گزارش اختصاصی نصر/

خانه مهر خانواده تبریز کجاست؟

1399/07/08 - 10:22 - کد خبر: 27738 نسخه چاپی

نصر: در ظهر یک روز پاییزی، مردان و زنانی در کنار هم بودند که کیلومترها از هم فاصله داشتند و در لا به لای روزهای زندگیشان دیگر خبری از روزهای بهاری نبود و ورق زندگیشان رنگ پاییز به خود گرفته بود.

به گزارش نصر، این مردان و زنان در سالن خانه مهر، خانه ای که مهرها را دوباره زنده می کند، روی صندلی نشسته بودند و منتظر. سالنی که یک طرف آن پر بود از صندلی هایی که در انتظار نشستن افرادی بودند که روزگار زیاد با آن ها سر سازگاری نشان نداده بود. اما انتهای سالن اتاقی بود گرم و شاد، و این اتاق، پذیرای کودکانی بود که فارغ از غم عالم و مشکلات روزگار، آنجا ساعاتی غرق در محبت والد یا والده خود می شدند.

یکی از این مردان ، "احد. س"، پدری مجرد با یک پسر 8 ساله، که اندوهگین روی همین صندلی های انتظار نشسته بود و سر خود را میان دو دستانش گرفته بود، در گفتگو با خبرنگار نصر، علت طلاق همسرش را عدم وجود تفاهم دانست و گفت: ازدواج ما از اول هم اشتباه بود و نباید با هم دیگر ازدواج می کردیم، چون اصلا هیچ تفاهمی باهم نداشتیم.
وی ادامه داد: موقع طلاق همسرم خیلی سعی کرد حضانت فرزندم را به او بدهم، اما اصلا قبول نکردم و طبق حکم دادگاه، مقرر شد هفته ای یک بار پسرم را به خانه مهر بیاورم تا بتواند مادرش را ببیند.
"زهرا. خ"، بانویی که روبروی اتاق کودک به انتظار ایستاده بود، شش ماه است که از طلاقش می گذرد و ماحصل ازدواجشان یک پسر شش ساله است؛ از سختی هایی که کشیده است گفت و ادامه داد: متاسفانه دادگاه حضانت پسرم را به همسرم داد و بعد از طلاق هر وقت می رفتم تا پسرم را ببینم، پدرش مانع می شد و اجازه این کار را به من نمی داد و همیشه کارمان به دعوا و کلانتری کشیده می شد.
وی افزود: تا اینکه به دادگاه شکایت کردم و اظهار داشتم پدر بچه ام مرا از دیدن فرزندم منع می کند و می گوید آرزوی دیدن و بغل کردنش را به دلت می گذارم.
این مادر جوان ضمن قدردانی از دادگستری به خاطر ایجاد خانه مهر، اذعان داشت: تا اینکه دادگاه دستور داد که من می توانم پسرم را هر هفته در خانه مهر ملاقات کنم و ساعاتی را با وی باشم.
طبق این گزارش، زندگی در زیر یک سقف با وجود تمام اختلافات عقیده ای میان دو نفر، گاهی ممکن است به بن بست بخورد و دیگر ادامه آن ممکن نباشد. آن گاه است که این دو نفر، جدایی را بهترین راه حل مساله می دانند و تصمیم می گیرند باقی مانده عمرشان را دور از هم زندگی کنند. اما اگر بین آن دو نفر فرزندی وجود داشته باشد، این فرزند بیشتری صدمه روحی را از این جدایی خواهد دید؛ چرا که دیگر نمی تواند به طور هم زمان با هر دو والد خود زندگی کند و به ناچار باید با یکی از آن دو نفر زندگی کند. اما طبیعتا، هم والد دیگر فرزند و هم خود فرزند، نیاز دارند هر از چند گاهی همدیگر را ببینند.
برای این منظور، دادگستری کل آذربایجان شرقی، مکانی را به این امر اختصاص داده است تا کودک بتواند در آن خانه با خیال راحت و به دور از هیاهو، با والد دیگر خود ملاقات کند و در حال حاضر هم در مرکز مهر خانواده تبریز هر هفته در روز های فعالیت مرکز (پنجشنبه و جمعه) حدودا 200مورد ملاقات انجام می گیرد.
 

عدم سازگاری فضای کلانتری با روحیات کودک
احمد موقری، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی،  در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه خانه مهر براساس سیاست های حمایتی قوه قضاییه از خانواده و کودکان آسیب پذیر از طلاق، با پیگیری های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از سال 1395در تبریز فعالیت خود را شروع کرده است، خاطرنشان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی با مطالعه و بررسی وضعیت موجود در خصوص ملاقات اطفال با والدین خود در پرونده های طلاق، متوجه عدم مناسب بودن این وضعیت به لحاظ عاطفی و روانی برای اطفال شد و براساس آن با استفاده از ظرفیت های قانون حمایت خانواده، با پیگیری هایی که انجام داد توانست این مرکز را برای ملاقات اطفال با والدین خود که از هم جدا شده اند، راه اندازی نماید.
وی ادامه داد: یكی از مسائل مورد اختلاف ميان والدين طلاق گرفته یا در شرف طلاق، بحث حضانت و ملاقات طفل است که در برخی موارد به دلیل عدم توافق، والدی که حضانت طفل را به عهده دارد به تعهدات خود مبنی بر اجازه ملاقات طفل توسط والد دیگر عمل نمی كند و به ناچار با حکم قضائی ملاقات صورت می گيرد.
موقری با بیان اینکه تا به حال دادگاه ها برای حل اين مشكل، كلانتری را محل ملاقات اطفال با والدین خود قرار می داده است، تصریح کرد: کلانتری ها به واسطه فضای فیزیکی، به دلیل رفت و آمدهایی که به آنجا می صورت می گیرد، محیطی تنش زا و آسیب زا است که حضورِ طفل در چنین محلی می تواند آسیب های روحی و عاطفی به وی وارد کند؛ اما ملاقات اطفال با والدین در این مرکز با حضور مددکاران اجتماعی و روانشناسان صورت می گیرد.

 
خانه مهر، محلی مورد اعتماد برای والدین
وی افزود: پس از نزدیک به چهار سال از آغاز فعالیت خانه مهر،  این مرکز تبدیل به محلی مورد اعتماد والدین برای ملاقات فرزندان خود شده است و آن را تبدیل به فضای مناسب برای روحیه کودکان، جهت ملاقات والدین جداشده خود بعد از طلاق نموده است.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی در خصوص ایجاد خانه مهر در سایر شهرستان های آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: مرکز مهر خانواد تبریز با بهره گیری از ظرفیت شهرداری کلانشهر تبریز، در تامین فضای مناسب برای ملاقات کودکان با والدین جدا شده خود و تعهدات بهزیستی استان در تامین مشاور و مددکار اجتماعی، راه اندازی شده است و در پنج  شهرستان استان(مراغه،مرند،اهر،بناب و میانه) نیز با همکاری خوب ادارات بهزیستی، ملاقات های فرزندان با والدین جداشده خود، از کلانتری ها به مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی انتقال یافته است.
 

عدم وجود فضای مناسب برای خانه مهر تبریز
وی در ادامه به مشکلات خانه مهر تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از مهم ترین مشکلات این مرکز، بحث تامین محل و ساختمان مرکز می باشد که در حال حاضر در محل ساختمان شوراهای حل اختلاف مجتمع ولیصر(عج) در اول زعفرانیه مستقر است که مناسب سازی فضای مرکز و تجهیز آن برای ارائه خدمات در راستای اهداف مرکز را، با مشکل مواجه کرده است؛ که لازم دستگاه های اجرایی استان در این راستا، همکاری های لازم را برای تامین فضای مستقل برای استقرار مرکز انجام دهند.
موقری ضمن دعوت از سایر نهادها و سازمان ها خصوصا استانداری و بهزیستی برای همکاری بیشتر در این حوزه، اظهار داشت: با توجه به اینکه این کودکان در معرض آسیب های ناشی از طلاق والدین خود هستند، لازم که سازمان هایی که در حوزه کودک و خانواده تکالیف قانونی دارند و اعتبار دولتی دریافت می کنند (از قبیل: بهزیستی، شهرداری، اموربانوان استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان و...) در این حوزه وارد شوند.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در پایان نیز توصیه ای به والدین کرد و اذعان داشت: پدران و مادرانی که از یکدیگر جدا شده اند باید سعی کنند حال که نتوانسته اند تجربه لذت از وجود پدر و مادر را زیر یک سقف برای کودک معصوم خود فراهم کنند، حداقل مواظب تصورات و باورهای آن ها از مفهوم والدین باشند. هیچ مادری نمی تواند با پاک کردن چهره یک پدر و هیچ پدری نمی تواند با مخدوش کردن چهره یک مادر ذهن فرزند را از داشتن آن ها بی نیاز کند. حق هر کودکی است که باور کند پدر و مادر او هر دو خوبند و این قوی ترین منبع احساس امنیت برای فرزند محسوب می شود.
گزارش نصر حاکی از آن است که کودک مانند گنجی است که باید توسط پدر و مادر محافظت شود، هر کدام از این محافظان نقش خود را از دست دهند، سلامت گنج رو به تزلزل می گذارد. پس در شرایط پس از طلاق و حتی هنگام مشاجره ها باید مراقب تصویر ذهنی کودکان از داشتن پدر و مادر خوب اما جدای از یکدیگر بوده و همواره سعی در تقویت آن داشت.
والدینی که در اثر طلاق از یکدیگر جداشده اند باید به این مساله فکر کنند که حتی بعد از طلاق و متارکه هم برای سعادت و آینده فرزند خود به همکاری یکدیگر نیاز دارند و باید مسیولیت های مشترک خود در تربیت فرزندان را به نحو احسن بجا بیارند. برای سلامت روانی کودکان صلاح آن ها در این است که والدین بین خود در مورد ملاقات فرزندانشان بعد از جدایی تفاهم نمایند و خارج از مداخلات حقوقی و قضایی در این مورد تصمیم بگیرند.

گزارش از فاطمه قلی پور

انتهای پیام/
خانه مهر خانواده تبریز کجاست؟ فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  ه   سال پیش  

در حال حاضر در محل ساختمان شوراهای حل اختلاف مجتمع ولیصر(عج) در اول زعفرانیه مستقر است.

  سیامک پورمحمد   3 سالها پیش  

ببخشید آدرس خانه مهرتبریز کجاهست
پژوهشیار