بررسی روند اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در آذربایجان‌شرقی

1399/07/03 - 11:28 - کد خبر: 27626 نسخه چاپی

نصر: طی جلسه‌ای با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، رییس سازمان جهاددانشگاهی استان و جمعی از دست‌اندرکاران طرح ملی مشاغل خانگی، روند اجرای این طرح در آذربایجان‌شرقی بررسی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این جلسه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که تلاش کنندگان در راه خانواده، همانند جهادگران راه خدا هستند، اظهار کرد: بر این اساس، ارزش جهاد اقتصادی نیز کمتر از جهاد جبهه‌های جنگ نبوده و اثرات فراوانی در جامعه دارد.

لزوم تطابق مهارت‌ها با آینده کار
حسین فتحی با تاکید بر این‌که در حال حاضر مهارت‌های امروزی با مشاغل فردا چندان مطابقتی نداشته و باید مهارت‌های خود را با نیازهای بازار آینده مطابقت دهیم، افزود: تغییر، اجتناب‌ناپذیر بوده و جهان دائما در حال تغییر است؛ طی ۱۵ سال بعدی نیز آینده کار تغییرات چشمگیری را به خود خواهد دید و مدل‌های کسب و کار عوض خواهد شد.
وی با بیان این‌که شیوع کرونا باعث شد تا تغییرات را سریع‌تر درک کنیم، ادامه داد: در آینده کار، فرصت شغلی کم نخواهد شد، بلکه تغییر خواهد یافت و مشاغل جدید جایگزین مشاغل قبلی خواهد شد که باید این روند را مورد توجه قرار دهیم و با توجه به این‌که یکی از ماموریت‌های جهاددانشگاهی، آموزش اشتغال محور است، در این رابطه باید توجه لازم را داشته باشد.
وی با تاکید بر این‌که در حوزه نیروی کار نیز باید مهارت محور شویم نه مدرک محور، اضافه کرد: کارجویان ما اکثرا به مدرک تحصیلی توجه دارند تا به مهارت؛ بر این اساس باید در بحث آینده کار، مهارت آموزی و کارآموزی در محیط واقعی کار منطبق با فناوری‌های نوین، مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان این‌که در آینده کار، با کمبود شغل مواجه نخواهیم شد، بلکه کمبود اصلی در حوزه مهارت و پرکردن مشاغل است، گفت: این موضوع، ماموریت آموزش عالی، فنی حرفه‌ای و جهاددانشگاهی را سنگین‌تر می‌کند.
وی با ارائه راهکارهایی در رابطه با آینده کار، تاکید کرد: در رابطه با مهارت‌های آموزشی و نیاز به بازاندیشی در نظام آموزشی از مقطع ابتدایی تا مقاطع دانشگاهی داریم و نیروی کار باید مهارت محور تربیت شوند، چراکه طبق آمارها، ۷۰ درصد بیکارهای ما کسانی هستند که قبلا شاغل بوده‌اند؛ این موضوع قابل تامل بوده و ریشه در نبود مهارت، تغییر مشاغل و تحریم‌ها دارد.
وی با تاکید بر این‌که در آینده کار، تغییر و تحول در پوشش‌های حمایتی نیز لازم است، افزود: در حوزه ساعت کار نیز همین روال صادق بوده و به ویژه ساعات کار مشاغل خانگی کاملا منطبق با عصر صنعتی است که انعطاف پذیر بوده و آزادی عمل دارند.

جذب ۱۰۰درصدی اعتبارات در مرحله دوم طرح مشاغل خانگی
فتحی در بخش دیگر سخنانش در مورد اجرای مرحله دوم طرح ملی مشاغل خانگی، با بیان این‌که سال گذشته در طرح مشاعل خانگی ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب کرده و به پیشران‌ها و پشتیبان‌ها ارائه دادیم، افزود: امسال این روند را منعطف کرده‌ایم و ۳۰ درصد را به مشاغل مستقل در شهرستان‌هایی که امکان تشکیل پیشران ندارند، تخصیص خواهیم داد.
به گزارش ایسنا، وی در خاتمه تاکید کرد: امید است با همکاری جهاددانشگاهی بتوانیم همانند سال‌های قبل در اجرای این طرح موفق باشیم و در حوزه اشتغال زایی گام‌های مثبتی برداریم.

باید از طرح ملی مشاغل خانگی نهایت بهره را ببریم
رییس سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در ادامه جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: روحیه خاصی در ایام دوران مقدس در جریان بود و هرچند امروز بسیاری از مسایل فرق کرده، اما وظیفه ما زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و مجاهدت‌های آن دوران است.
دکتر جعفر محسنی با بیان این‌که عزت امروز ما در نتیجه ایثار و مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس رقم خورده است، افزود: با توجه به اینکه اشتغال در کل دنیا دغدغه دولت‌هاست و کشور ما متاسفانه با معضل بیکاری گریبان گیر است لذا اجرای چنین طرح‌هایی در حل معضل اشتغال نه تنها مفید خواهد شد، بلکه باعث شکوفایی اقتصاد خانواده خواهد گردید، بانوان می توانند به صورت پاره وقت در خانه به کار تولید پرداخته و کمک کار اقتصاد خانواده باشند.
وی ادامه داد: با توجه به سهمیه بالایی که استان ما دارد ضرورت اطلاع رسانی و معرفی طرح کاملا مشهود است، لذا از تمام ظرفیت‌ها باید برای آگاهی مردم استفاده کنیم تا همه سه هزار نفری که در این طرح پیش بینی شده است را تحت پوشش قرار داده و به نوعی به بازار تولید متصل کنیم.
وی با بیان این‌که در اجرای این طرح نیز باید همانند طرح سرباز مهارت، خوب عمل کنیم، افزود: آذربایجان‌شرقی در اجرای طرح سرباز مهارت، اولین استانی بود که سهمیه خود را به طور کامل آموزش داد و به عنوان استان نمونه معرفی شد، بر این اساس باید در طرح مشاغل خانگی نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته و در مسیر اشتغال زایی که از جمله ضروریات جامعه است، قدم‌های مثبتی برداریم.

جزئیات اجرای طرح مشاغل خانگی در آذربایجان‌شرقی
معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در این جلسه با بیان این‌که اشتغال، یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان و خانواده‌ها و یکی از مشکلات اساسی کشورمان است، افزود: در نتیجه تعاملات مناسب دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و وزارت کار، تفاهم‌نامه‌ای بین این دو نهاد منعقد شد که اجرای طرح ملی مشاغل خانگی را کلید زد.
اکبر اسمعیلی با بیان این‌که اجرای "مرحله اول طرح ملی مشاغل خانگی" در سال ۹۶ در سطح کشور استارت خورد، افزود: این طرح تاکنون طی سه مرحله در سطح کشور اجرایی شده است؛ در مرحله اول این طرح ۹ استان به عنوان پایلوت انتخاب شده بودند و محدودیت خاصی هم برای ثبت‌نام افراد وجود نداشت.
وی در ادامه اشاره کرد: جهاددانشگاهی نیز با توجه به سوابق آموزشی خود و با توجه به این‌که نقش رابط را بین پیشران‌ها، شرکت‌ها و همچنین افراد جویای کار ایفا می‌کرد، در این رابطه به بحث آموزش ورود کرده و این موضوع را در قالب تفاهم نامه مذکور پیش برد.
معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های پایلوت مرحله اول نبود و در مرحله دوم جزو استان‌های مجری طرح قرار گرفت، ادامه داد: مرحله دوم طرح نیز از اواخر سال ۹۷ مطرح شده و استارت آن از اوایل سال ۹۸ در ۲۴ استان زده شد؛ در این مرحله، تمرکز بر روی توانمندی اقتصادی زنان سرپرست خانوار بود.
وی با تاکید بر این‌که آذربایجان شرقی در مرحله دوم طرح ملی مشاغل خانگی با محوریت زنان سرپرست خانوار، ۳۱۰ نفر سهمیه داشت، ادامه داد: طبق آخرین آمار، ۲۷۱ نفر از این افراد به پیشران‌ها وصل شده‌ و مشغول به کار شده‌اند. حدود ۴۰ نفر باقی مانده نیز در مرحله آموزش قرار دارند که این افراد نیز به پیشران‌ها وصل خواهند شد.
وی افزود: در مرحله دوم، شرایط بهداشتی جامعه به شیوه‌ای بود که بیشتر پیشران‌هایی که در فاز تولید ماسک‌، گان و... فعالیت داشتند، جلو آمدند و اکثرا بانوان نیز به این حوزه هدایت شدند.
اسمعیلی بیان کرد: با توجه به برگزاری طرح ملی مشاغل خانگی در مرحله اول و دوم با رضایت کارفرما در سطح کشور، مرحله سوم آن نیز در ۳۱ استان کلید خورده است؛ طی این مرحله نیز حدود ۵۴ هزار و ۶۰۰ نفر از افراد جویای کار در کشور به پیشران‌ها متصل خواهند شد و سهمیه آذربایجان شرقی از این مرحله، سه هزار نفر است.
وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر در مرحله ثبت نام قرار داریم و طبق آخرین آمار، حدود ۳۰۰ نفر از استان تاکنون در این طرح ثبت نام کرده‌اند، اضافه کرد: جا دارد که اطلاع رسانی‌ها بیشتر شده و افراد بیشتری که جویای کار هستند در این طرح ثبت نام کنند.

شرایط ثبت نام در طرح ملی مشاغل خانگی
وی به شرایط ثبت نام در مرحله سوم طرح مشاغل خانگی در استان نیز اشاره کرد و گفت: داشتن حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام وقت در سایر مجموعه‌ها و نداشتن بیمه کارفرمایی از جمله شروط ثبت نام بوده و افرادی که به صورت خویش‌فرمایی بیمه شده‌اند، مانعی برای ثبت نام ندارند.
معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان بیان کرد: ۱۵ عنوان کد رشته شغلی پایلوت نیز با هماهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، استانداری و سایر نهادها تعیین شده و در سایت مربوطه معرفی شده است که افراد می‌توانند با مراجعه به سایت مربوطه ثبت نام کنند.
وی با اشاره به این‌که در این طرح به اشخاص تسهیلات بانکی ارایه نمی‌شود، بلکه تسهیلات به پیشران‌هایی که افراد جویای کار بدان‌ها متصل شده است، پرداخت می‌شود، گفت: کارفرمای اصلی و ناظر این طرح معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و مجری ستادی نیز معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی است.
وی با بیان این‌که هزینه اجرایی طرح از تهران تامین می‌شود و صرف تسهیلات پیشران‌ها نمی‌شود، گفت: اعتبارات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب تسهیلات به پیشران‌ها پرداخت خواهد شد.
اسمعیلی با تاکید بر این‌که دبیرخانه طرح در مجتمع آموزشی تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان مستقر شده است، افزود: همکاران نیز مستقر بوده و اقدام به ثبت نام و ارائه مشاوره می‌کنند؛ اطلاع رسانی نیز در سطح استان انجام می‌شود.
وی با اشاره به این‌که آموزش هم برای متقاضیان و همچنین برای پیشران‌ها ارائه می‌شود، افزود: یکی از اهداف این طرح راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی است تا پیشران‌ها بتوانند محصولات خود را از این طریق به فروش برسانند.
به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان جهت ثبت نام به سایت اینترنتی inhb.ir مراجعه کرده و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۴۱۳۶۵۹۰۲۶۳ تماس حاصل کنند.
انتهای پیام/
بررسی روند اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار