استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛

مرمت بازار ایکی قاپیلی تبریز با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است

1398/06/30 - 13:01 - کد خبر: 2834 نسخه چاپی

نصر: استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: مرمت بازار ایکی قاپیلی تبریز با وجود نبود اعتبار کافی با سرعت بسیار خوب و با تلاش شبانه روزی در حال انجام است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، دکتر احد نژاد ابراهیمی در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین وضعیت بازسازی سرای «ایکی قاپیلی» تبریز که دچار آتش سوزی شده بود، اظهار کرد: خوشبختانه این بازار بسیار سریع در حال بازسازی بوده و قسمت‌هایی از طاق‌های این بخش که قبلا با تیر آهن و تخته بازسازی شده بود نیز به شکل علمی به شکل طاق-گنبد مرمت شده است.

وی اضافه کرد: پایگاه میراث فرهنگی تا حد توان در مجموعه بازار تلاش می‌کند، اما با توجه به اینکه بازار مجموعه بزرگی است، تلاش صرف یک ارگان کافی نبوده و اداره برق، شورای تامین، اداره آب و فاضلاب و شهرداری نیز باید در این مجموعه بزرگ حضور داشته باشند.

وی با اشاره به برخی عوامل احتمالی تهدید کننده بازار ایکی قاپیلی تبریز بیان کرد: پست برقی که در این بازار وجود دارد می‌تواند یکی از علل احتمالی وقوع آتش سوزی دوباره در این بازار و خطر آفرین باشد، برخی عناصر الحاقی نیز در وسط این بازار وجود دارند که انتظار می‌رفت با برخی برنامه‌ریزی‌ها و کمک به میراث فرهنگی از ساخت این عناصر جلوگیری شود.

نژاد ابراهیمی افزود: طبق اعلام میراث فرهنگی، امکان حذف این چند مغازه‌ای و عناصر جدید به دلیل کمبود اعتبارات وجود ندارد، اما میراث فرهنگی هیچ کمکی به بازسازی این مغازه‌ها نکرده است. جاهایی که تصرفی هستند، نباید پس از اتمام عمر بازسازی شوند.

وی خاطرنشان کرد: استانداری و شهرداری می‌توانستند در محل حضور پیدا کرده و آن محل را قبل از الحاق عناصر جدید، تملک کنند تا کرت‌ها و فضای سبز ایکی قاپیلی هم مانند سرای امیر و حاج حسین به این بازار بازگردد.

وی در ادامه با اشاره به سیر تحول مرمت بازار تبریز گفت: بازار تبریز در طول سال‌های متمادی بازسازی و مرمت شده است، اما مستنداتی خوبی در این خصوص به مردم ارائه نشده است، اگر سایت و مرکز پژوهشی وجود داشته باشد که بتوان گزارشی از روند مرمت ارائه داد و در این صورت است که می‌توان سیر مرمت را در مقایسه با گذشته ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

مرمت بازار ایکی قاپیلی تبریز با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار