گزارش اختصاصی نصر/

غم خواری خانواده ها با برنامه "شاد"

1399/07/14 - 08:27 - کد خبر: 28093 نسخه چاپی

نصر: اسفند سال 1398، ماه غریب و تلخی بود؛ چون آغازش، پایان خوشی های هرچند اندک مردم شد. اولین روزش بود که خبر ورود مهمان ناخوانده، ویروس کرونا، به کشور سرتیتر تمام اخبار و رسانه ها گشت.

به گزارش نصر، ویروسی که بساطش را در کشور انداخته و با خیال راحت لم داده است بر خیال مردم و آن طور که پیداست حالا حالا ها هم قصد رفتن ندارد. تنها این ویروس بود که توانست زندگی بشر را تا این حد دگرگون کند و آن را به سمت دیجیتالی شدن ببرد؛ واقعه ای که اگر گزاف نکرده باشیم، شاید از قدرت حتی تمام کشورهای دنیا هم خارج بود که به این سرعت زندگی بشر در سرتاسر دنیا به سمت دیجیتالی شدن برود. این ویروس، ماسوای تاثیراتی که بر اقتصاد و معیشت و زندگی مردم گذاشت و خیلی از کسب و کارها را به سمت تعطیلی کشاند؛ شاید از مهم ترین تاثیرات آن بر زندگی بشر، همین دیجیتالی شدن باشد.
در همین راستا و به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مدارس هم از برگزاری کلاس ها به صورت حضوری خودداری کردند و به تبع سایر ارگان ها، به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردند. در این مسیر، آموزش و پرورش به ارایه برنامه ای تحت عنوان برنامه "شاد" پرداخت. برنامه ای که می توان گفت فقط اسمش شاد است و با خودش هزارن غم برای خانواده ها به ارمغان آورده است.
چه بسا خانواده هایی که تا قبل از این، به خاطر مصلحت هایی فرزندان خود را حتی از داشتن گوشی های ساده هم منع می کردند، چه برسد به گوشی های هوشمند. اما زیر سایه ویروس قدرتمند کرونا، الان تمام خانواده ها مجبور هستند برای آنکه فرزندانشان از تحصیل باز نماند، گوشی ساده که سهل است، گوشی هوشمند تهیه کنند و همراه با اینترنت در اختیار نوجوانان و جوانانشان قرار دهند.
همین دسترسی آسان کودکان و جوانان به دنیای عظیم اینترنت اگر هوشمندانه و همراه با آگاه سازی خانواده ها نباشد، شاید تبعات جبران ناپذیری بر ستون های خانواده بگذارد و چه بسا افرادی را نیز به  باتلاق های عمیق هدایت نماید!
اما در کنار این مشکلات، هستند خانواده هایی در روستاها که حتی به اینترنت هم دسترسی ندارند و معلوم نیست تکلیف آموزش و یادگیری آن عزیزان چه می شود!
 
تدریس مجازی، تجربه ای جدید در جامعه
سرهنگ "محسن محمودی" رئیس پلیس فتا آذربایحان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر با اشاره به اینکه زندگی در حال حاضر، زندگی در قرن انفجار اطلاعات و فناوری است، گفت: در این برهه، ما ناگزیر به استفاده از فناوری ای هستیم که در همه عرصه های زندگی ما نمود پیدا کرده است و دائما در حال رشد و توسعه است و محتوای تولید شده در فضای مجازی، مولود لحظه ها و متوفی ثانیه هاست.
وی با اشاره به اینکه شرایط دنیای کنونی و شرایط زیست محیطی آن، افراد جامعه را به سمت شهروند الکترونیکی هدایت می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به پیشامد حوزه سلامت و همچنین الکترونیکی شدن سیستم های آموزشی به جهت جلوگیری از ویروس کرونا، باعث شده است خانواده ها در حالت مضاعف وارد عرصه ای از زندگی شوند که به صورت شهروند الکترونیکی از امکانات فضای مجازی استفاده کنند.
محمدی ادامه داد: استفاده از شبکه های اجتماعی توسط همه خانواده ها برای دانلود مطالب آموزشی یا بهره مندی از تدریس اساتید با سامانه های آموزشی و دادن آزمون های دانشگاهی به صورت مجازی، یک تجربه جدید در جامعه است.
 
اهمیت افزایش سواد سایبری
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان با بیان اینکه هیچ پدیده ای به محض شروع عاری از ایراد نیست و گام های بعدی آن را تقویت می کنند، تصریح کرد: دنیا خیلی وقت است که در این عرصه فعالیت می کند و ما در این حوزه نیازمند ایجاد یک پروسه و فرآیند هستیم که الحمدالله مسئولین به صورت اثرگذار پیگیر این مسئله هستند.
وی با اشاره به اینکه هر پدیده ای که در فضای مجازی ایجاد می شود جرائم تازه هم پدید می آورد، خاطر نشان کرد: در راستای پیشگیری از این امر و پر کردن صحیح اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و تربیت شهروندان آینده و پیدا کردن قالبی برای زدن حرف های بزرگ در زمان اندک، پلیس فتا اقدام به نشر رایگان 26 عنوان کتاب الکترونیکی در قالب های مختلف شعر، کودک، علمی آموزشی در سایت پلیس فتا نموده است.
محمودی ادامه داد: اگر به دوران کودکی خود سفر کنید و در آن تفکر کنید، می بینید که شاید توصیه های پدر و مادر برای عمل نکردن به بعضی از رفتارهای اجتماعی برای قدرت "نه" گفتن فرد در مقابل محرک های اجتماعی اثرگذار بوده است.
وی به اهمیت آموزش سواد سایبری تاکید کرد و افزود: آموزش های فضای مجازی باید از همان دوران پیش دبستانی و دبستانی با ترفندهای کارشناسی لازم انجام شود.
 
انحراف دانش آموزان به شبکه های مستهجن
ریس پلیس فتا آذربایجان شرقی به سوق پیدا کردن دانش آموزان دانشجویان به شبکه های مستهجن در پی استفاده از برنامه "شاد" اشاره کرد و اذعان داشت: دغدغه و نگرانی والدین به جاست و در فضای مجازی به سامانه ای نیاز داریم که ضمن ایجاد اعتماد بین کاربران، با منع دسترسی و با دسترسی مشخص با محرمانگی و یکپارچگی عمل کند.
وی ضمن انتقاد از مدارس در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی خارج از کشور جهت تشکیل گروه در کانال، خاطرنشان کرد: طبیعتا این امر تبعات هم خواهد داشت؛ چرا که اطلاعات سایبری دانش آموزان از مدیر مدرسه و معلمانش بیشتراست.
محمودی ضمن توصیه به والدین برای استفاده از سیم کارت های دانش آموزی تصریح کرد: سیاست بیشتر خانواده ها منع دسترسی فرزندانشان به گوشی های هوشمند بود، اما سیاست های آموزش الکترونیکی این محدودیت ها را برمی دارد و و بهترین راهکار، ایجاد سیم کارت های دانش آموزی است که این سیم کارت ها منع دسترسی به شبکه های مستهجن را دارند که دغدغه والدین را حل می کند.
وی ادامه داد: بهتر است سیاست خانواده ها به صورت "همراهی با کودک" باشد نه سیاست "خشونت آمیز"، که این همراهی باعث سلامت دانش آموزان در فضای مجازی می شود.
مقام ارشد پلیس فتا استان ضمن توصیه به سازندگان نرم افزارهای دانش آموزی برای در نظر گرفتن تدابیر امنیتی و رعایت استانداردهای فنی، تاکید کرد: بهنر است والدین نرم افزارها را از مراجع معتبر دانلود کنند و نهادهای مربوطه هم باید نظارت کامل بر این سامانه ها داشته باشند.
وی ضمن تاکید بر اینکه پلیس همواره در کنار دانش آمزان و خانواده ها است، خاطرنشان کرد: والدین می تواننند در صورت مشاهده هرگونه ضعف یا مشکل در نرم افزارها، با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir ، مرکز فوریت های پلیسی، گزارشات مردمی، آن را درج کنند و مطمئن باشند در کم ترین زمان ممکن، به آن رسیدگی کرده و نتیجه را به تماس گیرنده گزارش می دهیم؛ چرا که خود را موظف به پاسخگویی به مردم می دانیم.

گزارش از فاطمه قلی پور
 انتهای پیام/
غم خواری خانواده ها با برنامه فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار