دبیر ستاد اربعین استان مطرح کرد:

جهت‌دهی ظرفیت موکب‌های آذربایجان‌شرقی در راستای کمک به اقشار محروم

1399/07/14 - 11:14 - کد خبر: 28358 نسخه چاپی

نصر: دبیر ستاد اربعین آذربایجان‌شرقی، فعالیت مواکب اربعین در قالب همت‌ها و کمک‌های مومنانه را اقدامی خداپسندانه در شرایط کرونایی دانست و گفت: ظرفیت عظیمی که در مواکب استان وجود دارد در راستای کمک به معیشت افراد محروم به‌ویژه اقشار آسیب دیده از کرونا جهت گیری شده است.

به گزارش نصر، بدر شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این‌که در لغو مراسم پیاده روی اربعین امسال صرفا موضوع مهم تامین و تضمین سلامت زائران محترم مدنظر مسئولان امر بوده است، گفت: تمام مرزهای چهارگانه کشور به سمت عراق مسدود بوده و عراق از ورود زوار خارجی جلوگیری می‌کند.
وی افزود: به دلیل گسترش شدید ویروس کرونا و براساس اعلام ریاست جمهوری و مصوبات ستاد مقابله با کرونا، هرگونه سفر زمینی و هوایی به عراق برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، ممنوع است.
وی با بیان این‌که در لغو پیاده روی اربعین صرفا موضوع مهم تامین و تضمین سلامت زائران مدنظر مسئولان امر بوده است و برخی شایعات و گمانه زنی‌ها در این زمینه کذب محض است، افزود: مردم اخبار رسمی را در این خصوص از صدا و سیما دنبال کنند؛ همچنین فراخوان‌های زیارت اربعین در فضای مجازی نیز رسمیت ندارد.
شکوهی ادامه داد: پس از پایان مراسم اربعین سال 1398، ستاد اربعین استان همچنان با حفظ ساختار خود به فعالیت‌ها ادامه داد و با ارزیابی نقاط قوت و ضعف سال‌های قبل، برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری بهتر و با شکوه اربعین سال ۹۹، از آذر ماه سال گذشته آغاز شد و حتی پس از شیوع کرونا و با احتمال این‌که شاید این بیماری تا اربعین از بین برود، اولین جلسه ستاد اربعین استان در سال جاری در فروردین ماه برگزار شده و کمیته‌های 14 گانه نیز فعالیت‌های خود را آغاز کردند.
وی افزود: متاسفانه با ادامه روند شیوع کرونا، عملاً برگزاری اربعین منتفی شد و در شهریور ماه به صورت رسمی از طرف مسئولان ستاد مرکزی اربعین کشور اعلام شد که هیچ گونه زائری در اربعین امسال اعزام نخواهد شد.
وی اظهار کرد: عدم برگزاری مراسم پیاده روی اربعین به معنای تعطیلی فرهنگ اربعین نیست و برنامه‌های جایگزین در ستاد اربعین استان و کمیته فرهنگی و آموزشی پیش بینی و اجرایی می‌شود.
دبیر ستاد اربعین استان از راه اندازی پویش "هر خانه یک حسینیه" در منازل خبر داد و گفت: در روز 19صفر در تمامی سازمان‌ها و ادارات، مراسم قرائت زیارت اربعین با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و پخش از طریق بلندگوها برگزار خواهد شد.
بنا به این گزارش، وی، توزیع ماسک در قالب پویش احسان ماسک، توزیع محلول‌های ضد عفونی کننده و لوازم التحریر دانش آموزان در مناطق محروم شهرستان‌ها را از دیگر برنامه‌های ستاد اربعین استان عنوان کرد.
وی با بیان این‌که خوشبختانه در آذربایجان‌شرقی تمام عزاداران با ستاد استانی اربعین همکاری می‌کنند و هیچ‌گونه گزارشی از حرکت افراد به سمت مرزها گزارش نشده است، گفت: فضاسازی گسترده اربعین با همکاری هیئات، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سطح استان انجام شده است و امسال استفاده از ظرفیت فضای مجازی و صدا و سیمای استان همانند دهه اول محرم در اولویت مسئولان استانی قرار دارد.
شکوهی در ادامه به احداث مرکز جامع خدمات رسانی به زوار استان اشاره کرد و گفت: فقدان محل مناسب تعریف شده با هدف مدیریت و پشتیبانی مراسم عظیم معنوی اربعین از مشکلات سال‌های گذشته زائران استان بود که امسال پس از پیگیری‌های فراوان توسط استاندار و با اعزام نمایندگان ستاد اربعین استان به مهران، زمینی به وسعت 1780متر مربع برای احداث مرکز جامع خدمات رسانی به زوار در 500متری مرز در شهرستان مهران استان ایلام به آذربایجان شرقی واگذار شده است.
وی افزود: این مرکز به شکل کاملاً مجهز در دو طبقه با مشارکت افراد خیر و عاشقان سید الشهدا(ع) احداث خواهد شد و مقرر شده که این محل دو ماه درسال به خدمات رسانی به زائران و ۱۰ ماه نیز در طول سال به صورت مرکز خدمات تجاری و بازرگانی در خدمت صادر کنندگان و وارد کنندگان باشد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: امیدواریم در هفته‌های آینده، عملیات احداث این پروژه مهم که از آرزوهای دیرینه مردم استان بود، آغاز و تا اربعین سال آینده به بهره برداری برسد.
انتهای پیام/
 جهت‌دهی ظرفیت موکب‌های آذربایجان‌شرقی در راستای کمک به اقشار محروم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار