گفت و گوی اختصاصی نصر/

خانواده، رکن اصلی ورزش همگانی/ بانوان، مخاطبان اصلی هیئت ورزش های همگانی

1399/06/29 - 07:53 - کد خبر: 27179 نسخه چاپی

نصر، ورزش همگانی، یکی از پرمخاطب ترین رشته های ورزشی کشور می باشد که در این رشته، 50 کمیته در حال فعالیت می باشند.

به گزارش نصر، با توجه به اینکه هیئت ورزش های همگانی با تمامی اقشار جامعه در ارتباط است، یکی از مهم ترین ظرفیت های ورزشی محسوب می شود. لذا جهت آشنایی بیشتر با این هیئت و بررسی مسائل پیرامونی، رسول صادقی، رئیس هیئت ورزش های همگانی که نزدیک چهل دهه سابقه فعالیت در حوزه ورزش را دارد، در گفتگو با نصر، جنبه های مختلف این هیئت را بررسی می کند.

 
به عنوان فردی که سال ها در حوزه ورزش فعالیت داشته اید، به نظر شما فردی که سابقه ورزشی داشته باشد در هیئت های ورزشی مدیریت موفق خواهد داشت یا فردی که دارای قدرت سیاسی یا اقتصادی باشد؟
 به نظر من ترکیب این دو حوزه بهترین نتیجه را خواهد داشت. با توجه به ارزیابی هایی که در این  مدت داشته ام، فردی که هم صاحب تخصص و اندیشه  های سیاسی و اقتصادی باشد، قطعا در هیئت ورزشی موفق خواهد بود. اما مسئله اصلی که اینجا وجود دارد آن است که این شرایط همواره وجود ندارد.

با توجه به اینکه هیئت ورزش های های همگانی 50 کمیته ورزشی را نظارت می کند، مدیریت این مجموعه جامع به چه صورت می باشد؟
در هیئت ورزش های همگانی دو نوع ساختار وجود دارد. یکی از این ساختار ها، هسته مرکزی هیئت می باشد و ساختار بعدی مربوط به  انجمن ها و کمیته ها می باشد. ساختار انجمن ها و کمیته های ورزشی تا حدوی مشابه هیئت می باشد. یعنی به گونه ای نیست که ما در همه این کمیته ها مدیریت داشته باشیم.
هر کدام از این  کمیته ها به صورت مستقل عمل می کنند. مهمترین برنامه راهبردی ما در این  هیئت، مدیریت، سازماندهی و ارزیابی کمیته ها می باشد که بر عهده هسته مرکزی می باشد. ما در این هیئت ممکن است کمیته ای داشته باشیم که تخصصی در آن نداشته باشیم، بنابراین وظیفه ما هدایت این کمیته ها می باشد.این رشته ها معمولا نوظهور هستند و جزء نیاز های اصلی شهروندان ما می باشد.
 
 
جامعه آماری مخاطبین ورزش های همگانی بسیار بالاست و با همه اقشار در ارتباط است. چه اهدافی در زمینه توسعه ورزش میان تمامی اقشار جامعه دارید؟
همانطور که اشاره شد ما در این هیئت انجمن های مختلفی همچون: انجمن ورزشی بزرگسالان و انجمن های ورزشی کودکان و امثال آن ها را  داریم. در تبریز برخی پتانسیل هایی  وجود دارد که نمی توان از آن ها به عنوان عملکرد هیئت نام برد. به عنوان مثال برخی نمادهایی همچون کوه عون بن علی (عینالی)، مجتمع ائل گلی تبریز، مجتمع ورزشی باغشمال و پارک های سطح شهر به عنوان یک ظرفیت بزرگ در توسعه ورزش همگانی می باشد. تمامی این ظرفیت ها در استان سبب شده است  تا استان آذربایجان شرقی و تبریز در توسعه ورزش های همگانی در سطح کشور همواره جزء استان های برتر باشد.
در سال گذشته نیز در ارزیابی صورت گرفته توسط فدراسیون، استان آذربایجان شرقی همچون سال های گذشته جزء سه استان برتر کشور انتخاب شد. دلیل اصلی این انتخاب هم فرهنگ مردم استان است  که برای سلامتی شان تلاش می کنند . همچنین برخی از ظرفیت های طبیعی و برخی ظرفیت های ایجاد شده وجود دارد که شهرداری  و ارگان های مختلف در آن نقش دادند به همین خاطر می توان گفت ورزش همگانی بسیار مهم ترو بالا تر از ورزش قهرمانی بوده است.
 
 
در حوزه ورزش بانوان چه اقداماتی در جهت توسعه ورزش های همگانی انجام شده است؟
خوشبختانه می توان گفت بیشترین مخاطب ورزش های همگانی در استان، قشر بانوان می باشند. 70 % کمیته های هیئت ورزش های همگانی، مربوط به بانوان می باشد و حتی مدیریت شان نیز برعهده بانوان می باشد. در اکثر پارک های تبریز نیز معمولا ورزش بانوان به صورت خودجوش دایر می باشد و نمی توان این اقدامات را به نام هیئت ثبت کرد. موضوع مهم دیگری که وجود دارد این  است که رکن اصلی  ورزش همگانی خانواده است. خانواده وقتی وارد این عرصه می شود، همپای این ورزش پیش می رود.
از طرفی دیگر می توان گفت تغییر نگرش و تحولی که در افکار ما به وقوع می پیوندد، مهم است؛ چرا که تغییر رفتار که ایجاد می شود قابل افتخار است. تا زمانی که ورزش همگانی استمرار نداشته باشد، موفقیت محسوب نمی شود و این استمرار زمانی اتفاق می افتد که تغییراتی در نگرش رخ دهد و فرهنگ سازی انجام شود.


مهم ترین مشکلات هیئت ورزش های همگانی در توسعه این ورزش چیست؟
در هیئت ورزش های همگانی استان پتانسیل هایی وجود دارد که می تواند به ورزش استان کمک کند و مشکلات هیئت نیز با توجه به این پتانسیل ها ایجاد می شود. اولین ظرفیت موجود مربوط به ورزش دانش آموزی می باشد. اگر بتوانیم فعالیت های ورزشی را در مدارس نهادینه کنیم، ورزش به صورت یک فرهنگ در بین مردم مستمر خواهد بود.

مورد بعدی پتانسیل های مربوط به ورزش دانشجویی است که باید ورزش را در دانشگاه توسعه دهیم. اختصاص یک الی دو واحد تربیت بدنی، نیاز های اساسی را در سلامت دانشجویان نمی تواند تامین کند. بنابراین هر ترم باید یک الی  دو واحد تربیت بدنی گنجانده شود.
در کنار آن فعالیت های مکمل همچون مسابقات و المپیاد های دانشجویی به طور مستمر پیگیری شود تا از فقر حرکتی جوانان جلوگیری کند. ظرفیت بعدی مربوط به ورزش نیرو های مسلح است که به جهت نیاز های کاری و حفظ آمادگی جسمانی، مستلزم  آن است که به فعالیت های فیزیکی روی آورند. مورد بعدی مربوط به ورزش شهروندی است که متولی آن شهرداری ها هستند و باید وارد این عرصه شوند.

زمانی که شهرداری تصمیم به حذف ورزش قهرمانی گرفت با وجود انتقادات فراوان، اقدام به جا و صحیحی بود. چراکه در رسالت شهرداری نیست که هزینه و ظرفیت های مربوط به ورزش شهروندی را صرف ورزش حرفه ای و قهرمانی کند.
اما مهم ترین مسئله این بود که خروجی این کار دیده نشد و چالش اصلی نیز در این مسئله آن بود که حذف منابع مادی و انسانی باید جایگزین ورزش همگانی و شهروندی میشد که این مسئله صورت نگرفت.


چه راهکاری در خصوص حل این مشکلات  پیشنهاد می کنید؟
تمامی ساختار هایی که در این حوزه دخیل هستند، باید همسو و متحد باشند. بنابراین اولین راهکار انسجام و وحدت حوزه های مختلف است. برخی حوزه ها ممکن است از لحاظ مالی دارا باشند برخی در حوزه فنی غنی باشند لذا باید بخش های مختلف مکمل همدیگر باشند تا بتوانند نقص های یکدیگر را جبران کنند.


آینده ورزش های همگانی را به چه صورت ارزیابی و چه اهدافی در این زمینه  دارید؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت که در دهه هشتاد  20 درصد جامعه ورزش تحت پوشش هیئت قرار داشت و در دهه 90 این آمار به 25 درصد رسیده و در حال حاظر 28 درصد می باشد و هدف  اصلی این است که این آمار را در دوسال آینده به 30 درصد برسانیم. در وهله بعدی، آموزش نیروی انسانی هدف هیئت ورزش های همگانی  می باشد.
هیئت ورزش های همگانی هرساله نزدیک به 800 مربی تربیت می کند و کلاس های دانش افزایی نیز تبدیل به وبینار های آموزشی شده و به این صورت آموزش صورت می گیرد. هممچنین در پویش آماده باش، با ابلاغ این طرح به انجمن ها، الزام به آموزش همگانی رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گرفته است.
برنامه مهم دیگر، طرح آوای ورزش در همسایگی است  که در شرایط کرونایی مربیانی  پرورش و به مجتمع های مسکونی فرستاده می شود تا برنامه های ورزشی را آموزش دهند که امیدوار هستیم تا پایان کرونا تمامی اهدافمان را پیش ببریم.

مصاحبه از حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
خانواده، رکن اصلی ورزش همگانی/ بانوان، مخاطبان اصلی هیئت ورزش های همگانی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار