رییس مجمع داروسازان کشور:

97 درصد داروهای موجود تولید داخل است/ هر ماسکی خارج از داروخانه غیر استاندارد محسوب می شود

1399/06/24 - 23:42 - کد خبر: 27004 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی گفت: ۹۷ درصد داروهای موجود در کشور تولید داخل است و سه درصد باقی مانده داروهای خارجی در کشور نیز بیشتر برای موارد شیمی درمانی است. هزینه سه درصد داروهای خارجی معادل ۹۷ درصد داروهای داخلی است.

به گزارش نصر، "حجت الله یزدان شناس" عصر امروز به مناسبت هفته داروسازی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه از وجود 800 نفر داروساز در انجمن  داروسازان در سطح استان خبر داد و گفت: انجمن داروسازان استان شاخه ‌ای از انجمن کشوری داروسازان ایران است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بر اثر ابتلا به کرونا، 10 نفر داروساز در سطح کشور جان خود را از دست داده اند، اظهار کرد:  تعداد مبتلایان کرونا داروساز در استان آذربایجان‌شرقی 12 نفر بوده که خوشبختانه فوتی در این رابطه نداشتیم.
وی با بیان اینکه در گذشته طبق استانداردهای اعلامی توسط وزارت بهداشت، باید برای هر شش هزار نفر، یک داروخانه وجود داشته باشد، افزود: این تعداد در زمان حال به پنج هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: درحال حاضر 15 هزار داروخانه در سطح کشور و 700 داروخانه نیز در این استان فعال است.
یزدان شناس درباره «رمدسیویر»، داروی موثر در درمان کرونا گفت: خوشبختانه اخیرا تاثیر مثبت این دارو دیده شده و به مقدار کافی در بیمارستان های دولتی وجود دارد؛ هر ویال این آمپول حدود 600 هزار تومان است که به مراکز درمانی و بیمارستان ‌ها ارائه می ‌شود، اما متاسفانه برخی افراد سودجو دراقدامی غیراخلاقی و غیرانسانی، برچسب دیگر آمپول ‌ها را عوض کرده و با قیمت های هجومی به نام این دارو می ‌فروشند.
رئیس مجمع نمایندگان داروسازان ایران بیان اینکه عدم پذیرش دانشجویان داروساز در کارخانجات داروسازی باعث حضور آنها در داروخانه‌ ها می‌ شود، ابراز کرد: هر سال نزدیک به 600 نفر داروساز به جمع داروسازان کشور اضافه می ‌شود ولی ناهماهنگی‌ هایی  که وجود دارد، باعث پذیرش نشدن آن ها در کارخانجات شده و همچنین حقوق کار در صنایع داروسازی پایین است و برای همین داروسازان جوان به داروخانه‌ ها هجوم می‌ برند.
وی به کمبود واکسن آنفولانزا اشاره کرد و گفت: 14 میلیون واکسن وارد کشور شده و قرار است توسط مراکز بهداشتی و درمانی به بیماران حساس، کودکان و کسانی که ایمنی بدن آن ها پایین است تزریق شود. واکسن آنفولانزا برای همه خوب نیست و حتی ممکن است، عوارض داشته باشد و چندین پرونده اثر نامناسب آنفولانزا داشتیم. پیشگیری ‌هایی که امسال به خاطر کرونا در جامعه انجام می ‌شود همچون استفاده از ماسک در کاهش ابتلاء به آنفولانزا نیز مؤثر است.
یزدان بخش با بیان اینکه اگر همه پروتکل های بهداشتی اعم از استفاده منظم از ماسک و رعایت بهداشت را اجرا کنند به طور حتم تعداد مبتلایان به کرونا نیز کمتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: سال گذشته 2.5 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد کشور شد که تعداد زیادی تا همین اواخر در داروخانه ها ماند.
رییس مجمع داروسازان کشور در خصوص مشکل کمبود انسولین قلمی و داروی بیماران کلیوی اظهار کرد: بیشتر مشکلات مربوط به تامین داروی انسولین مربوط به مواد اولیه است، اما مشکل کمبود داروی بیماران کلیوی برطرف شده است.
وی در ادامه در واکنش به انتشار برخی مطالب مبنی بر احتکار ماسک پس از شیوع کرونا از سوی برخی داروخانه ‌ها، اظهار کرد: داروخانه‌ ها هم مانند مردم عادی از شیوع چنین بیماری بی ‌اطلاع بودند، این در حالی است که قبل از این بیماری تنها چند عدد ماسک توسط افرادی که دچار ناراحتی تنفسی بودند و یا از آلودگی هوا رنج می ‌بردند، خریداری می ‌شد. احتکار و یا فروختن دارو و ماسک توسط داروخانه‌ ها فقط به منقضی شدن آن‌ ها منجر شده و هیچ داروخانه ‌ای چنین ضرری را متحمل نمی‌ شود.
یزدانشناس ادامه داد: در روزهای اول تاکید شد که داروخانه ‌ها حق فروش ماسک را ندارند، اما جای تاسف است که ماسک‌ ها به صورت غیر بهداشتی در همه جا به مردم ارائه شدند. در آن زمان سوپرمارکت‌ها ماسک و الکل داشتند و به فروش می‌رساندند ولی داروخانه‌ها ماسک و الکل نداشتند. در خصوص کمبود الکل نیز، قبل از شروع کرونا فروش الکل به صورت آزاد ممنوع بود، اما با تغییر شرایط و وارد کردن الکل از ارمنستان به جلفا و افزودن گلیسیرین و اسانس به آن، الکل 70 درصد از فروردین ماه وارد داروخانه ‌ها شد.
رییس مجمع داروسازان کشور به افزایش قیمت دارو اشاره کرد و گفت: در حالی که سود دارو ثابت بوده، اما حقوق پرسنل، هزینه آب، برق و گاز، افزایش یافته است.  متاسفانه دریافتیمان ریالی و خرجمان دلاری است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با گلایه از الکترونیکی شدن نسخه‌ ها، اظهار کرد: اغلب داروخانه‌ های استان نسخه‌ های الکترونیکی را به بیمار تحویل می‌ دهند، اما بیمه سلامت باید از محل میلیاردها تومان منفعتی که با اجرای این طرح به دست می ‌آورد، هزینه کند. حق فنی داروساز حدود پنج هزار تومان است که با اجرای طرح الکترونیکی شدن آن پنج هزارتومان نیز نسخ و با حذف کاغذی آن، حذف می‌ شود.
یزدان شناس گفت: پزشک، حق تجویز داروی قاچاق و داروخانه‌ ها هم حق فروش آن را به بیمار ندارند، این پزشک است که به منظور ممانعت از مصرف چنین داروهایی باید فرهنگ ‌سازی کند.
وی در پایان افزود: در شرایط کنونی که در محاصره تحریم ها قرار گرفته ‌ایم، کمبود دارویی نداریم. بیشتر مواد اولیه داروها از چین یا فرانسه یا کشورهای دیگر وارد می شود و در داخل کشور توسط داروسازان آماده و بسته بندی می شود.
انتهای پیام/
97 درصد داروهای موجود تولید داخل است/ هر ماسکی خارج از داروخانه غیر استاندارد محسوب می شود سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار