خبر/

پدر علم ژنتیک ایران از تبعات کرونا و بازسازی در پساکرونا می‌گوید

1399/06/25 - 16:31 - کد خبر: 27061 نسخه چاپی

نصر: پدر علم ژنتیک ایران و عضو کمیته اخلاق پزشکی با بیان اینکه هیچ کس دوست نداشت بحران کرونا و این اتفاقات برای جهان بیفتد، اما حالا که این اتفاق افتاده می‌توان دست به کارهای بزرگی زد و اتفاقات مهمی رقم زد، تأکید کرد: اگر برنامه‌ریزی درستی شود، می‌توان با همدلی در دوران پساکرونا شرایطی به مراتب بهتر از قبل ساخت.

به گزارش نصر، پرفسور داریوش فرهود در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه همه گیری کرونا تأثیرات بسیار مخربی در تمام دنیا به جای گذاشته است، اظهار کرد: این پاندمی در تمام سطوح از ملاحظات کشوری گرفته تا زندگی شخصی افراد بسیار تأثیرگذار بوده است.
وی افزود: علاوه بر جنبه های سلامتی و اقتصادی، استرس و افسردگی نشأت گرفته از این اپیدمی به شدت در جامعه در حال گسترش است و حتی می تواند بسیار خطرناک تر از زیان های اقتصادی باشد.

بحران کرونا؛ همچون جنگ جهانی سوم یا بدتر از آن
متخصص ژنتیک، بحران عظیم جنگ جهانی اول و دوم را یادآور شد و توضیح داد: بحران کرونا را می توانیم همچون جنگ جهانی سوم و یا حتی بدتر از آن بدانیم. بعد از پایان جنگ جهانی دوم بیماری های واگیر مانند حصبه، طاعون، وبا و... به نحوی کنترل شدند، اما پس از آن بیماری غیر واگیر مانند قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های متابولیک (دیابت، چاقی) و همچنین بیماری اعصاب و روان به شکل چشم گیری افزایش یافتند. به طوری که این چهار دسته بیماری حدود ۸۵ درصد از بیماری ها و مرگ و میر جهان و بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه استرس ها مبنایی برای مبتلا شدن به تمام بیمارهای غیرواگیر هستند، افزود: این چهار دسته بیماری منوط به سبک زندگی انسان ها هستند و اگر فرد خواب کافی، خوراک سالم، تفریحات مناسب، شغل بدون استرس داشته باشد، می تواند این بیماری ها را کنترل کند.
عضو کمیته اخلاق پزشکی در ایران ادامه داد: کووید۱۹ با سایر بیماری ها متفاوت است و می توان آن را تهدید جدی برای انسان ها دانست، چرا که ویروس کرونا با سرعت زیاد منتشر می شود و به این سادگی ها به پایان کار نمی رسد.

تغییر عادات غذایی و پیدایش بیماری های ویروسی
پدر علم ژنتیک ایران با اشاره به افزایش جمعیت دنیا (بیش از ۸ میلیارد جمعیت کره زمین) و تغییر عادات غذایی انسان ها، خاطرنشان کرد: انسان ها به علت کمبود منابع غذایی از مواد زیادی استفاده می کنند. مانند برخی از ماهی ها، ملخ و در بخش هایی مانند هندوستان، چین و... از میمون، سگ، گربه، سوسک و اخیرا نیز از خفاش به عنوان منبع غذایی استفاده می کنند.
پروفسور فرهود افزود: با وجود اینکه نیاز اولیه انسان ها با مصرف منابع غذایی مختلف تامین می شود، اما مصرف گوشت این موجودات منجر به افزایش بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات می شود و طبیعتا منجر به بروز بیماری هایی مانند مرس و سارس و اکنون کووید۱۹ شد.

افزایش مسائل و مشکلات اقتصادی در همه گیری کرونا
وی با اشاره به اینکه هر جا واقعه بزرگی پیش آید، مسائل غیراخلاقی نیز به وجود می آیند و عده ای سوء استفاده گر به احتکار مواد مورد نیاز مردم می پردازند، گفت: برای مثال در دوران شیوع کرونا که افراد دنبال دستکش، ماسک و ... هستند، عده ای به قاچاق و احتکار این مواد می پردازند!
عضو کمیته اخلاق پزشکی ایران اضافه کرد: همیشه در موقعیت های بحرانی و خاص همچون جنگ ها، تحریم ها یا همه گیری یک بیماری، در کنار افرادی که با کارهای غیراخلاقی موجب آسیب به میلیون ها نفر می شوند، افراد خیر و همدلی نیز وجود دارند که کارهای انسان دوستانه انجام می دهند.

قرنطینه و تبعات ناشی از آن
پروفسور فرهود، قرنطینه را بیانگر چند شاخص تاب آوری، مهارت های زندگی، سازش پذیری و تحمل کردن شرایط دانست و گفت: تا پیش از این مردم هرگز در چنین موقعیتی نبوده اند که مجبور باشند برای چند ماه در خانه بمانند و ارتباطات خود را محدود کنند.
وی با اشاره به اینکه مهارت های زندگی در خصوص چنین شرایطی به هیچ کسی آموخته نشده است، توضیح داد: برای مثال در زمان جنگ هم مردم برای حدود چند دقیقه در پناهگاه می مانند نه برای مدت طولانی. همچنین آمارها نشان می دهد طلاق زوجین در کشورهای مختلف افزایش یافته، چرا که سبک زندگی تغییر کرده است. قبل از شیوع ویروس، خانواده ها از صبح تا شب سرکار بوده و فرصت زیادی برای با هم بودن نداشتند اما اکنون آن ها از صبح تا شب باید با یکدیگر زندگی کنند، اگرچه در ایران به علت رفتار همدلانه و همزیستی مردم این مشکل به اندازه برخی کشورهای جهان نیست.
پدر علم ژنتیک ایران، با بیان اینکه در خانه ماندن موجب افزایش افسردگی، عدم تحرک و فعالیت بدنی، چاقی و افزایش وزن در کودکان و زنان می شود، خاطرنشان کرد: به این مسائل باید توجه زیادی کرد، چرا که چاقی زمینه ساز بیماری های دیگری است.

کاهش کیفیت آموزش با آموزش های مجازی
پروفسور فرهود به اهمیت آموزش اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش فراتر از آموزش مجازی است. در کلاس درس رفتار معلم بسیار مؤثر و متفاوت از زمانی است که دانش آموز یک مسئله علمی را به صورت فیلم نگاه کند یا از روی کتاب بخواند.
وی با بیان اینکه با آموزش مجازی سطح کیفیت آموزش و پرورش و حتی آموزش عالی به شدت افت می کند، تصریح کرد: برخی دروس مانند ادبیات، به شکل مجازی نیز قابل فهم هستند؛ اما دروس پزشکی باید بر بالین بیمار کار شود.
این متخصص ژنتیک با تأکید بر اینکه دانشجو باید رفتار بیمار و پزشک را ببیند، بیاموزد و بداند برای بیمار مهم است که وقتی پزشک با آن ها صحبت می کند به چشمانش نگاه کرده و به بیمار تسلی دهد، گفت: تمام این ها مواردی است که دانشجو باید از استادش یاد بگیرد که متأسفانه این موارد از طریق آموزش مجازی آموخته نمی شود.
عضو اخلاق پزشکی ایران سایر تبعات کرونا را آسیب به بخش های مختلف اقتصادی، صنایع، شرکت ها، گردشگری و ... عنوان کرد و افزود: همه چیز دچار اختلال می شود و برای کم کردن این آسیب ها باید راهکاری یافت.
وی با اشاره به مشکلات مالی مردم و تعطیلی واحدهای کسب و کار و از دست دادن شغل برای برخی از مردم در دوران بحران کرونا، تصریح کرد: در این زمان خشونت و دزدی خواه ناخواه زیاد می شود و این برای کشور ما که مسلمان هستیم و منادی همدلی و مهربانی هستیم؛ اصلا شایسته نیست. اگرچه در همین دوران، نرخ خشونت های فردی، خانوادگی، اجتماعی، فساد، زورگیری و حتی فشارهای دولت هایی مانند آمریکا که خود را پدرخواندۀ بشریت می داند، بسیار زیاد شده است.

تأثیر کرونا بر رفتارهای انسانی و اخلاقی
وی با اشاره به تبعات بحران کرونا و تاثیرات آن بر رفتارهای انسانی و اخلاقی، خاطرنشان کرد: سیاست گذاران باید برای این مسائل برنامه ریزی کنند، همچنین صاحب نظران در حوزه های جامعه شناسی، رفتار شناسی، مردم شناسی، مخصصین اخلاق، اقتصاد دانان، جمعیت شناسان و ... فارغ از هر نوع جهت فکری، با فکر باز و روشن باید برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آینده نگری داشته باشند و اثرات کرونا در بیست سال آینده را پیش بینی کنند که چه اتفاقی خواهد افتاد.
پروفسور فرهود با بیان اینکه در تمام اتفاقات ناگوار مانند، جنگ، سیل، زلزله و بیماری ها مردم می توانند خودشان را بهتر از سابق بسازند، گفت: در حال حاضر زیان اقتصادی اکثر کشورها بابت کرونا تقریبا یکسان است، درحالی که اگر برنامه ریزی درستی انجام شود با همدلی می توان در پساکرونا شرایطی به مراتب بهتر از قبل ساخت.
پدر علم ژنتیک ایران با یادآوری وضعیت آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم که بیشترین آسیب را از آمریکا و متفقین دیدند، توضیح داد: همین دو کشور بعد از گذشت ۳۰ _ ۴۰ سال بزرگترین قدرت های قاره اروپا و آسیا، از نظر اقتصادی، صنعتی و فرهنگی شدند. هیچ کس دوست نداشت این اتفاق برای جهان بیفتد، اما حالا که این اتفاق افتاده می توان دست به کارهای بزرگی زد و اتفاقات مهمی رقم زد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مقوله سخن بسیار است و شاعر می گوید «من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم/ تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال.»
انتهای پیام/
پدر علم ژنتیک ایران از تبعات کرونا و بازسازی در پساکرونا می‌گوید خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار