خبر/

احتمال تقابل روسیه و ترکیه در مناقشه قره‌باغ/ پشت‌ پرده کمک رژیم‌ صهیونیستی به جمهوری آذربایجان چیست؟

1399/07/10 - 09:26 - کد خبر: 28102 نسخه چاپی

نصر: المیادین در گزارشی نوشت: ناظران بر این باورند اسرائیل در تلاش است تا با حمایت از جمهوری آذربایجان خود را به مرزهای ایران نزدیک و نقشه‌هایش را پیاده‌سازی کند.

به گزارش نصر، جمهوری آذربایجان اهمیت راهبردی در منطقه دارد و حلقه وصل میان جمهوری‌های اسلام‌گرای آسیای مرکزی با اصالت ترک و ترکیه است؛ دولتی که در سال‌های اخیر روابط چندان خوبی با روسیه و ایران نداشته است و همه اینها با آذربایجان و ارمنستان دارای مرزهای مشترک هستند.
طبق این گزارش، هم‌زمان با برقراری آرامش نسبی در اوضاع سوریه و لیبی و بعد از فشارهای آمریکا و آلمان بر طرف‌های لیبیایی، بسیاری از ناظران انتظار داشتند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این‌بار در موضوع قفقاز و مشخصاً در تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار بگیرد.
این گزارش می‌افزاید: بعد از گذشت ۴۵ روز از تنشی که در مرزهای جمهوری آذربایجان و در منطقه «قره‌باغ» تحت کنترل ارمنستان رخ داده بود، از چند روز پیش این منطقه شاهد دور جدیدی از درگیری‌ها میان دو طرف است. دو هفته پیش ترکیه و آذربایجان مانور نظامی مشترکی برگزار کرده بودند و انتظار نمی‌رفت به‌زودی درگیری‌های مرزی رخ دهد. اطلاعات موجود نشان می‌دهند آنکارا در خلل مانور نظامی و  بعد از آن کمک‌های نظامی زیادی به باکو ارائه کرد و چندین فروند پهپاد با و بدون سلاح به آذربایجان تحویل داده شده است.
المیادین می‌نویسد: اطلاعات جدید نشان‌دهنده حمایت‌های اسرائیل از آذربایجان است که در دو حوزه اطلاعاتی و نظامی باکو را پشتیبانی کرده است. ناظران بر این باورند اسرائیل در تلاش است تا با حمایت از آذربایجان خود را به مرزهای ایران نزدیک و نقشه‌هایش را پیاده‌سازی کند.
این گزارش می‌افزاید: تل‌آویو نه‌تنها در توطئه‌هایش علیه ایران، بلکه در نقشه‌هایش برای روسیه بر روی روابط خود با گرجستان و حضور در آنجا حساب ویژه‌ای باز کرده است. این حساب و کتاب تل‌آویو از آن روست که جمهوری آذربایجان به‌عنوان کشوری غنی از نفت و گاز، مشرف بر دریای خزر است و مشتقات نفتی و گازی خود را از خاک گرجستان به بندر «جیهان» ترکیه صادر می‌کند. حدود ۴۰ درصد از نیاز نفت و گاز اسرائیل از این مسیر تأمین می‌شود، زیرا نفت‌کش‌ها نفت و گاز مورد نیاز را از بندر جیهان به بندر حیفا منتقل می‌کنند. پروژه‌های مشابه دیگری نیز وجود دارند که به‌وسیله آن‌ها نفت و گاز قزاقستان و ترکمنستان به این بندر و از آنجا به اروپا منتقل می‌شوند.
در ادامه گزارش آمده است: تاجران یهودی دوتابعیتی وزنه سنگینی در آذربایجان هستند، افرادی که هم تابعیت اسرائیل و هم روسیه دارند و تل‌آویو برای توسعه روابطش روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است. ۲ میلیون یهودی روسی‌الاصل نیز در اسرائیل زندگی می‌کنند که معمولاً دیدگاهی همسو با مسکو ندارند و باعث شده‌اند طرح‌های مشترک روسیه با سوریه و ایران و به‌طور کلی منطقه عربی با اختلالاتی مواجه شوند. ناگفته پیداست رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در محاسبات سیاسی خود در منطقه روی آن‌ها نیز حساب باز کرده که باعث شده است پایش به لیبی و سراسر منطقه باز شود.
المیادین نوشت: اردوغان در راستای اهداف (توسعه‌طلبانه) خود از تناقض‌های موجود در میان کشورهای عربی و منطقه خاورمیانه سود می‌جوید و با این ابزار راهی قفقاز شده تا پس از بحران‌آفرینی در یونان و قبرس که با فشارهای آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا همراه شده است،  منطقه آسیای مرکزی را با خوی سلطه‌طلبی عثمانی درنوردد. جامعه دیپلماتیک چشمان خود را به روی سکوت مسکو نبسته و روس‌ها نیز در برابر تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان که «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان را در به مرحله اضطرار رسانده است، دست‌بسته نخواهند نشست.
در این گزارش آمده است: آذربایجان در تلاش‌های خود برای اقناع یا اجبار ارمنستان به خروج از خاک خود ناکام مانده است و تلاش می‌کند با جلب حمایت‌های سیاسی و نظامی گسترده از ترکیه از بُعد نظامی موضوع را دنبال کند. طبعاً طرف ارمنستانی نیز تحرکات خاص خود را انجام خواهد داد و ناگزیر روسیه که اکنون بر خویشتنداری طرف‌ها تأکید کرده است، مقابل ترکیه خواهد ایستاد؛ اگر نگوییم حمایت نظامی، دست‌کم مانع از مشارکت ترکیه در حمایت از آذربایجان می‌شود تا باکو راضی شود به مناقشه پایان دهد.
انتهای پیام/
احتمال تقابل روسیه و ترکیه در مناقشه قره‌باغ/ پشت‌ پرده کمک رژیم‌ صهیونیستی به جمهوری آذربایجان چیست؟ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار