مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد خبر داد:

برنامه راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

1398/06/26 - 11:56 - کد خبر: 2704 نسخه چاپی

نصر: مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد از راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد تا دهه فجر خبر داد و گفت: توسعه فعالیت‌های مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات در مناطق آزاد راه را برای جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی هموار می‌کند.

به گزارش نصر به نقل از دنیای اقتصاد، مرتضی بانک در «نهمین نشست کمیسیون فنی ـ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات» با اشاره به اهمیت نقش فناوری اطلاعات و تبادل و بررسی برنامه و ارتقای برنامه‌های حوزه IT در مناطق آزاد کشور، گفت: مهم‌ترین عامل توسعه اقتصادی مناطق آزاد سیستم مبادلات بانکی و جذب سرمایه است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه این مناطق فارغ از هرگونه مقررات سختگیرانه باید با قوانین شفاف و روشن در حوزه‌های اقتصادی و به‌ویژه سرمایه‌گذاری فعالیت کنند، گفت: خوشبختانه با توجه به چالش‌های اقتصادی و تحریم‌هایی که در کشور حاکم است، مناطق آزاد تاکنون موفق عمل کرده و میزان صادرات را از این مناطق (آزاد و ویژه) در سال گذشته به ۲۰ میلیارد دلار رسانده‌اند. این درحالی است که میزان صادرات کشور در همین سال کمتر از ۵۰ میلیارد دلار بوده است که سهم صادرات مناطق آزاد در این عدد، نشان‌دهنده موفقیت این مناطق در دوران تحریم است.

بانک اظهار کرد: باید فرآیندهای صریح و روشنی در حوزه بانکی در مناطق آزاد تعریف شود تا مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق هموارتر شود. ایجاد مکانیزم‌های مالی همچون ایجاد بورس بین‌الملل در مناطق آزاد هم از دیگر مواردی است که به این فرآیند کمک می‌کند.

وی همچنین از راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: بسیاری از فعالیت‌های بانکی در این مناطق به‌دلیل فقدان بانک‌های مستقل در مناطق آزاد از طریق بورس بین‌الملل انجام خواهد شد.

مشاور رئیس‌جمهور همچنین ایجاد صندوق ضمانت، شروع به‌کار رمزارزها به‌صورت پایلوت در مناطق آزاد و استفاده از برات الکترونیک یا مبادلات تهاتری در این مناطق را از جمله مکانیزم‌های جدید برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ها نیز درحال برنامه‌ریزی است تا با اجرایی شدن روند فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد تسهیل شود. همچنین در بحث استفاده از سیستم، امکانات و خدمات الکترونیک هم تا پایان امسال ۳۰ خدمت به‌صورت یکپارچه در مناطق آزاد ایجاد می‌شود که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ این سیستم به‌صورت کامل در تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیاده‌سازی شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست گفت: برآورد تحلیل‌های اولیه درخصوص جایگاه دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اقدامات و دستاوردهای انجام شده در این سطح از مناطق مثبت ارزیابی شده و قابل‌قبول است.

علی عبداللهی با اشاره به اینکه بورس بین‌الملل یکی از دستاوردهای بزرگ ایران است و ابعاد گسترده‌ای هم دارد گفت: این بورس، به بین‌المللی شدن شرکت‌های ایرانی کمک کرده و ارتباطات میان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/

برنامه راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار