رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در تحریریه نصر:

فرصت های فوق العاده سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

1399/07/03 - 08:14 - کد خبر: 27474 نسخه چاپی

نصر: در حال حاضر، وضعیت اقتصادی جامعه و عدم وجود امنیت اقتصادی در آن از یک طرف و شیوع ویروس کرونا از طرف دیگر، سرمایه گذاری در جامعه را با چالش های جدی روبرو کرده است، به تعبیر دیگر جامعه در دوران کساد اقتصادی به سر می برد؛ طوری که میزان خروج سرمایه از کشور، چندین برابر بیشتر از ورود سرمایه به کشور می باشد و کمتر کسی ریسک سرمایه گذاری در جامعه امروز کشور را تقبل می کند.

به گزارش نصر، اما به نظر می رسد در این میان اوضاع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، که یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور محسوب می شود، متفاوت از سایر بخش های جامعه باشد؛ چرا که راه ورود به بخش کشاورزی و سرمایه گذاری در آن، به دلیل تسهیل صدور مجوزها در مقایسه با سایر بخش ها و همچنین دستیابی به تسهیلات بانکی کشاورزی، به مراتب راحت تر از سایر بخش هاست، همچنین میزان سودآوری و بهره وری آن، به دلیل تولید مواد غذایی و اقلام ضروری مردم، مطمئن تر است.
یکی از سازمان هایی که راه ورود سرمایه گذاران به بخش کشاورزی را هموار می کند، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است؛ چرا که سازمان  مذکور وظیفه صدور مجوز ها و پروانه ها در بخش های مربوط به کشاورزی و منابع طبیعی را بر عهده دارد.
لازم به ذکر است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از اساتید، فارغ التحصیلان و کارشناسان بخش کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شده است که در ۲۳ مرداد ماه سال 1380، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
برای اطلاع از جزئیات اهداف این سازمان و همچنین نحوه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، گفتگویی را با "شهرام شفیعی " رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی انجام دادیم که ماحصل آن به قرار زیر است:

  در حال حاضر، خانواده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی چند نفر عضو دارد؟
در حال حاضر، اعضای سازمان نظام مهندسی نزدیک به 15 هزار نفر هستند، که از این 15 هزار نفر، 600 عضو حقوقی و مابقی آن، اعضای حقیقی هستند.

نسبت به سال قبل، در میزان اعضا افزایش داشتید؟
بله، ما هر سال افزایش داشتیم، اما چون پذیرش دانشگاه ها نسبت به سنوات گذشته پایین آمده است، پیش بینی می کنیم که سال به سال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی کم شود، که این امر بر تعداد اعضای جدید این سازمان بی تاثیر نخواهد بود؛ و ما افق را اینگونه می بینیم که به سمت کاهش تعداد عضو گیری در سال های آتی برویم، به عنوان مثال، رشته کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی فقط در مقطع کارشناسی و در رشته صنایع غذایی دانشجو می پذیرد و مابقی رشته ها حذف شده اند.


شما خودتان ارزیابی تان از این وضعیت چیست؟
اساسا این روند آموزشی که در رشته کشاورزی در دانشگاه ها اجرا می شود، برای بنده اصلا قابل قبول نیست و دلیل این روند آموزشی هم، کمبود امکانات برای رشته کشاورزی در دانشگاه ها است و این امر باعث شده است که آموزش ها بیشتر به صورت تئوری باشند تا مهارت آموزی؛ ولی برای ما، بیشتر مهارت فارغ التحصیلان مهم است.

کارکرد اصلی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی چیست؟
این سازمان، مستندات قانونی دارد که باعث شده است جایگاه اصلی فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی مشخص شود؛ که ابتدا قانون تاسیس خود سازمان نظام مهندسی است و بحث بعدی، قانون افزایش بهره وری کشاورزی است؛ که ماده دو قانون مذکور، سازمان نظام مهندسی را مکلف به صدور مجوز برای کلینیک ها، کلیه مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی، شرکت های خدمات فنی و مهندسی و... کرده است؛ که این امر، بستر قانونی برای فعالیت اعضای حقیقی و حقوقی سازمان نظام مهندسی را فراهم کرده است.

در بحث آموزش فعالیت دارید؟
بله.

تعداد افرادی که آموزش دیده اند، چند نفر هستند؟
امسال تا الان، 150 هزار نفر ساعت را آموزش داده ایم، اما رویکرد اصلی این سازمان در سال های اخیر در بحث آموزش، رویکرد مهارت محور است و آموزش تئوری را به صورت محدود داریم.

در حال حاضر، جایگاه سازمان نظام مهندسی استان، در حوزه های تصمیم گیری کشاورزی استان چگونه است؟
این سازمان، با وجود اینکه یک سازمان غیردولتی است، عضو شورای اداری استان می باشد و همچنین علاوه بر اینکه این سازمان، عضو شورای اداری سازمان جهاد کشاورزی است، در کلیه کارگروه های بخش کشاورزی نیز به عنوان عضو حضور دارد.
با توجه به ظرفیت هایی که آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی دارد، به نظر شما بهره وری لازم را از ظرفیت های کشاورزی استان در تولید ناخالص ملی کسب کرده ایم یا نه؟
از جمله چالش های اساسی که بخش کشاورزی استان دارد، محدودیت منابع پایه است، چرا که هم درآب و هم در خاک محدودیت داریم، آب هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت محدود است و این مسئله باعث شده است که نتوانیم مزارع استان را، آن طور که می خواهیم کشت دهیم.
مشکل اساسی دیگر در بخش کشاورزی، عدم وجود نظام بهره برداری است؛ که اگر بتوانیم در فضای کنترل شده مانند گلخانه و مرغداری، بهره وری را بالا ببریم، در جهت بهره وری قدمی موثر برداشته ایم.

قبول دارید بهره وری لازم را نمی توانیم از ظرفیت های استان به دست بیاوریم؟
بله دقیقا.
احساس می شود در حوزه کشاورزی، با توجه به استراتژیک بودن برخی محصولات هیچ تدبیری برای آینده وجود ندارد؛ فقط بازار و خرید محصول نقش اصلی را در این حوزه ایفا می کنند. سازمان نظام مهندسی به عنوان یک تشکل غیر دولتی، هم در سطح کلان و هم در سطح استان، چه اقدامی در این خصوص انجام می دهد؟
چون جهاد کشاورزی مالک زمین کشاورزان نیست، بنابراین نمی تواند به کشاورزان القا کند که چه محصولی بکارند؛ در واقع کشاورز بر اساس دیدگاه و چرتکه خودش محصول را می کارد و افزایش قیمت یک محصول در یک محدوده مشخص، باعث می شود که همه کشاورزان به سمت کاشت آن روی بیاورند و موقع برداشت محصول مذکور، به دلیل عرضه زیاد آن در بازار، قیمت محصول پایین می آید.

می بینیم که میزان بهره وری کارکردهای نوین کشاورزی در جهان زیاد شده است و مثلا در ماجرا تولید مازاد گوجه مشاهده کردیم که گوجه های زیادی حیف و میل شد و در مقابل،  در ترکیه در بحث فرآوری گوجه خشک و صادرات آن،  بازار بسیار مناسبی ایجاد شده است، شما به عنوان یک کارشناس کشاورزی ، می توانید از چنین نظام هایی برای تولید محصولات کشاورزی فرهنگ سازی نمایید؟
این یک حرکت خوبی است ولی برای خود ما، دیگر تبدیل به یک آرزو شده است.

چرا؟
دلایل داریم. به اعتقاد بنده، تشکل ها باید فعال باشند نه یک سازمان غیر دولتی. الان صدور مجوز و پروانه بهره برداری، بر عهده سازمان نظام مهندسی است. اما بخش بعدی مربوط به بازار بازرگانی محصولات کشاورزی می شود که سازمان نظام مهندسی نقشی در این بازار ندارد و این اتحادیه ها و شرکت ها هستند که باید فعال باشند و بازاریابی این محصولات را انجام دهند.

پس نقش تشکل ها را خیلی پررنگ می بینید؟
بله؛  نقش تشکل ها خیلی پررنگ است.

با توجه به اینکه وضعیت های تحریم و کاهش ارزش پول ملی و افزایش سود صادرات در مملکت ما پررنگ تر شده است، یکی از کالاها در حوزه سرمایه گذاری بحث کشاورزی و دام پروری است که، در رابطه با مواد اولیه، کمتر می تواند وابسته به واردات باشد؛ به نظر شما در این شرایط اقتصادی، بخش کشاورزی، دام پروری و مرغداری مساعد است برای سرمایه گذاری بخش خصوصی یا خیر؟
به اعتقاد بنده، در حال حاضر فضا برای ورود سرمایه گذار به بخش کشاورزی فوق العاده خوب است، و از دلایل آن این است که سازمان نظام مهندسی صدور پروانه ها و مجوزها، که بر عهده این سازمان می باشد، را  فوق العاده تسهیل و روان کرده است، تا بتواند سرمایه گذار را جذب نماید. این صدور پروانه، به عنوان دروازه ورود سرمایه گذار به بخش کشاورزی است؛ و در حال حاضر هم، در سطح استان، بیشترین صدور پروانه مربوط به بخش گلخانه است.
روند آن زیاد دشوار و پیچیده نیست؟
اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری کند، اولین روند آن صدور پروانه است و این صدور پروانه بر عهده سازمان نظام مهندسی است. ما این مسیر را هرچقدر که بتوانیم تسهیل می کنیم تا سرمایه گذار راحت بتواند به این بخش ورود کند و بزرگترین نقش سازمان نظام مهندسی، تسهیل این امر است.
الان دو سال است که ما تمام عملکردمان را از طریق سامانه الکترونیکی انجام می دهیم و کشاورز یا تولید کننده یا سرمایه گذار، اصلا نیازی به حضور در سازمان نظام مهندسی ندارند؛ و پروانه را هم می تواند به صورت آن لاین دریافت کنند.
بعد از صدور مجوز، نیاز به تسهیلات بانکی  است که خوشبختانه در اکثر کارهای کشاورزی این تسهیلات وجود دارد  و در بحث بازرگانی و تولید محصولات هم، الان الحمدالله بعید است که محصول تولید شده روی دست تولید کننده بماند.
انتهای پیام/
فرصت های فوق العاده سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار