رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان؛

تولید روغن زیتون در شهرستان طارم به پنج هزار تن رسید

1399/06/26 - 13:30 - کد خبر: 27117 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با تولید ۵۹ درصدی زیتون کشور در شهرستان طارم، تولید روغن این محصول به پنج هزار تن در سال رسید.

به گزارش نصر، جواد تاراسی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود: زیتون مهمترین محصول باغی شهرستان طارم است که بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی دارد. 
وی اظهار داشت: شهرستان طارم بیشترین تولید زیتون در کشور را به خود اختصاص داده و در سال های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان زنجان تبدیل شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طارم به دلیل برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن و خاک حاصلخیز به بزرگترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی بویژه محصول زیتون آن شهرت جهانی دارد.
تاراسی یادآوری کرد: بر همین اساس این شهرستان برای چندمین بار رکورد جهانی برداشت زیتون را به خود اختصاص داده و بالاتر از کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، مراکش و ترکیه قرار گرفته است.
به گفته وی، برداشت زیتون کنسروی شهرستان طارم از نیمه دوم شهریور ماه شروع شده و تا اواخر مهر ادامه می یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، ارقام زیتون داخلی مورد کشت در شهرستان طارم را شامل، زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون عنوان کرد و افزود: رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون به خود اختصاص داده است.
تاراسی خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر کشت ارقام خارجی چون کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین به علت سازگاری با منطقه، عملکرد بالا و خواص خوب، توسط باغداران شهرستان با استقبال فراوانی روبرو شده و در حال گسترش است.
وی مساحت کل باغات زیتون‌کاری استان زنجان ۲۱  هزار هکتار دانست و افزود: سالانه از این باغات در شهرستان طارم ۴۵ هزار تن زیتون برداشت می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با این میزان تولید در سطح شهرستان، سالانه ۵۹ درصد از زیتون کشور در طارم تولید و روانه بازار می شود.
تاراسی ادامه داد: استان زنجان بیش از یک درصد مساحت کشور را دارد و زمین های کشاورزی استان  مستعد برای کشت زیتون و سیر و گندم است.
وی با تاکید بر اینکه مساحت زمین های کشاورزی در استان زنجان ۸۸۳ هزار هکتار معادل ۴,۷۷ درصد زمین های کشاورزی کشور است، افزود: ۵۰ درصد زمین های کشاورزی استان قابلیت استفاده از سامانه های نوین آبیاری را دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سالانه پنج هزار تن روغن زیتون در طارم تولید می‌شود و با طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار طی سال جاری این میزان افزایش می یابد.
بنا به این گزارش، سال گذشته سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید شد که امسال این میزان به بیش از ۶ میلیون تن می رسد.
استان زنجان در تولید محصول راهبردی گندم نیز خودکفا بوده و مازاد آن را به سایر استان های کشور ارسال می کند.
انتهای پیام/
تولید روغن زیتون در شهرستان طارم به پنج هزار تن رسید خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار