امنیت پایدار در مناطق مرزی شمال غرب حاکم است

1399/07/14 - 22:39 - کد خبر: 28415 نسخه چاپی

نصر: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصابت راکت خمپاره های جنگ قره باغ به خاک کشورمان غیرقابل قبول است، گفت: امنیت پایدار بر نواحی مرزی شمال غرب حاکم است.

به گزارش نصر، شهریار حیدری روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: در راستای تصمیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چند نفر از اعضای کمیسیون به نمایندگی از بقیه با هدف بررسی وضعیت امنیتی و شرایط امنیت در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل با تاکید بر بازدید از مناطق مرزی از ۳ روز قبل در منطقه حضور داریم.
وی با اشاره به اینکه امروز در جلسه شورای تامین استان آذربایجان شرقی حضور یافتیم ، گفت: تمام تحولات و مسائل و انچه که مربوط به حوزه استان است، به صورت میدانی مورد رصد قرار گرفت.
وی اضافه کرد: خوشبختانه شورای تامین استان و در راس آن استاندار آذربایجان شرقی بسیار با دقت مسائل را رصد می کنند و به صراحت عرض می کنم امنیت پایدار و بسیار خوبی در مرزهای آدربایجان شرقی و اردبیل وجود دارد.
حیدری افزود: تمام نیروهای امنیتی و مرزبانی کشور به صورت مستمر و شبانه روز جهت امنیت پایدار در مرزها فعال هستند و اتحاد و همدلی و همراهی بین شورای تامین بی نظیر است.
وی گفت: در بازدید میدانی که از مناطق مرزی نزدیک به محل مناقشه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان مشاهده شد که متاسفانه تعدادی از گلوله های سرگردان به داخل خاک جمهوری اسلامی اصابت کرده است.
وی افزود: ضمن اینکه مرزبانانی آذربایجان شرقی به مرزبانان هر دو کشور اعتراص کرده است تاکید ما به عنوان کمیسیون امنیت ملی بر وزارت خارجه است که حتما سفرای دو کشور احضار و تذکرات لازم داده شود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: بخشی از اصابت این گلوله ها به مزارع کشاورزی بوده و با توجه به اینکه فصل برداشت کشاورزان است باید امنیت روانی برای کشاورزان ایجاد شود تا بتوانند از مزارع شان بهره برداری بکنند.
وی تاکید کرد: آمادگی کافی برای حفظ و حراست از مرزها جمهوری اسلامی وجود دارد؛ این دو کشور هم با ما همسایه هستند و مراودات راهبردی با ما داشته اند و جمهوری اسلامی حرمت خاصی برای همسایگان قایل بوده و دوطرف را به حل مناقشه دعوت می کند.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های بین المللی بهترین راهکار برای حل مناقشه قره باغ و با در نظر گرفتن ملاحظات منطقه ای، حضور بیگانگان در این مناقشه نگران کننده است .
حیدری ادامه داد: بهترین راهکار استفاده از ظرفیت مجامع بین المللی و استفاده از ظرفیت کشورهای دوست مثل جمهوری اسلامی ایران است تا این موضوع ختم به خیر شود.
وی گفت: شهرهای مرزی ما توسط نیروهای مرزبانی با همکاری نهادهای نظامی و اطلاعاتی از امنیت مناسبی برخوردار هستند و این گلوله ها سرگردان است که به مناطق مرزی ما اصابت می کنند.
وی تاکید کرد: اما این خطای نظامی امروز قابل قبول نیست، شاید در گذشته ها تا حدودی این خطای نظامی قبول بود، ولی امروز به دلیل وجود سیستم های پیشرفته در سراسر دنیا اصابت گلوله به خاک ما قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: تذکرات لازم توسط دستگاه دیپلماسی و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به طرف های مقابل داده شده و تاکید می کنیم وزارت خارجه با جدیت بیشتر و با احضار سفرای دو کشور این موضوعات را منتفی کند.
شهرستان مرزی خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره باغ بین ارتش های جمهوری های آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.
از زمان آغاز جنگ در قره باغ در اوایل هفته گذشته تاکنون بیش از ۳۰ راکت خمپاره به روستاهای خداآفرین برخورد کرده که در نتیجه آن دو واحد روستایی خسارت دیده و به یک کودک جراحت جزئی وارد آمده است.
 گزارش ایرنا، با شروع درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است.
مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.
بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.
در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.
انتهای پیام/
امنیت پایدار در مناطق مرزی شمال غرب حاکم است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار