معضل آبیاری اراضی کشاورزی غرب تبریز با آب کانالی که فاضلاب و پساب دارد

1399/06/31 - 10:02 - کد خبر: 27393 نسخه چاپی

نصر: چند سالی است که تعدادی از کشاورزان منطقه غرب تبریز از آب کانال‌ "ایلی سو" برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده می‌کنند اما این کانال علاوه بر آب پاک، با فاضلاب و پساب‌ نیز مخلوط شده است.

به گزارش نصر، کانال «ایلی سو» یکی از قدیمی ترین کانال‌های جمع آوری آب سطحی در تبریز به شمار می‌رود که در حدود ۴۲ سال پیش ساخته شده و اکنون فرسوده است. این کانال هر لحظه احتمال ریزش دارد و هزینه و بودجه بالایی برای مرمت و بازسازی آن موردنیاز است.
گستره کانال ایلی سو از ساری زمی تبریز شروع شده و پس از طی مسیری از مجاورت کمربندی میانی (ارتش) و رسالت از جاده دیزل آباد وارد منطقه صنعتی غرب می‌شود. این کانال از حدفاصل شرکت پیستون سازی و ایدم نیز عبور کرده و از ضلع جنوبی و غربی موتوژن و ضلع شمالی شهرک فن آوری خودرو نیز می‌گذرد و سپس به اراضی کشاورزی قراملک و در نهایت به آجی چای منتهی می‌شود.
معمولا فاضلاب شهری در محدوده شهری و فاضلاب صنعتی تصفیه شده و تصفیه نشده در منطقه صنعتی غرب به آن افزوده می‌شود. این کانال هدایت آب‌های سطحی، اکنون به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده است و کشاورزان نیز به دلیل نیاز مبرم به آبیاری مزارع و این‌که از سال‌های دور نیز از آب کانال استفاده می‌کردند، اکنون به ناچار از آب کانال حتی با وجود پساب در آن برای آبیاری مزارع استفاده می‌کنند.
کانال ایلی سو که آغشته به فاضلاب و پساب‌های خانگی است توسط برخی کشاورزان که با وجود مشکل کمبود آب، نیاز به آبیاری مزارع دارند برای آبیاری گیاهان و محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع به وضوح مشخص است که سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب در منطقه غرب تبریز به فراموشی سپرده شده و فاضلاب‌ها در اراضی و زمین‌های این منطقه جولان می‌دهد.
شهرداری و شرکت آب و فاضلاب بارها از سوی مسئولان جهاد کشاورزی و قوه قضاییه ملزم به تفکیک آب و فاضلاب کانال ایلی سو و رفع این مشکل شده‌اند. در واقع مشکل شبکه فاضلاب شهری تبریز در این چند سال با ورود فاضلاب به کانال جمع آوری آب سطح شهر، کاملا آشکار بوده و نیاز به اقدام جدی از سوی مسئولان ذی ربط دارد.
به نظر می‌رسد، شهرداری که مسئول نظارت بر این کانال و جلوگیری از تخریب و برداشت غیرمجاز از آن را دارد و شرکت آب و فاضلاب که وظیفه هدایت درست آب و تفکیک آن را دارد تاکنون به وظیفه خود آنچنان که باید، درست عمل نکرده‌اند.
کشاورزان مجبور به آبیاری محصولات با آب کانال‌ها هستند
در این راستا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که کشاورزان مجبور به آبیاری محصولات خود و استفاده از آب‌ کانال‌های جمع آوری آب سطحی هستند، می‌گوید: متاسفانه مقداری از آب‌های آلوده و فاضلاب نیز وارد این کانال‌ها می‌شود، که در این راستا شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان باید در یک برنامه منسجم آب‌های آلوده را تفکیک کنند.

آبیاری بخشی از اراضی کشاورزی تبریز با فاضلاب غیرقابل انکار است
فرامرز افشانی با بیان این‌که بخشی از اراضی کشاورزی تبریز با آب فاضلاب آبیاری می‌شود، اظهار می‌کند: آبیاری بخش از مزارع کشاورزی تبریز با فاضلاب، امری غیرقابل انکار است، زیرا می‌توان آب‌های آلوده را حتی در کانال‌های منطقه مایان نیز به وضوح مشاهده کرد.
وی تاکید می‌کند: باید سرمنشا و نوع این فاضلاب در کانال‌های سطح شهر مشخص شده و اقدامات لازم جهت تفکیک انجام بگیرد.

گسترش بوی بد فاضلاب در منطقه غرب تبریز
وی با اشاره به ادعای شهرداری تبریز مبنی بر شکستن لوله‌های فاضلاب توسط کشاورزان نیز می‌گوید: این ادعا صحت ندارد و حتی می‌توان در اراضی شهرک مایان و الوار که در منطقه غرب تبریز واقع شده‌اند، بوی بد فاضلاب را استنشاق کرد.
برخورد قاطع دادگستری آذربایجان شرقی با آبیاری مزارع توسط فاضلاب‌های خام و صنعتی
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی نیز در جلسه پیشگیری از استفاده از آب و فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی برای آبیاری اراضی زراعی و باغی، گفته که مجموعه دادگستری از آبیاری مزارع با فاضلاب‌های خام و صنعتی و آب‌های سطحی و عدم هدایت فاضلاب‌های خانگی حومه تبریز و سایر شهرستان‌ها جلوگیری می‌کند.
احمد موقری از معدوم سازی صیفی جات و محصولات مزارعی که با فاضلاب آبیاری شده‌اند نیز خبر داده و گفته که با توجه به ورود فاضلاب به کانال «ایلی سو» کلانشهر تبریز و رودخانه آجی چای (تلخه رود)، باید شبکه فاضلاب در تمام مناطق کلان‌شهر تبریز توسط شرکت آب و فاضلاب اصلاح و هدایت آب‌های سطحی هدایت شده به سمت غرب و جنوب تبریز و کنترل آن در محدوده شهر تبریز توسط شهرداری تکمیل شود.
امیدواریم تا با تکمیل زنجیره شبکه فاضلاب شهری تبریز در منطقه غرب نیز دیگر شاهد ورود فاضلاب به کانال‌های شهری و آبیاری محصولات کشاورزی با آن نباشیم.
انتهای پیام/
معضل آبیاری اراضی کشاورزی غرب تبریز با آب کانالی که فاضلاب و پساب دارد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار