معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

فرآوری ۶۵ هزار تن کشمش در آذربایجان شرقی

1399/07/06 - 09:46 - کد خبر: 27777 نسخه چاپی

نصر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: نزدیک به ۹۰ درصد کشمش استان معادل ۵۹ هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۱۰ درصد معادل هفت هزار تن نیز به کشمش تیزابی و آفتابی تبدیل می‌شود که در مجموع کشمش فرآوری شده استان به ۶۵ هزار تن می‌رسد.

به گزارش نصر، علی رخ افروز در گفت‌وگویی در خصوص سطح زیر کشت محصول انگور استان، گفت: باغات غیربارور انگور استان شامل ۲۶۱ هکتار و باغات بارور نیز بالغ بر ۱۷ هزار هکتار است.
وی در خصوص میزان تولید انگور استان در سالجاری، اظهار کرد: میزان تولید انگور در سالجاری بیش از  ۳۰۵ هزار تن برآورد می‌شد اما با توجه به نابودی ۳۲ تن محصول در اثر سرمازدگی و تگرگ، میزان تولید انگور به ۲۷۳ هزار تن رسیده است.
وی با بیان این‌که میزان عملکرد محصول انگور استان، ۱۸ هکتار در هر تن است، افزود: ۱۵ درصد از محصول انگور استان به صورت تازه خوری و مصارف محلی چون غوره و دوشاب استفاده شده و ۸۵ درصد باقی معادل ۲۳۲ هزار تن انگور به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل می‌شود
رخ افروز در خصوص کیفیت انگور استان برای تولید کشمش، اظهار کرد: انگور و فرآورده‌های آن شامل سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود و آذربایجان شرقی نیز از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده‌های آن جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.
وی ادامه داد: اغلب کشمش‌های فراوری شده استان به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه و برخی نیز به کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود.
وی گفت: فعالان بخش کشاورزی استان علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان بخشی از تولید استان‌های همجوار را نیز خریداری کرده و به محصول صادراتی تبدیل می‌کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص ارقام تولیدی کشمش و انگور استان، اظهار کرد: رقم بی دانه (کشمشی) ۹۰ درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می‌دهد و ۱۰ درصد باقی نیز شامل ارقامی چون فخری،‌ عسگری، حسینی، صاحبی، دسته چین، شاهانی، قورا شیرین یا تبرزه، قره ازوم و خلیلی است.
وی متذکر شد: شهرستان ملکان با تولید ۱۸۷ هزار تن رتبه اول تولیو انگور استان را به خود اختصاص داده و شهرستان‌های مراغه با تولید ۳۱ هزار تن و بناب با ۲۵ هزار تن پس از ملکان در تولید انگور استان پیشتازی می‌کنند.
انتهای پیام/
 فرآوری ۶۵ هزار تن کشمش در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار