گزارش اختصاصی نصر/

تاخت و تاز بی رحمانه کرونا در آذربایجان/ نفس کادر درمان به خس خس افتاده است

1399/07/08 - 13:32 - کد خبر: 27978 نسخه چاپی

نصر: کرونا ریه‌های بسیاری از مردم را سفید، وضعیت تبریز و آذربایجان شرقی را قرمز و سردرب خانه‌ها زیادی را سیاه‌پوش کرده است.

به گزارش نصر، در آستانه پاییز و زمستان، کرونا در حال یکه تازی در میان ماست. از سرماخوردگی ساده تا ابتلا به کویید-۱۹، جسم و روح بسیاری از ایرانی‌ها به دلیل ابتلا به ویروس‌های تاج‌دار، در حال درد کشیدن است. بازتاب‌های رفتارهای ناصحیح و غفلت‌ آمیزمان در چند هفته گذشته، حالا دامانمان را گرفته و به نظاره‌ی از دست رفتن یک به یک عزیزمانمان نشانده است.
 
در این موج‌سواری جدید کرونا با بیمارستان‌های شهر تماس گرفتیم و جویای احوال کادر درمان و بیمارانشان شدیم. بهترین وصف حال و روزشان، کلافگی و خستگی است. زنان و مردانی که نزدیک‌تر از سایر ما، چشم در چشم این بیماری شده‌ و زشتی‌های آن را لمس کرده‌اند. زحمت‌کشانی که مانند ما نه تنها غم جان بلکه غم نان هم ذهن و روانشان را فرسوده کرده است.
 
ظرفیت بیمارستان‌ها در حال پر شدن است
مسعود فقیه دینه‌وری، رئیس بیمارستان امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با اخبار شبکه سهند در ۶ مهر ۹۹، از افزایش بار مراجعه بیماران کرونایی گفت و افزود: ظرفیت بخش ویژه کرونایی بیمارستان امام رضا(ع) در چند روز گذشته به اتمام رسید و اورژانس نیز پر از مراجعه‌کننده شد. با هماهنگی با ریاست دانشگاه علوم پزشکی ۵۰ تخت دیگر به بخش کرونایی اضافه کردیم و اورژانس را تخلیه کردیم اما دوباره با حجم بالای مراجعه، این بخش با فشار مواجه شده و ظرفیت آن در حال اتمام است.
 
عبدالله کفیلی،‌ مدیر بیمارستان سینا افزایش تعداد تخت و تجهیزات را راه علاج نمی‌داند، چرا که بار اصلی مشکل را ضعف و خستگی پرسنل می‌داند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «نصر» گفت: تمام کارکنان بیمارستان از نگهبانی و تاسیسات تا پزشک متخصص درگیر بیماری شده‌ و ضعیف شده‌اند. هر وقت یکی از پرسنل خودش مبتلا ‌می‌شود، تا زمان بهبودی قرنطینه می‌شود و این یعنی بیمارستان یکی از نیروهایش را برای مدت نامشخص از دست می‌دهد و با خارج شدن تعدادی از پرستاران و پزشکان از سیستم درمان، بار کاری آنان بر دوش سایر همکاران افتاده و فشار کاریشان مضاعف می‌شود.
 
کفیلی اضافه کرد: محدودیت بیمارستان‌های کشور مانند همه‌ی دنیا محدود است و اگر بار مراجعه بیماران کرونایی افزایش بیابد، افزودن تخت و تجهیزات پاسخ‌گو نخواهد بود، چرا که نیاز اصلی بیمار، پزشک و پرستار برای درمان و رسیدگی است. نیروی درمانی هم‌اکنون نیز ضعیف است و با ادامه این شرایط ضعیف‌تر هم‌ خواهد ‌شد.
 
پرستاران خسته اند
کادر درمان نیز مانند دیگران تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار دارند و انگیزه‌شان برای خدمت رسانی به دلیل پایین آمدن ارزش حقوق‌ها و شرایط نامناسب کاری، بسیار ضعیف شده است. دو تن از پرستاران شاغل در بخش کرونایی بیمارستان امام رضا(ع) که نخواستند نامشان فاش شود در پاسخ به شرایط کاریشان گفتند: فشار کاری بسیار بالاست و نه تنها تعداد بیماران زیاد شده بلکه درصد فوتی‌ هم بالا رفته است. هر چند امکانات سخت‌افزاری هنوز جوابگو است اما کادر درمان بی‌انگیزه شده و روحیه‌شان ضعیف شده است.
 
با کاهش درآمد بیمارستان‌های دولتی به دلیل کاهش مراجعه سایر بیماران پایین آمده و به این دلیل کارانه‌ی پرسنل یعنی درصدی که از درآمد بیمارستان دریافت می‌کردند کمتر از نصف شده است. علاوه بر آن حقوق اضافه کاری که به دلیل بحران کرونا به آنان تحمیل شده از اردیبهشت‌ماه معوق مانده و هنوز پرداخت نشده است، در شرایطی که ارزش ریال و قدرت خرید مردم روز به روز در حال کاهش است.
 
اکثر پرسنل شاغل در بخش درمان خود مبتلا به بیماری شده‌اند، اما جدا از درد بیماری، نه تنها هزینه‌ی درمان را خود باید بپردازند، بلکه حقوق ماهیانه‌شان در زمان مرخصی استعلاجی ۱۴ روزه کرونا نصف می‌شود. در نظر داشته باشید که هزینه‌های درمان کرونا گاهاً به چند میلیون می‌رسد و بیمه‌ها هم بسیاری از این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند.
 
حفاظت پرستاران بخش‌های غیرکرونایی را هم باید جدی گرفت
تقسیم نیرو بین بخش‌های کرونایی و غیرکرونایی در بیمارستان امام رضا(ع) نیز مسئله‌ساز شده است. هر پرستار در بخش کرونایی به ۳ مریض بدحال می‌رسد، اما در بخش بیماران دیگر هر پرستار مسئول ۱۴ و ۱۵ بیمار است و این موجب نارضایتی هم پرستاران و هم بیماران شده است.
 
این پرستاران علاوه بر حجم بالای کاری، تنها با یک ماسک ساده جراحی، ۷ ساعت مداوم کار می‌کنند در حالی که ممکن است یک بیمار پس از چند روز بستری، علائم کرونا از خود نشان بدهد.
 
جلال‌الدین شکوری، مدیر بیمارستان خصوصی شمس تبریز هم به این نکته اشاره کرد و گفت: در این شرایط بحرانی که کرونا همه جا پخش شده، دیگر ایزالیسیون کامل بین بخش‌ها ممکن نیست. بارها پیش‌ آمده که فردی که به دلیل سایر بیماری‌ها مثل تصادف و حتی زایمان در بخش عادی بستری شده بود، پس از چند روز علائم کرونا از خود نشان می‌دهد. اما در آن مدت کادر درمان و سایر بیماران آلوده می‌شوند.
 
کرونا تا کجا پیش خواهد رفت و تا کی ادامه خواهد یافت؟ بیشتر از ۷ ماه است که کرونا در گوشه و کنار زندگیمان رخنه کرده و همه چیز را آشفته کرده است. اما گویا گذر زمان ترس ما را ریخته و به بودن کرونا عادت داده است. اکنون کرونا وحشیانه‌تر و مسری‌تر از اسفند سال گذشته ظاهر شده، با خستگی ما و کادر درمان کشنده‌تر هم عمل خواهد کرد. پس قبل از آنکه سلامتی و صحت بدنتان از دست برود، ماسک بزنید، دست‌های خود را مرتب ضدعفونی کنید و از هم فاصله بگیرید.
 
گزارش از فرناز اسراری
 
انتهای پیام/
 
تاخت و تاز بی رحمانه کرونا در آذربایجان/ نفس کادر درمان به خس خس افتاده است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار