معاون گمرک ایران؛

کالاهای رسوب کرده در گمرک حداکثر سه ماهه ترخیص می‌شوند

1399/07/10 - 19:43 - کد خبر: 28152 نسخه چاپی

نصر: معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درخصوص جزئیات مصوبات سفر معاون اول رییس جمهوری به استان هرمزگان گفت: مهلت رفع تعهد واردات همه کالاهای باقی‌مانده در گمرکات از زمان تامین ارز، سه ماه در نظر گرفته شده و موارد استثناء توسط وزارت صنعت، بررسی و برای تمدید مهلت به بانک مرکزی اعلام می‌شود.

به گزارش نصر، «مهرداد جمال ارونقی» افزود: با توجه به تاکید معاون اول رییس جمهوری بر تعیین تکلیف و ترخیص فوری کالاهای موجود در گمرکات و بنادر و پس از تشکیل جلسات کارشناسی بین نمایندگان تام الاختیار گمرک، وزارت صنعت، بانک مرکزی و سازمان بنادر و دریانوردی، درخصوص واردات اعتباری کالاهای اساسی مقرر شد شماره ثبت سفارش در فهرست اعلامی وزارتخانه مربوطه باشد.
وی بیان‌داشت: همچنین مقرر شد در مدت ۴۵ روز پس از تخصیص ارز، کل کالا از گمرک ترخیص قطعی و رفع تعهد واردات انجام شود و پس از رسید مالی پروانه گمرک، بانک مرکزی متعهد به تامین ارز حداکثر در مدت زمان سه ماه است.
به گفته این مقام مسوول، مقرر شد معادل ریالی ارز تخصیص یافته توسط بازرگان به بانک عامل پس از تخصیص ارز واریز شود و بانک عامل و بانک مرکزی، به محض دریافت فهرست اشاره شده اقدام به تخصیص ارز کرده و پس از ارائه اسناد به بانک عامل، اقدام به ثبت برات بدون تعهد و صدور اعلامیه تامین ارز خواهد کرد.
وی اظهارداشت: در صورتی که در زمان ۴۵ روزه یاد شده، کالا مشمول ارز با نرخ ترجیحی باشد، نرخ ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود.
ارونقی گفت: مقرر شد درخصوص کالای اساسی موجود در بنادر و اماکن گمرکی تا تاریخ پنجم مهرماه ۹۹ که امکان بهره‌گیری از بند فوق را ندارند، با اعلام ثبت سفارش ها توسط وزارت صنعت در اولویت تخصیص و تامین ارز قرار گیرند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک افزود: همچنین مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت‌های کشتیرانی الزام کند در زمان صدور، احراز و انتقال مالکیت قبض انبار به هر شخصی اعم از حقیقی و حقوقی، ضمن دریافت کد ملی یا شناسه ملی صاحب کالا، در صورتی که صاحب کالا قصد واردات قطعی آن را داشته باشد، شماره ثبت سفارش از ایشان دریافت و در سامانه سازمان بنادر ثبت کند.
وی خاطرنشان‌کرد: لازم است این اقلام اطلاعاتی به همراه اطلاعات قبوض انبار به صورت برخط و سیستمی در اختیار سامانه جامع تجارت قرار گیرد و وزارت صنعت در سامانه جامع تجارت، اقدام لازم به منظور دریافت اطلاعات فوق را در سریعترین زمان ممکن انجام دهد.
ارونقی، در بخش دیگری از توضیحات خود اشاره‌کرد: مقرر شد درخصوص کالاهای گروه ۲ (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید) که دارای قبض انبار تا تاریخ پنجم مهرماه ۹۹ باشند، صاحبان کالا در حداکثر دو هفته اقدام به اظهار کالا به گمرک کنند.
وی ادامه‌داد: همچنین گمرک، فهرست مربوطه را به وزارت صنعت ارسال و آن وزارتخانه پس از پایش فهرست مربوطه، شماره‌های ثبت سفارش (کالای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات و قطعات یدکی تولید) را به بانک مرکزی ارسال کند. 
این مسوول اضافه‌کرد: بانک مرکزی در مدت یک هفته پس از دریافت فهرست مذکور، مکلف به تخصیص ارز و پیگیری صدور اعلامیه تامین ارز (کد رهگیری) پس از ثبت اسناد و اعلام نتیجه به وزارت صنعت و گمرک است.
وی گفت: در صورتی که کالای مربوطه در مدت ۱۰ روز کاری از صدور اعلامیه تامین ارز (کد رهگیری) از گمرک به صورت کامل ترخیص نشود، گمرک موظف شده ضمن اخطار به صاحب کالا در مدت یک هفته، نسبت به اعلام «متروکه» اقدام و نتیجه را به وزارت صنعت و بانک مرکزی ابلاغ کند و وزارت صنعت از صدور ثبت سفارش جدید و بانک مرکزی از صدور تخصیص ارز جدید برای صاحب کالا تا زمان خروج کالا از گمرک جلوگیری به عمل بیاورد.
معاون گمرک ایران تاکیدکرد: همچنین مقرر شده درخصوص کالاهای گروه ۲ با اعلام وزارت صنعت، ثبت سفارش های آنها در اولویت تخصیص ارز قرار گیرند.
وی بیان‌داشت: درخصوص کالاهایی که در زمان اعتبار ثبت سفارش دارای قبض انبار باشند، اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی (مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی و غیره) بدون تمدید ثبت سفارش بلامانع است و در صورت داشتن اعلامیه تامین ارز (کد رهگیری) برای ترخیص قطعی کالا نیاز به تمدید ثبت سفارش ندارند.
ارونقی در پایان خاطرنشان‌کرد: مقرر شد مهلت رفع تعهد واردات همه کالاها از زمان تامین ارز، سه ماه در نظر گرفته شود و موارد استثناء توسط وزارت صنعت، بررسی و برای تمدید مهلت به بانک مرکزی اعلام می‌شود.
انتهای پیام/
کالاهای رسوب کرده در گمرک حداکثر سه ماهه ترخیص می‌شوند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار