رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در گفت و گو با نصر:

افزایش 25 درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان استان/ رونق ساخت و ساز در ایام کرونایی

1399/07/10 - 17:55 - کد خبر: 28151 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از افزایش 25 درصدی تشکیل پرونده های این سازمان در ایام کرونایی در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش نصر، غلامحسین بابایی در جریان مصاحبه اختصاصی و بازدید مدیر مسئول و خبرنگاران آژانس خبری تحلیلی نصر از ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی افزود: در ایام کرونایی با رونق ساخت و ساز مواجه بوده ایم به همین دلیل در این ایام فعالیت های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یک روز هم تعطیل نشد و حتی از دورکاری نیز بهره نبردیم.
وی از کارکنان سازمان نظام مهندسی که در روز های کرونایی با جان و دل کار کردن و با ارایه خدمات مانع از بر زمین ماندن امور شدند؛ تقدیر و تشکر کرد.
وی همچنین از آغاز ارائه خدمات مهندسی و آموزش های تخصصی به صورت الکترونیکی در استان خبر داد و افزود: با وجود اینکه برخی مقاومت ها در جریان راه اندازی این موضوع وجود داشت ولی به دلیل کسب موفقیت در آموزش های آنلاین سازمان؛ برآن شدیم تا به صورت پایلوت صدور پروانه های الکترونیکی را در استان آغاز کنیم.
 نقش رسانه ها در شفافیت
بابایی با بیان اینکه رسانه ها نقش فراوانی در اطلاع رسانی و شفافیت فعالیت های سازمان نظام مهندسی استان دارند تاکید کرد: بی تردید اقدامات صورت گرفته در مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان در صورت اطلاع رسانی می تواند مورد توجه مسئولان و اعضای این سازمان قرار گیرد.
وی تعداد اعضای این سازمان را 31 هزار و 810 نفر اعلام کرد و گفت: باتوجه به فراوانی فارغ التحصیلان رشته های ساختمان  و با توجه به محدودیت بازار کار، میزان تقاضای کار با تعداد مهندسان موجود تناسب ندارد.
وی تعداد پرسنل سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی را نیز 131 نفر خواند و اظهار داشت:همچنین تعداد 74 نفر نیز در سطح شهرستان های استان دارند.
وی تعداد مهندسان فعال از حدود 30 هزار عضو نظام مهندسی ساختمان  را 50 درصد خواند و افزود: 23 هزار و 504 نفر تعداد اعضای فعال در تبریز هستند که به نظر می رسد بیش از 50 درصد این تعداد نیز بر اساس استاندارد های جمعیتی تبریز درخواست کار لازم را ندارند.
 

نقش نظام مهندسی در طراحی شهرک ها
بابایی در پاسخ به این سوال که در طراحی شهرسازی شهرک های جدید کلانشهر تبریز، سامان نظام مهندسی ساختمان نیز نقش مشورتی دارد اظهار کرد: در بسیاری از کمیسیون های تصمیم گیرنده در این خصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان صرفا نقش مشورتی دارد و در بسیاری از موارد حتی حق رای نیز ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی ادامه داد: عدم توجه به برخی اصول مهندسی خاک و گسل شناسی موجب شده است برخی از ساخت و ساز ها در شهرک های اقماری تبریز منطبق بر اصول شهرسازی نباشد و از این حیص انتقاد هایی بر آنها وارد است.
بابایی با بیان اینکه پنج درصد هزینه احداث  ساختمان، سهم مهندسان است، ابراز کرد: اما آنچه امروز به عنوان مطالبه جامعه مهندسان مرتبط با صنعت ساختمان مطرح است، افزایش سهم مهندسان از درآمدهای حاصل از بازار بزرگ ساخت و ساز است.
وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با نماهای تسخیر شده از هویت های وارداتی گفت: نمای رومی از بالاترین نقطه شهر گرفته تا مناطق کم برخوردار رخنه کرده و صدماتی به هویت معماری ایرانی اسلامی شهر زده است.
بابایی ابراز کرد: باتوجه به جغرافیای تبریز استفاده از نماهای سنگین از جمله نمای رومی قابل قبول نیست به همین دلیل استفاده از نمای رومی در ساختمان های بالای پنج طبقه ممنوع است اما متاسفانه در سطح تبریز این مورد همچنان قابل مشاهده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی تصریح کرد: شاید در ۱۰ سال گذشته، نمای رومی را می‌ شد تنها در کلانشهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و چند شهر دیگر آن هم در شکلی محدود دید. اما حالا وضع فرق کرده و کوچک‌ ترین شهرها و مناطق و محلات کم ‌برخوردار هم برای این نوع از نماها تمایل فراوانی نشان می ‌دهند.
 
خلاقیت و نوآوری در ساخت و سازها
بابایی ادامه داد: امروز جای نوآوری در صنعت ساخت ‌و ساز خالی است و هیچ تسهیلاتی در این زمینه برای این صنعت بزرگ در نظر گرفته نشده اما تلاش ما توسعه فناوری در این صنعت است و توسعه شبکه نوآوری در صنعت ساختمان به صورت پایلوت در تبریز در حال اجراست و از ایده ‌های جدید در این صنعت استقبال می‌کنیم.
وی تاکید کرد: در کلانشهر تبریز 15 درصد بافت فرسوده و غیرمجاز حدود  و 15 درصد نیز مناطق حاشیه نشین تبریز را شامل می شوند که از لحاظ مهندسی ساختمان نیاز به نوسازی و بازسازی اصولی دارند.
افزایش قیمت مسکن و رونق ساخت و ساز
بابایی همچنین در خصوص رونق بازار مسکن نیز اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن منجر به افزایش25 درصدی تشکیل پرونده در ایام کرونا شد؛ یعنی افزایش قیمت مسکن جذابیتی برای نوسازی منازل بوده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر که در خصوص آینده بازار مسکن پرسید، اظهار کرد: در حالی که در بخش طرح های عمرانی استان رکود کامل مشاهده می شود ولی در ماه های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن جزابیتی برای مالکان ایجاد شد که این امر رونق ساخت و ساز و افزایش 25 درصدی تشکیل پرونده ها را در پی داشته است.
وی ادامه داد: البته در هفته های اخیر به دلایل متعدد از جمله آب و هوا به مرور شاهد کاهش تعداد پرونده های تشکیل شده هستیم که این امر احتمال رکود در بازار مسکن را قوت می بخشد.
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، پس از انجام مصاحبه اختصاصی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با مدیر مسئول و خبرنگاران آژانس خبری تحلیلی نصر بازدید از ساختمان جدیدالاحداث این سازمان در بلوار استاد شهریار تبریز انجام شد.
این ساختمان به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی  که مراحل نهایی ساخت را سپری می کند در دو ماه آینده با تکمیل نواقصات ساختمان بهره برداری خواهد شد
انتهای پیام/
افزایش 25 درصدی تشکیل پرونده در نظام مهندسی ساختمان استان/ رونق ساخت و ساز در ایام کرونایی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار