معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛

دانشگاه‌ها، پایه حرکت اقتصاد دانش‌بنیان هستند

1399/07/09 - 12:25 - کد خبر: 28048 نسخه چاپی

نصر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: دانشگاه‌ها پایه حرکت اقتصاد دانش‌بنیان هستند و در این میان دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مکانهایی نیستند که دیواری به دور خود کشیده بدون هیچ ارتباط و تعاملی با محیط پیرامون خود فقط دانشجو در آن تحصیل کند.

به گزارش نصر، سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان که با رویکرد جهش تولید و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد افزود: اقتصاد دانش‌بنیان، چیزی غیر از ایجاد زیست‌بوم جدید نیست که در این نوع اقتصاد به دنبال مفهوم توسعه هستیم.
وی یادآوری کرد: توسعه، یک امر درون‌زا بوده و نمی‌توان انتظار داشت که فردی از بیرون بیاید و توسعه را ایجاد کند بلکه خودمان در داخل باید به دنبال آن باشیم.
ستاری با اشاره به اینکه سیستم دولتی باید بتواند مسائل مربوط به فضای و کسب و کار را تسهیل و حل کند، ادامه داد: راه اندازی پارک‌های علم و فناوری پیش از آنکه اتفاق سخت‌افزاری باشد، اتفاق فرهنگی است و نباید این پارک ها مشکل زیرساختی زمین و ساختمان داشته باشند که در صورت عزم جدی در استانها این مسائل برطرف می شود.
وی با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت متعددی در زمینه گیاهان دارویی، صنایع‌دستی و برق دارد، اظهار داشت: هم اکنون ۹۳ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما میزان صادرات آن حداکثر ۵۰۰ میلیون دلار است.
ستاری افزود: نفتی که هر بشکه آن با هزاران زحمت بین ۲۰ تا ۳۰ دلار فروخته می‌شود در خارج از کشور ۳۰ هزار برابر ارزش افزوده ایجاد کرده و دوباره وارد کشور می‌شود لذا دانش و نوآوری که بر روی مواد اولیه می‌نشیند بسیار مهم است.
وی به ضرورت اصلاح آموزش در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت:بر همین اساس دانشگاهها باید جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و اثر گذاری لازم را در جامعه داشته باشند و این مراکز باید بتوانند عدد قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش تکنولوژی، قراردادهای منعقده و ارتباطات با بخش صنعت کسب کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اینکه دانشگاهها باید مراکز نوآوری، رشد و پارک علم و فناوری داشته باشند، گفت: این مراکز باید از محل خروجی شرکت ها درآمد کسب کنند که می توان این مهم را  در سایه تعامل با جامعه، صنعت و محیط پیرامونی به درستی اجرا کرد که این یک فرهنگ بوده و خوشبختانه در استان زنجان، در حال جا افتادن است.
ستاری افزود: دانشگاه های استان با تکیه بر مزیت های ذاتی و پایه توسعه اقتصاد تلاش کنند تا نوآوری ها و ابتکارات جوانان عرضه شود و از آنجایی که محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است، بدون بخش ‌خصوصی نوآوری آنگونه که باید و شاید توسعه نمی یابد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به مصوبات سفر خود به استان زنجان، گفت: همه مواردی که نیازمند بودجه باشد، به زودی هماهنگ و تامین می‌شود و باید به پارک علم و فناوری دانشگاه‌ تحصیلات تکمیلی به عنوان پایه رشد استان توجه شود و واگذاری زمین آن در اولویت قرار گیرد.
ستاری با تاکید بر تقویت پارک علم و فناوری به ویژه صندوق پژوهش و فناوری استان گفت: این صندوق به دلیل اهمیت بالایی که دارد باید تقویت شود تا بتواند حمایت از استارتاپ های داخل استان را انجام دهد.
وی با بیان اینکه، داشتن صندوق پژوهش با مبلغ سه میلیارد تومان مناسب استان نیست اضافه کرد: این صندوق باید با حمایت بخش‌ خصوصی توسعه یابد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این امر مشارکت می‌کند.
ستاری افزود: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پژوهش و فناوری زیان‌ده نبوده و فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌ سودآور است و در نهایت نتیجه کار اقتصاد دانش‌بنیان باید در زندگی مردم دیده شود، علاوه ‌بر آن نتیجه و اثر وجود دانشگاه‌هایی با تراز بالا باید در زندگی مردم زنجان نمود پیدا کند.
انتهای پیام/
دانشگاه‌ها، پایه حرکت اقتصاد دانش‌بنیان هستند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار