گزارش اختصاصی نصر/

روان گردان های صنعتی و نابودی خانواده ها / وجود 803 نوع مواد مخدر صنعتی در بازار

1399/07/09 - 12:25 - کد خبر: 27809 نسخه چاپی

نصر: صدای سوز آهش، دل هر شنونده ای را به درد می آورد؛ سوزهای از ته دلش، ناله های سوزناکش، حاکی از دل رنج کشیده اش داشتند.

به گزارش نصر، شنیدن ضجه های یک مادر داغدیده در فراق فرزندش، سنگ را هم آب می کند. مادری که قطرات اشکش، همانند سیلی بر روی گونه اش جاری می شدند، گونه ای که از شدت ناخن انداختن، پر از زخم شده بود.
با دیدن وضعیت بد روحی این مادر، دلم نیامد از جزئیات مرگ فرزندش بپرسم و خواستم مرخص شوم که دستم را گرفت و گفت: دخترم بنشین؛ می خواهم علت مرگ پسرم را همه بدانند تا شاید درس عبرتی شود برای سایر جوانان، تا کمتر مادری به حال و روز من گرفتار شود.
"رقیه. ن"، مادر جوان ناکام 20 ساله "نادر. ت"، در بیان جزئیات مرگ فرزندش گفت: نادر پسری درس خوان و سر به زیر بود و همیشه هم نمرات خوبی کسب می کرد. اما از 17 سالگی اش، دوستی وی با افرادی آغاز شد که نه من و نه پدرش، ار آنان خوشمان نمی آمد. هر چقدر هم که سعی کردیم جلوی دوستی آنان را بگیریم، موفق نشدیم.
وی افزود: تا اینکه متوجه شدیم نادر معتاد شده است، آن هم معتاد به یک سری قرص و آت آشغال که اصلا اسمش را هم نمی دانستیم. چون مانند مواد مخدر قدیم، تریاک و هروئین و...، نبود.
این مادر داغدیده ادامه داد: دو روز قبل هم، پسرم در اثر ازدیاد در مصرف این قرص لعنتی، دچار توهم شد و خودش را از پنجره اتاقش به حیاط پرت کرد و به همین راحتی جگرمان را سوزاند.
گزارش نصر حاکی از آن است که جوانانی مانند نادر و امثال آن، متاسفانه در جامعه زیاد هستند و به طرق مختلف، یا از طریق دوستان یا شبکه های اجتماعی یا...، به سمت مواد مخدر، که بیشتر هم مواد مخدر صنعتی هستند، کشیده می شوند و علاوه بر تباه ساختن سرنوشت خویش، داغی را هم بر دل خانواده هایشان می گذارند.
"محمد. ت"، پدری 35 ساله که در دام اعتیاد گرفتار شده است، در گفتگو با خبرنگار نصر شرایط سخت زندگی اش را دلیل معتاد شدنش دانست و خاطرنشان کرد: من به عنوان یک کارگر باید برای سیر کردن شکم زن و بچه هایم، از صبح تا شب کار می کردم که اکثرا به دلیل اینکه حقوقم کفاف زندگیمان را نمی داد، مجبور بودم اضافه کاری هم کنم.
وی افزود: دیگر از دست این اضافه کاری ها و کارهای سنگینش به سطوح آمده بودم که یکی از دوستانم مصرف قرصی را به من پیشنهاد داد که در صورت مصرف آن، نیرویم چند برابر می شود و قدرت تاب آوری ام بالا می رود؛ من هم با استقبال پذیرفتم.
این پدر جوان ادامه داد: در اوایل مصرف بسیار راضی بودم، چون واقعا نیروی بدنی ام را چند برابر کرده بود و دیگر از انجام آن همه کار سنگین خسته نمی شدم، تا اینکه چند مدت بعد از مصرف آن، متوجه شدم روز به روز حالم بد می شود و نمی توانم همان فرد سابق باشم.
وی با ابرازپشیمانی بسیار به خاطر روی آوردن به این چنین قرص هایی به خاطر تاب آوری بیشتر در برابر کارهای سنگین، افزود: الان هم که دیگر کلا بدبخت شده ام و حتی توان یک شیفت کار کردن را هم ندارم، چه برسد به اضافه کاری!
 
وجود 803 نوع مواد مخدر صنعتی در بازار
رضا استاد رحیمی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه با پیشرفت بشر، تنوعات فکری و سلامتی هم زیاد می شود، خاطرنشان کرد: در زمینه مواد مخدر هم، تنوعات  و تحولات بیشتر شده است و وجود شبکه های اینترنتی و دنیای ارتباطات و " جهان روستایی"، مقابله دولت ها و سیستم ها را سخت تر کرده است، چرا که دنیای مجازی، هر نقطه از جهان را به هم وصل می کند و بازارهای مربوط به مواد مخدر را گسترش می دهد.
وی با بیان اینکه هیچ وقت مانند زمان حال، طیف مواد مخدرها متنوع نبوده است، اظهار داشت: حجم  مواد مخدر، به ویژه روان گردان ها افزایش و تنوع چشمگیری پیدا کرده است، به طوری که در زمان حال، 803 نوع مواد مخدر روان گردان "هم سنتی و هم صنعتی" در بازار وجود دارد و این نیازمند تلاش بیشر جامعه، در برابر ایستادن در مقابل این چالش را نشان می دهد.
استاد رحیمی با بیان اینکه ایران ترانزیت اصلی مواد مخدر به سایر کشورها است، خاطرنشان کرد: اگر در کل اتحادیه اروپا، سالانه پنج تن هروئین کشف می شود، تنها در کشور ایران، سالانه 25 تن کشف هروئین وجود دارد؛ یعنی پنج برابر کل اتحادیه اروپا؛ که این کشفیات بزرگ، تلاش عظیم جمهوری اسلامی ایران را در امر مقابله با مواد مخدر نشان می دهد.

80 درصد از کشفیات مواد مخدر در شرق کشور
وی با بیان اینکه 80 درصد از کشفیات مواد مخدر در شرق کشور اتفاق می افتند، اظهار داشت: حجم عظیمی از مواد مخدر، از مرز دو هزار کیلومتری که با کشورهای افغانستان و پاکستان داریم، وارد کشور می شوند؛ که به دلیل آنکه مرز بزرگ و گسترده ای است، مقابله در برابر آن، هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ انسانی، حجم عظیمی از نیرو را می طلبد.
وی افزود: با وجود آنکه شیوع مواد مخدر در دنیا، 5.6 درصد است، اما شیوع آن در ایران که محور اصلی تبادلات مواد مخدر است، به میزان 0.2 درصد از میانگین شیوع مواد مخدر در دنیا هم پایین تر است و عددی نزدیک به 5.4 درصد است؛ که شاید بتوان گفت اگر کشور دیگری در موقعیت آن بود، میزان شیوع مواد مخدر در جامعه آن، 10 درصد می شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی از جمله علل موفقیت آذربایجان شرقی در امر پیشگیری از اعتیاد را حساسیت خانواده ها به این مسئله عنوان کرد و اذعان داشت: چون در جامعه ما، نگاه های غیر هنجاری به مواد مخدر وجود دارد و مصرف آن جلوه عادی ندارد، که این نوع نگاه ها باعث پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه می شود.
وی با بیان اینکه سوداگران مرگ و قاچاقچیان همیشه به دنبال استفاده بیشتر جامعه و سود بیشتر خود هستند و تلاش می کنند تا همه جا ورود کنند و بیشترین بهره را ببرند، تصریح کرد: الحمدالله جهاد کشاورزی، بخش دارها، دهیارها و شهرداری ها در این زمینه آگاه هستند و از گسترش آن، به خصوص روان گردان ها و صنعتی ها، جلوگیری می کنند.
 
اعتیاد مردان، 10 برابر اعتیاد بانوان
استاد رحیمی اعتیاد را معلول وضعیت بد اقتصادی-معیشتی و بحران های سیاسی-اجتماعی جامعه خواند و تصریح کرد: وقتی در جامعه ای امید پایین باشد و امید به آینده هم کم شود و ثبات وجود نداشته باشد، مردم به اعتیاد روی می آورند.
وی همچنین تاثیرات مواد مخدر بر زندگی افراد را بیش از 36 نوع آسیب دانست و اذعان داشت: عامل 50 درصد طلاق ها، بیش از 35 درصد همسرآزاری و کودک آزاری ها، بیش از 70 درصد سرقت های استان، اعتیاد است. همچنین حدود 50 درصد از زندانیان به دلیل عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر در زندان هستند و عامل 20 درصد قتل ها هم مواد مخدر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، آمار اعتیاد بانوان در استان را کم تر از 1.10 خواند و تصریح کرد: به دلیل جایگاه و نقش اساسی خانم ها در خانواده، آثار اعتیاد یک خانم بیش از 10 برابر آثار اعتیاد  یک مرد است؛ چرا که وقتی خانمی به سمت مواد مخدر روی می آورد، کل خانواده متلاشی می شود، اما در اعتیاد مردان اینگونه نیست و وقتی یک مرد معتاد می شود، همسر وی از خانواده و بچه ها مراقبت می کند و نمی گذارد خانواده متلاشی شود.
وی در ادامه به آمار مرگ معتادان اشاره کرد و اذعان داشت: در کل کشور، چهار هزار نفر بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند که این رقم در کشور آمریکا نزدیک به 70 هزار نفر است.
گزارش نصر حکایت از آن دارد که اعتیاد یک بلای خانمان سوز است که علاوه بر خود فرد، اطرافیانش را نیز به شدت درگیر می کند و استحکام و ثبات خانواده و سلامت روحی و روانی آنان را به هم می ریزد؛ که فرد معتاد اگر متاهل باشد، فرزندش بیشترین تاثیر را می بیند و متضرر می شود.
آنچه که مسلم است این است که هیچ فردی یک شبه معتاد نمی شود و از آنجایی که طبق گزارشات، 70 درصد معتادان در حاشیه شهر زندگی می کنند و وضعیت اقتصادی و معیشتی آنچنانی ندارند؛ پس وضعیت جامعه و مشکلات آن در گرایش افراد به سمت اعتیاد نقشی اساسی ایفا می کنند.
اما اعتیاد را نمی توان تنها به قشر آسیب پذیر جامعه نسبت داد، بلکه هستند افرادی از طبقه مرفه جامعه، مخصوصا جوانان، که به سمت اعتیاد کشیده می شوند، اما آمار این افراد در مقایسه با گروه قبل به شدت اندک است و اصلا قابل قیاس نیست. در ضمن شاید دلیل اعتیاد آنان تفننی و یا پوچ انگاری زندگی باشد.
آنچه که در این میان مهم است، آگاهی رسانی به خانواده ها به ویژه نسل جوان است، چرا که با روی کار آمدن طیف های جدیدی از مواد مخدر، به ویژه مواد مخدر صنعتی که بسیار متنوع هم هستند، شناخت افراد جامعه از انواع آن بسیار حائز اهمیت می باشد؛ اما علاوه بر آگاه ساختن جامعه از طیف انواع مواد مخدر و ضررهای آن، مقابله با سوداگران مرگ نیز نقشی اساسی در پیشگیری از اعتیاد در جامعه ایفا می کند، چرا که بدیهی است هر چقدر مواد مخدر در جامعه سهل الوصول تر و ارزان تر باشد، به تبع آن، استفاده از آن نیز در جامعه بیشتر خواهد بود.
تلاش هایی که در این زمینه توسط دستگاه های مربوطه در جامعه صورت می گیرد، برکسی پوشیده نیست؛ کمتر از یک ماه پیش، سردار علی محمدی، جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، در نشست خبری که در مقر مبارزه با پلیس مواد مخدر استان داشت، از کشف بیش از دو ونیم تن انواع مواد مخدر در پنج ماهه نخست امسال خبر داد، که در این راستا، 73 نفر نیز از قاچاقچیان مواد مخدر دستگیر شده بودند  و دو هزار و 180 نفر نیز از خرده فروشان نیز در دام قانون گرفتار شده بودند.
آمارهای این چنینی که خبر از کشف انبوه مواد مخدر در استان و کشور دارند، نشان از تلاش های بی وقفه ارگان های مربوطه در امر مبارزه با مواد مخدر دارد؛ طوری که در این راستا در استان، چهار هزار نفر شهید و هشت هزار نفر جانباز، زندگی خود را صرف مبارزه با مواد مخدر کرده اند. اخیرا هم شاهد شهادت "محمدرضا سفیدی نسب" کارمند رتبه 11 کلانتری 22 تبریز در امر مبارزه با مواد مخدر بوده ایم؛ که به گغته سردار "حسین عبدی"، فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی، که گفت: سفیدی رو سفید شد تا ما در امنیت زندگی کنیم.
اما همان طور که پیشتر هم اشاره شد، نباید از نقش آگاه سازی افراد جامعه و روش های پیشگیرانه در امر مبارزه با مواد مخدر غافل شویم، چرا که هم مقابله و هم پیشگیری هر دو به یک اندازه مهم هستند و توجه دستگاه های مربوطه را می طلبند، تا همانطور که الان تبریز، شهری عاری از معتاد متجاهر است و خوشبختانه شیوع اعتیاد در آن پایین و نزدیک 1.2 درصد است، خانواده ها نیز کم و بیش از شر آن در امان باشند.
انتهای پیام/
 روان گردان های صنعتی و نابودی خانواده ها / وجود 803 نوع مواد مخدر صنعتی در بازار فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار