خبر/

گزارش بانک جهانی از رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی

1399/06/30 - 14:00 - کد خبر: 27348 نسخه چاپی

نصر: سنگاپور بهترین کشور از نظر توسعه انسانی معرفی شد

به گزارش نصر، بانک جهانی در گزارش جدید خود از وضعیت شاخص توسعه انسانی اعلام کرد که ریسک‌های ایجاد شده ناشی از کرونا می‌تواند دستاورد کشورها را در توسعه انسانی که برای آنها زحمت زیادی کشیده شده است هدر دهد.
این نهاد با اشاره به تجربه همه‌گیری‌های قبلی گفته است که کرونا نه تنها روی بیماران که روی اطرافیان و نظام درمانی و اقتصادی کشورها نیز تاثیر منفی گذاشته است.
در بیشتر شاخص‌ها، کشورهای آفریقا و جنوب آسیا بدترین وضعیت و اروپا و آمریکای شمالی بهترین وضعیت را دارند.
شاخص توسعه انسانی بر حسب عددی بین صفر تا یک بیان می‌شود که صفر بدترین وضعیت و یک بهترین وضعیت است.  بانک جهانی در این گزارش، کشورها را با توجه به شاخص توسعه انسانی در ۶ دسته طبقه‌بندی کرده است. اولین دسته «کشورهای با توسعه انسانی بسیار بالا» هستند، کشورهای سنگاپور، هنگ‌کنگ، ژاپن، کره‌جنوبی، کانادا، فنلاند و سوئد به ترتیب اولین‌های این دسته هستند.
در دسته «کشورهای با توسعه انسانی بالا»، کشورهای: هلند، انگلیس، نروژ، استرالیا، سوئیس، آلمان و آمریکا به ترتیب آمده‌اند. سومین دسته «کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به بالا» هستند؛ به ترتیب کشورهایی مانند: روسیه، امارات، ترکیه، تایلند و قرقیزستان در این گروه جای دارند.
ایران در دسته چهارم کشورها یعنی «کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به پایین» قرار دارد. در این دسته کشورهای: ایران، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، عربستان و اندونزی، به ترتیب اعلام شدند. پنجمین دسته مربوط به «کشورهای با توسعه انسانی پایین» است؛ کشورهای: مصر، هند، آفریقای‌جنوبی، عراق و پاکستان در این دسته هستند.
در آخر، کشورهایی مانند اتیوپی، ساحل عاج، سودان، چاد و آفریقای مرکزی در گروه «کشورهای با توسعه انسانی بسیار پایین» قرار گرفته اند. ضمنا شاخص توسعه انسانی میزان سرمایه‌ای که یک کودک تا ۱۸ سالگی به‌دست خواهد آورد را اندازه می‌گیرد که از اجزای مهم‌ترین شاخص می‌توان به ریسک آموزشی، ریسک سلامتی، بازدهی اقتصادی نظام آموزش و درمان اشاره کرد.
انتهای پیام/
گزارش بانک جهانی از رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار