در نشست خبری مطرح شد؛

خطیب‌زاده: سیاست ایران کمک و تسهیل گفت‌وگوهای آذربایجان و ارمنستان است

1399/07/07 - 11:05 - کد خبر: 27890 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت و گوهای دوجانبه را تنها راه حل بحران میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان ذکر کرد و گفت: راه حل نظامی راهکار پایدار برای این اختلاف نیست. ایران از همه ظرفیت‌هایش در این راستا استفاده می‌کند.

به گزارش نصر، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، با اشاره به موج سوم کرونا در کشور گفت: من از تمامی دوستان و شهروندان می‌خواهم که با توجه به شیوع کرونا مراقب سلامتی خود و خانواده خود باشند. با توجه به همت و دانشی که از جامعه سلامت دارم، امیدواریم از این موج هم عبور کنیم.  

 بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه امروز برگزار می‌شود
وی با اشاره به هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امروز در پایان این هفته، وزیر امور خارجه میزبان مدیران ارشد وزارت امور خارجه و جمع حاضر برای بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه است.  
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات روزهای اخیر در مرزهای شمالی کشور بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان گفت: طی روزهای اخیر شاهد اتفاقات ناخوشی در مرزهای خود بودیم. وزیر امور خارجه در چارچوب سیاست همسایگی با وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان تماس داشت و آمادگی خود را برای پایان این درگیری اعلام کردیم. پنجم مهر نیز وزیر خارجه عراق به تهران آمد و علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس جمهوری هم دیدار کرد.
خطیب‌زاده همچنین در خصوص سفر وزیر امور خارجه به مسکو و دیدارهایش در این کشور گفت: در مسکو به صورت مجازی در نشست سیکا شرکت و در مورد چندجانبه‌گرایی و اهمیت سیکا سخنرانی کردند.  وزیر امور خارجه این هفته همچنین در نشست مجازی اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا گفت‌وگویی داشتد.  
وی درباره اظهارات نخست‌وزیر کویت در نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل ابراز داشت: ایران از ابتدا به ویژه چند سال اخیر مکررا ابتکاراتی را برای سازوکار گفت‌وگوهای منطقه‌ای اعلام کرده که مهمترین آن، طرح صلح هرمز است که رئیس‌جمهور به اطلاع سران کشورهای منطقه رسانده است.  

 از صحبت‌های نماینده کویت استقبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ضمن استقبال از صحبت‌های مطرح شده امیدواریم گفت‌وگوهای فراگیر را در منطقه داشته باشیم که این برای صلح و ثبات این پهنه آبی مهم است.
 وی با بیان اینکه اصول و مبانی این گفت‌وگوها در طرح‌های ارائه شده بیان شده است و تحقق آن بستگی به اراده سیاسی طرف‌های مقابل دارد، گفت: کویت آماده این گفت‌وگوها بوده است و امیدواریم این کشور سایر کشورهای منطقه را هم در این رابطه آماده و همراه کند.

 منطقه تحمل خشونت بیشتر را ندارد 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره درگیری رخ داده بین ارمنستان و آذربایجان یادآور شد: اتفاق خوبی رخ نداده است. وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت‌ها را ندارد. ما بلافاصله به دوستان خود در آذربایجان و ارمنستان گفتیم هر چه زودتر این غائله ختم و گفت‌وگوها شروع شود.  
خطیب‌زاده با بیان اینکه آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه تنها راه حل این مسئله است، عنوان کرد: سیاست ایران تغییری نکرده است که مبتنی بر کمک و تسهیل گفت‌وگوهای طرفین است. راه حل نظامی راهکار پایدار برای این اختلاف نیست. ایران از همه ظرفیت‌هایش در این راستا استفاده می‌کند.
وی افزود: از نزدیک و با حساسیت بالا در حل پیگیری تحولات هستیم. به صورت مداوم با طرفین درگیری در ارتباط هستیم. به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود را فعال نگه خواهیم داشت.
انتهای پیام/
 خطیب‌زاده: سیاست ایران کمک و تسهیل گفت‌وگوهای آذربایجان و ارمنستان است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار