مدیرکل راه و شهرسازی استان؛

پنج درصد واحدهای مسکونی خالی از سکنه کشور در آذربایجان‌شرقی است

1399/06/30 - 09:48 - کد خبر: 27313 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ شمسی ۱۴۳ هزار و ۶۲۷ واحد، معادل پنج درصد از مجموع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه کشور در استان ماست.

به گزارش نصر، ابوالقاسم سلطانی روز یکشنبه در یک گفت و گوی خبری افزود: در زمان انجام آخرین سرشماری مسکن، یک‌میلیون و ۱۶۸ هزار و ۳۲۳ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی وجود داشته و این یعنی ۱۲ درصد از مسکن‌های ساخته شده خالی از سکنه بوده‌اند.
وی این میزان واحد خالی را بیش از نیاز استان به ساخت مسکن جدید عنوان کرد و اظهار کرد: این تعداد واحد مسکونی خالی به‌طور یقین امروز بیش از ۱۶۰ هزار واحد است و این امر در کنار توزیع ناعادلانه و تبدیل شدن مسکن به کالایی سرمایه‌ای بین برخی از اقشار جامعه، دست به دست هم داده تا با وجود آمار مناسب تولید مسکن، جامعه هدف استان از این امکان محروم  بماند.
وی اضافه کرد: براساس سرشماری آمار نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت شهری آذربایجان شرقی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده و ۸۸۶ هزار خانوار شهری با متوسط ۳.۱۷ نفر به ازای هر خانواده در استان وجود داشته که ۸۵۴ هزار و ۱۱۰ واحد مسکونی شهری برای آنها ساخته شده بود.
سلطانی با اشاره به نرخ رشد زیر یک درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ افزود: با ملاک قرار دادن این نرخ رشد پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهری استان در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۹۸۲ هزار نفر افزایش یافته و ۹۴۲ هزار خانوار شهری داشته باشیم.
وی ادامه داد: بر این اساس کمبود ۳۲ هزار و ۷۶۳ واحدی مسکن شهری ناشی از افزایش خانوار تا سال ۹۵ نیز در سال ۱۴۰۰ به ۵۷ هزار و ۴۱۹ واحد می رسد؛ به این رقم باید کمبود ۳۰ هزار و ۷۴۸ واحدی مسکن ناشی از تخریب را نیز باید اضافه کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، نیاز استان به مسکن شهری را تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۰ هزار واحد اعلام و تشریح کرد: با توجه به اینکه تنها در شهر تبریز سالانه به‌طور متوسط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع ساخت مسکن انجام می شود، اگر متوسط متراژ هر واحد مسکونی ۱۲۰ متر در نظر گرفته شود، سالانه ۲۰ هزار ۸۳۳ واحد ساخت و ساز در این شهر صورت می‌گیرد و بر این اساس نباید نیاز بدون پاسخ مسکن داشته باشیم.
وی، دلیل عدم همخوانی این آمارها با تقاضای واقعی مسکن در سطح آذربایجان شرقی را  توزیع ناعادلانه دانسته و گفت: با وجود این میزان از تولید مسکن، به‌دلیل قیمت بالای مسکن و درآمدهای پایین، شاهد توزیع ناعادلانه مسکن و عدم بهره‌مندی جامعه هدف از این امکان هستیم و علاوه بر آن معادل و حتی بیش از نیاز ۱۲۰ هزار واحدی مسکن استان تا سال آینده، خانه‌های خالی در آذربایجان‌شرقی وجود دارد.
انتهای پیام/
پنج درصد واحدهای مسکونی خالی از سکنه کشور در آذربایجان‌شرقی است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار