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار