معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان؛

۱۷ هزار واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پُرخطر در زنجان تزریق می‌شود

1399/07/06 - 14:00 - کد خبر: 27825 نسخه چاپی

نصر: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در مرحله اول ۱۷ هزار واکسن آنفلوانزا از طریق معاونت بهداشتی این دانشگاه برای گروه‌های پرخطر در نظر گرفته شده که تزریق آن از امروز /ششم مهر/ به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش نصر، جواد تاج‌کی افزود روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: توزیع واکسن در چند مرحله همزمان با سراسر کشور انجام می‌شود و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرحله اول گروههای پر خطر این واکسن را دریافت می کنند سپس در سطح داروخانه ها توزیع خواهد شد که البته ساز و کار این مهم هنوز اعلام نشده است.
وی، افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری های تنفسی، از قبیل آسم، بیمارانی که به هر نوعی سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده شامل بیماران کلیوی، پیوندی، بیمارانی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، بیماران قلبی و عروقی، زنان باردار، سالمندان و کارکنان در خانه های سالمندان، کادرهای پزشکی و همه افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، جزو گروه‌های پُر ریسک هستند که باید این واکسن را دریافت کنند.
این مسؤول ادامه داد: با توجه به روزهای سرد سال و همزمانی بیماری آنفلوانزا و کرونا، بهتر است برای کاهش مخاطرات، گروه‌های یاد شده در اولویت دریافت و تزریق واکسن باشند.
وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن  آنفلوانزا برای تمامی جمعیت ۸۵ میلیونی کشور عملیاتی و امکان پذیر نیست، اظهار داشت: گروه‌های پرخطر نیاز مبرم به این نوع واکسن دارند چرا که تا حدود زیادی آنان را در برابر ابتلا به این بیماری مصون نگه می دارد.
تاج کی افزود: این واحد دانشگاهی درصدد است با تامین واکسن مورد نیاز در این استان و رفع نیاز گروه‌های هدف مشکلی در فصول پاییز و زمستان وجود نداشته باشد.
این مسؤول ادامه داد: پیش از این واکسن آنفلوانزای کشور سالانه به مقدار لازم وارد کشور شده و در اختیار گروه‌های هدف قرار می گرفت که امسال به دلیل شرایط خاص تمهیدات ویژه ای در این خصوص لحاظ شده که امیدواریم طبق برنامه زمان بندی محقق شود.
وی با بیان اینکه طی سال های گذشته واکسن آنفلوانزا حتی در ماه‌های آذر و دی نیز به گروه‌های هدف تزریق می شد، اضافه کرد: هر چند بهترین زمان دریافت این نوع واکسن شهریور و تا اواسط مهر اعلام شده اما تاخیر آن چندان مشکلی را ایجاد نمی کند و ایمنی حاصل می شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: اغلب شهروندان زنجانی در مراکز جامع سلامت دارای پرونده الکترونیک سلامت بوده و بر این مبنا شمار گروه‌های هدف و بیماران زمینه ای نیز مشخص است که بر این مبنا تزریق واکسن طبق برنامه انجام خواهد شد.
بر اساس تحقیقات انجام شده کووید- ۱۹، در ٣٠ درصد موارد هیچ علائمی ندارد، در ۵٠ درصد متبلایان علائم آن همانند سرماخوردگی است، در ١۵ درصد نشانه‌های آنفلوانزا را دارد و در پنج درصد افراد با علائم حاد و بحرانی بروز می‌کند.
انتهای پیام/
۱۷ هزار واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پُرخطر در زنجان تزریق می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار