افتتاح "ماده 16 بانوان" برای اولین بار در استان؛

استاد رحیمی خبر داد: 80 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در آذربایجان شرقی

1399/07/20 - 11:00 - کد خبر: 27808 نسخه چاپی

نصر:دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی از افتتاح "ماده 16 بانوان" برای اولین بار در استان خبر داد.

به گزارش نصر، رضا استاد رحیمی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر، به بیشترین نوع مصرف مواد مخدر در جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: به ترتیب تریاک، هروئین، مورفین و شیشه بیشترین مصرف را در جامعه ما درند؛ که شیشه در بین مواد مخدر صنعتی، به دلیل سهل الوصول بودن و مصرف راحت تر آن، بالاترین مصرف را دارد.
وی دلیل ارزان و سهل الوصول بودن شیشه را افزایش تولید آن در کشور افغانستان دانست و تصریح کرد: چون کارگاه های تولید شیشه به افغانستان هم آمده است، بنابراین اگر قبل از این، روزی شیشه گرمی 80 هزار تومان بود، الان به کمتر از 20 هزار تومان رسیده است و همچنین سبب توزیع بیشتر آن هم شده است.
استاد رحیمی با بیان اینکه کشف "آمفتامین" به شدت بالا رفته است، خاطرنشان کرد: محرکه های صنعتی بدترین نوع مواد مخدر هستند که بالا بردن هیجانات فرد از یک طرف و تبلیغات در اینترنت و دنیای مجازی هم از طرف دیگر، به توزیع بیشتر و مصرف آن کمک می کنند.
 

پیشگیری بهتر از درمان
وی تنها راه مقابله با تبلیغاتی که از طریق ماهواره و اینترنت و گوشی های همراه می شود، را شناخت و دادن آگاهی به نسل جدید خواند و اذعان داشت: 803 نوع مواد مخدر " چه سنتی و چه صنعتی" نه تنها توهم زا هستند، بلکه بدترین نوع تاثیرگذاری بر روی جسم و روان انسان ها را نیز دارند و باعث تخریب چهره شهرها و خانواده ها می شوند.
وی افزود: با کمک نیروی انتظامی و آموزش و پرورش و بهزیستی، باید همه دست به دست هم دهیم و برای مقابله فرهنگی این امر تلاش کنیم ؛ چرا که با آگاه سازی و پیش گیری و فرهنگ سازی و شناخت است که می توانیم نسل جدید را جامعه پذیر کنیم.
وی اصلی ترین هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر استان را، مقابله و پییشگیری خواند و تصریح کرد: با اینکه در کشور ما، بیشتر نیرو صرف مقابله با مواد مخدر می شود، اما در طی دو الی سه سال قبل، سعی می کنیم که بیشتر بر روی امر پیشگیری کار کنیم.
وی با بیان اینکه نقشه خطرپذیری محلات استان را داریم، تصریح کرد: 202 محله شهری و روستایی در استان، در معرض خطر هستند و طبق این نقشه می دانیم که چند نفر در معرض خطر و چند نفر پر خطر هستند؛ همچنین می دانیم چند نفر در مدارس این محلات در معرض خطر هستند. که اقدامات پیشگیرانه ما، با الویت این محل ها است.
وی از جمله برنامه های پیشگیری این نهاد را طرح " یاری گران زندگی" خواند و خاطرنشان کرد: کلیه محلات آلوده که در شهرها و روستاها وجود دارند، شناسایی شده اند و بر این اساس روستاهایی داریم که تا 70 درصد جمعیت آن آلوده هستند و طرح "یاری گران زندگی" در مدارس و محلات اجرا می شوند.
وی افزود: این طرح را در سال قبل، در یک هزار و 300 مدرسه در استان ایجاد کردیم، ولی متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه نتوانستیم آن را ادامه دهیم.
 
80 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در استان
وی به افزایش تولیدات مواد مخدر در طی سال های گذشته اشاره کرد و اذعان داشت: در سال 2002، تولیدات کشور افغانستان در زمینه مواد مخدر، سالانه 600 تن بوده است، ولی الان، تا سال 2018، نزدیک به 10 هزار تن رسیده است؛ که سالانه 1000 تن آن در ایران کشف می شود.
وی با بیان اینکه در استان ما 80 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد، اذعان داشت: این افراد سالانه هزار میلیارد ریال تنها برای مصرف مواد مخدر هزینه می کنند، که رقمی سه برابر بودجه عمرانی در استان است.
وی ادامه داد: در کل کشور هم رقمی در حدود 32 میلیارد و 400 میلیون، صرف هزینه های در ارتباط با مواد مخدر می شود که رقمی معادل یارانه کل افراد جامعه است.
 
وی میزان شیوع بیشتر مصرف مواد مخدر را بین سنین 65-16 خواند و تصریح کرد: خوشبختانه در جامعه ما شیوع مصرف مواد مخدر در مدارس و دانشگاه ها به حدی پایین است که در بین کل استان های کشور، رتبه 31 را در این خصوص داریم، اما رشد شیوع مصرف مواد مخدر در بین جوانان ونوجوانان نگران کننده است.
وی از افتتاح "ماده 16" بانوان برای اولین بار در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: 70 درصد کارهای فیزیکی ماده 16 بانوان انجام شده است و به زودی افتتاح می شود؛ که این ماده 16 وظیفه نگهداری بانوان متجاهر را بر عهده خواهد داشت.
وی به عدم حمایت مالی دولت از ماده 16 استان اشاره کرد و اذعان داشت: در بین 18 استان کشور که ماده 16 برای نگهداری معتادان متجاهر را دارند، آذربایجان شرقی تنها استانی است که تمام هزینه های این مرکز را خودش تقبل می کند و دولت هیچ گونه حمایت مالی از آن نمی کند.
وی ادامه داد: تمام هرینه های آن با مشارکت استانداری، علوم پزشکی، شهرداری و... تامین می شود و همچنین بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی و سایر ارگان ها نیز در اداره آن کمک می کنند.
انتهای پیام/
استاد رحیمی خبر داد: 80 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در آذربایجان شرقی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار