معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌غربی؛

نگرش دولت به احیای دریاچه ارومیه علمی و اجتماعی است

1399/07/08 - 12:00 - کد خبر: 27960 نسخه چاپی

نصر: معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را برای همدلی با مردم برای احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته است، گفت: نگاه دولت روحانی به موضوع احیای دریاچه ارومیه یک نگرش زیست محیطی، علمی و اجتماعی است.

به گزارش نصر، علی مصطفوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر اینکه از تمامی رسانه‌ها، تشکل‌ها و فعالان اجتماعی برای پرداخت به موضوع احیای دریاچه ارومیه قدردانی می‌کنیم، به عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: مطرح شدن احیای دریاچه ارومیه در اولین جلسه هیات دولت نشانگر توجه به این مطالبه عمومی بود که تا آخرین روز از دولت ادامه دار خواهد بود.
وی با بیان اینکه از نقد سازنده دولت در احیای دریاچه ارومیه حمایت می‌کنیم، گفت: دولت هیچ نگاه امنیتی به حوزه دریاچه ارومیه ندارد که با نیم نگاهی به گستردگی پرداخت رسانه‌ها به این موضوع می‌توان به آن پی برد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بین انتقاد و تخریب مرز باریکی وجود دارد که باید اصحاب رسانه به آن توجه کافی داشته باشند، گفت: دشمن تمامی تلاش خود را به کار گرفته که با تخریب اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه، نا امیدی را در جامعه نشر دهد که رسانه‌ها باید هوشیارانه مانع از این اتفاق باشند.
مصطفوی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه را یک مطالبه عمومی می‌بینیم، اظهار داشت: نگاه اجتماعی به موضوع احیای دریاچه ارومیه سبب افزایش اعتماد عمومی مردم به دولت در بحث احیای دریاچه شده است به طوری که حتی مخالفان دولت نیز به این مهم اذعان دارند.
۱۰۸ سازمان مردم نهاد در حوزه احیای دریاچه ارومیه فعال هستند که ۳۲ تشکل مردم نهاد دیگر نیز برای فعالیت در حوزه دریاچه ارومیه در شرف تاسیس می‌باشند.
همان طور که برداشت می‌شود دولت تدبیر امید تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا در کنار اقدامات عملی و عمرانی برای احیای دریاچه ارومیه، یک نوع تغییر نگرش نسبت به موضوعات زیست محیطی ایجاد کند.
به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند "مسائل زیست محیطی این جناح آن جناح ندارد"، دولت در عمل به این رهنمود به بازی‌های سیاسی در مشکلات زیست محیطی پایان داد و آنان را در قالب موضوعات اجتماعی و مطالبه عمومی مطرح کرد که میراث گران‌بهایی برای دولت‌های آینده خواهد بود.
با توجه به اذعان اغلب تشکل‌ها، سازمان‌ها و افراد فعال در احیای دریاچه ارومیه از تمامی تفکرها به موفقیت دولت در احیای دریاچه ارومیه، در این میان تلاش عده‌ای اندک برای کم‌اهمیت جلوه دادن دستاوردهای مدیریتی دراین زمینه، از شیرینی موفقیتی که ستاد احیای بعد از جان گرفتن دریاچه چشید، نمی‌کاهد.
کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت تدبیر و امید هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نزدیک به هفت برابر افزایش داشته است.
با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
انتهای پیام/
نگرش دولت به احیای دریاچه ارومیه علمی و اجتماعی است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار