مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خبر داد:

مصرف ماهانه ۶۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی/ مشکلی بابت تامین نیاز گندم نداریم

1399/06/25 - 15:46 - کد خبر: 27055 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی از مصرف ماهانه ۶۰ هزار تن گندم در استان خبر داد و گفت: مشکلی از بابت تامین نیاز گندم استان نداریم.

به گزارش نصر، اسفندیاری ابوالحسن روز سه شنبه در نشست خبری، اظهار کرد: در سال زراعی جاری تاکنون، ۲۶۴ هزار تن خرید تضمینی گندم در ۷۰ مرکز خرید استان به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: این ۷۰ مرکز خرید گندم استان شامل پنج مرکز خصوصی، ۳۵ مرکز خرید موقت اتحادیه تعاون روستایی و ۳۰ مرکز خرید دائمی سیلو و کارخانجات آرد سازی استان را شامل می‌شود.
وی با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم استان از اواخر خردادماه، گفت: خرید تضمینی گندم اکنون در ۱۰ مرکز تا پایان شهریور ماه ادامه داشته و سیلوهای شخصی نیز تا پایان آذرماه به خرید گندم مشغول خواهند بود.
ابوالحسن، از خرید ۱۲ هزار تن گندم بذری در استان خبر داد و افزود: ۱۲ هزار گندم دیگر نیز به صورت توافقی بین کارخانجات آرد سازی و خود کشاورزان به قیمت بالای نرخ مصوب دولت خریداری شده است.
وی افزود: نرخ مصوب خرید گندم تضمینی دولت برای هر کیلوگرم گندم، ۲۵۰۰ تومان به ازای چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید انجام می‌گیرد.
وی در خصوص مشکل تعیین قیمت خرید تضمینی گندم امسال، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی را به صورت کارشناسی شده تعیین و به شورای اقتصاد ارسال می‌کند، در شورای اقتصاد نیز وزارت برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت جهادکشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند در واقع این امر یک مسئله کلان کشوری است و استان‌ها وظیفه در این خصوص ندارند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی متذکر شد: در زمان قیمت‌گذاری خرید گندم ممکن است مبلغ مناسبی تعیین شود اما در زمان برداشت محصول، به دلیل تورم و زمان برداشت در برخی استان‌ها این قیمت چندان هم به صرفه نباشد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و شرکت غله مشتاق افزایش قیمت تضمینی هستند زیرا این امر موجب افزایش استقبال کشاورزان برای فروش گندم خود خواهد بود.
وی در خصوص قاچاق گندم به خارج از کشور نیز گفت: برای قاچاق گندم باید از وسایل حمل و نقل سنگین و بزرگ استفاده شود، از این رو با توجه به امنیت بالای مرزها انجام این امر غیر قانونی، بعید به نظر می‌رسد زیرا حتی در خصوص جابجایی گندم بین استان‌ها نیز باید اداره غله مجوز صادر کند.
ابوالحسن با اشاره به پیش‌بینی تولید ۶۷۰ هزار تن گندم در استان و برآورد ۴۲۶ هزار تن گندم قابل خرید استان، گفت: دلیل آمار پایین خرید گندم این است که کشاورزان هیچ اجباری برای فروش گندم به دولت ندارند.
وی با اشاره به پرداخت ۴۸۱ میلیارد تومان یعنی ۷۳ درصد از وجوه مربوط به خرید گندم خبر داد و افزود: تمامی کشاورزانی که تا بیست و سوم مرداد ماه سال جاری گندم خود را به شرکت غله فروخته‌اند، مبالغ خود را دریافت کرده‌اند، برای باقی افراد نیز در روزهای آتی واریز خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون ۳۰۰ هزار تن گندم در سیلو و مراکز ذخیره سازی استان وجود دارد، هم‌چنین شرکت غله در تلاش است تا از سایر استان‌ها هم‌چون خوزستان، فارس و گلستان که گندم با کیفیتی دارند نیز تا پایان سال گندم دریافت کند تا هیچ گونه دغدغه و نگرانی برای تامین گندم استان وجود نداشته باشد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی از ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی ذخیره سازی سیلوهای خصوصی و دولتی گندم استان خبر داد و گفت: این مقدار چند برابر نیاز استان را شامل می‌شود و اکنون از این حیث به اشباع رسیده‌ایم و دیگر نباید مجوز احداث سیلو در استان صادر شود.
وی افزود: از نظر تعداد کارخانه‌های آرد سازی نیز به اشباع رسیده‌ایم و کارخانه‌ها اغلب با ظرفیت حداکثر ۴۰ درصد کار می‌کند از این رو باید بر روی بهبود کیفیت گندم به جای کمیت برنامه داشته باشیم.
وی در خصوص وضعیت تامین شکر استان، گفت: امسال ۳۲ هزار تن شکر توسط اداره غله استان تامین شده و در اختیار واحدهای صنف صنعت قرار داده شده است؛هم‌چنین ۶۵۰۰ تن شکر نیز برای مصرف مستقیم خانوارهای استان تامین شده و کمبودی در این خصوص نداریم.
ابوالحسن متذکر شد: شکاف قیمتی شکر در بازار وجود ندارد، و این امر نشان می‌دهد که شکر متناسب با نیاز بازار تزریق شده است و در صورت نیاز بیشتر هم می‌توانیم تامین کنیم.
وی در خصوص تامین برنج استان نیز گفت: اغلب برنج مصرفی که شامل برنج‌های هندی و پاکستانی می‌شود، در شش ماهه نخست سال، به میزان ۵۵۰۰ تن تامین و به بازار تزریق شده است و در صورت نیاز باز هم برنج در سیلوها موجود است.
انتهای پیام/
 مصرف ماهانه ۶۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی/ مشکلی بابت تامین نیاز گندم نداریم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار