شعر دوست؛

عظمت "شهریار" را برنمی‌تابند

1398/06/27 - 13:25 - کد خبر: 2756 نسخه چاپی

نصر: پژوهشگر و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عظمت شهریار را برنمی‌تابند، گفت: با وجود گذشت نزدیک به دو دهه از تصویب بیست و هفتم شهریور ماه به عنوان روز گرامیداشت شعر و ادب فارسی، هنوز عده‌ای در صدد هستند این مناسبت را به نام شخص دیگری جایگزین کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، علی اصغر شعردوست در مراسم گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی در مقبره‌الشعرا با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه روز شعر و ادب فارسی هنوز ملی نشده و مقدمه تحقق آن ورود دستگاه‌های مرتبط و ذیربط در سطح عالی، است.

 وی در پاسخ به برخی حواشی در خصوص نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به نام شهریار بیان کرد: برخی ادعا می کنند که چون نماینده مجلس بودم و شهریار هم همشهری من بود و علاقه زیادی به او داشتم، این روز را به نام او نامگذاری کردم.
وی افزود: با توجه به جای خالی روز شعر و ادب فارسی در تقویم سالانه کشور و با معرفی چند تن از شاعرانی مانند سعدی، حافظ و مولانا تعدادی به مخالفت برخاسته و استدلال های خود را داشتند که در نهایت این روز به نام شهریار به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص نامگذاری شد.
 این مدرس دانشگاه گفت: یکی از ویژگی‌های خاص شهریار، مردمی بودن است و عموم مردم اعم از باسواد و بی‌سواد حداقل یک بیت از اشعار او را به یاد دارند، هیچ شاعری نتوانسته است در بین عامه مردم به این جایگاه برسد. 
وی سرودن اشعار زیاد در وصف و مدح امیرالمومنین (ع) را از دیگر ویژگی‌های اشعار شهریار خواند و افزود: شاعران مسلمان زیادی اعم از شیعه و غیر شیعه برای حضرت علی شعر سروده‌اند اما شعری گل می‌کند که خود مولا آن را قبول کند.
وی با اشاره به محبوبیت شهریار در میان عامه مردم بیان کرد: شهریار شاعری است که ۳۰ سال بعد از وفاتش و پس از ۱۱۰ سال از ولادتش، اینگونه به شکل چشمگیری روز به روز محبوب‌تر می‌شود و دیوان شهریار هنوز هم یکی از پرتیراژترین کتاب های شعر کشور است.
 شعر دوست تاکید کرد: علت این محبوبیت پیوند زدن هنر شعر و آفریده دست به یک امر نامیرا و قدسی است و وقتی اثر به یک امر نامیرا، ماندگار و ملکوتی پیوند بخورد، حیاطش تضمین می‌شود. تصورم این است که علاقه شهریار به مولا امیرالمومنین(ع ) باعث ماندگاری شعر او شده است.
 وی با بیان اینکه شهریار بزرگ‌ترین شاعر دوران ما و ۱۰۰ سال اخیر است، گفت: در کنار توانایی‌های ادبی و جایگاه شهریار آنچه او را در شعر و ادب فارسی به جایگاه والایی می‌نشاند، این است که شهریار شعر را زندگی کرده و آن را شناخته، او شعر نسروده، بلکه شعر را زندگی کرده است، به ویژه در ۱۰ سال آخر عمرش که همراه با شادی مردم شاد شده و با غمشان سوگواری کرده است.
 وی با اشاره به سروده‌های شهریار بعد از انقلاب بیان کرد: شهریار بی هیچ چشم داشتی برای تمامی نهادهای انقلاب و شخصیت‌های انقلاب و بسیجیان و رزمندگان جنگ تحمیلی شعر خواند و ما این‌ها را به چشم دیدیم که گفت از همان لباسی که بسیجی‌ها می‌پوشند برمن بپوشانید.
 شعردوست اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، حکم انتصاب شهریار به ریاست کتابخانه سلطنتی و سند یک خانه در شمیران تهران را برای او آورده بود، اما شهریار با سرودن شعری این درخواست را رد کرد.
انتهای پیام/

عظمت نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار