مصاحبه اختصاصی «نصر» با بانوی آذربایجانی که کارآفرین برتر کشور شد:

توسعه، زنانی کارآفرین می خواهد/ كارآفرینان حلقه مفقوده اقتصاد

1399/06/26 - 16:12 - کد خبر: 26977 نسخه چاپی

نصر: زنان نقشی کلیدی در اقتصاد کشورها دارند. این نقش در کشورهای درحال ‌توسعه پررنگ ‌تر است چراکه برای رشد و توسعه به آن‌ ها نیاز است.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، در کشور ما نیز به‌ رغم اینکه پس از انقلاب، زنان با رشد بالایی وارد دانشگاه ها شدند و برای آموزش آن‌ ها هزینه های بسیار شد، اما متاسفانه همچنان نرخ بیکاری زنان بالا است و نقش کم‌ رنگ ‌تری در اقتصاد کشور دارند. اما این روزها خبرهای خوشی از از تحول اقتصادی به دست زنان کارآفذین به گوش می رسد.
آری هستند در این میان بانوان کارآفرینی که ریسک پذیری را در عرصه اقتصادی معنا بخشیدند، اکنون الگویی برای سایر جوانانی هستند که عبور از بحران بیکاری را در پشتکار، تلاش و ریسک پذیری جست و جو می کنند.
موفقیت زنان كارآفرین در جوامع نه ‌تنها از لحاظ اقتصادی برای آنها سودمند است، بلكه منافع اجتماعی و فرهنگی زیادی برای اقشار مختلف جامعه در پی دارد؛ یكی از مهم ‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ توسعه ‌یافتگی كشورها، میزان اهمیت و اعتباری است كه زنان دارند و نقش این قشر در توسعه، مستقیما با هدف توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد و از این ‌رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می‌ شود.
در این راستا تقدیر معاونت امور زنان ریاست جمهوری از "مهناز فخر موسوی " بهانه ای شد تا در گفت و گویی صریح و صمیمی رمز موفقیت این بانوی کارآفرین را بدانیم.
"مهناز فخر موسوی" متولد شهر مراغه است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته MBA است و در حال حاضر مدیرعامل شرکت آسانسور و پله برقی هیرو در تهران است.
وی به خصوصیات زنان کارآفرین موفق اشاره کرد و گفت: در سرتا سر جهان، زنان هر روز نقش بزرگ تری در اقتصاد کشور خود ایفا می کنند. زنان کارآفرین با دیدگاه مثبت، غلبه بر موانع، اعتماد به نفس بالا، حس کمک به دیگران، صداقت، توازن بین زندگی و کار، هدفمندی، دقت، آموزش و نگاه بلند مدت می توانند تقش و تاثیر بسزایی در چرخه اقتصادی کشور داشته باشند.
وی به زمان شروع فعالیت خود خاطرنشان کرد و افزود: فعالیت خود را از سال 83 را در شرکت هیروآسانسور به صورت رسمی آغاز کردم؛ این شکرت از ابتدا با طراحی و مونتاژ آسانسور و پله برقی کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر به صورت حرفه ای در واحد تولیدی آسانسور نیز فعالیت دارد. فاز یک واحد تولیدی ما در مهرشهر کرج واقع است و واحد دوم این شرکت به زودی در شهرستان خلخال احداث خواهد شد. مراسم کلنگ زنی فاز دوم شرکت هیرو آسانسور در هفته دولت سال جاری انجام گرفت و امیدواریم خط تولید هرچه سریعتر راه اندازی شود.
موسوی به انگیزه و محرک درونی خود برای کار آفرینی بودن اشاره کرد و گفت: شروع کار بنده در این حرفه به صورت اتفاقی بود ولی با تمام وجود سعی کردم در این مسیری که گام برداشتم و با اهداف بلند مدتی که برای خود در نظر گرفته ام، بتوانم یک نقشی در چرخه تولید و اقتصاد ایران داشته باشم.
وی به اشتغال زایی مستقیم 400 نفر در شرکت هیرو آسانسور اشاره کرد و گفت: امروز شاهد این هستیم که شرکت هیرو آسانسور در بخش مهم صنعتی کار و فعالیت می کند چراکه توانسته در فاز اول برای 80 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده با برآوردی که از خط تولید فاز دو این شرکت بدست آورده ایم، نزدیک به 300 نفر اشتغال زایی ایجاد خواهد شد که به صورت کلی برای 400 نفر به طور مستقیم اشتغال زایی ایجاد شده است.
موسوی به اهداف توسعه یافتگی خود خاطرنشان کرد:اگر شرکتی در حال پیشرفت کردن است و از ابتدا در مسیری گام برداشته باشد که نسبت به دیروزاش پیشرفت قابل توجهی داشته باشد، بی تردید اهداف توسعه یافتگی را از پیش برای خود تعیین کرده است. هیرو آسانسور نیز از این امر مستثنی نیست و امیدوارم در آینده نقش موثرتری در صنعت آسانسور و پله برقی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کارآفرینی در بخش صنعت به ویژه خانم ها خیلی کم رنگ است، تاکید کرد و گفت: خانم ها نقش کم رنگ تری نسبت به آقایان در جامعه آن هم در راستای اشتغال زایی دارند.
وی تصریح کرد: به نظر می رسد ما یک بخش تولیدی موفق هستیم که در اقتصاد و صنعت یک جامعه تاثیرگذاری مثبتی دارد که از نظر دولت مردان بسیار قابل توجه است. بر همین مبنی طبق صلاح دیدی که بخش زنان نهاد ریاست جمهوری نسبت به این اشتغال زایی داشتند، بنده را به عنوان بانوی ارآفرین برتر در سال 99 انتخاب کرده اند.
موسوی با بیان اینکه متاسفانه شرایط اقتصادی ایران بسیار بغرنج و سختی است، ابراز کرد: در این راستا ما نیز به عنوان یک بخش صنعتی شرایط سختی را پشت سر می گذاریم که نیازمند همکاری و کمک ویژه سایر واحدهای صنعتی هستیم.
براساس تحریم های ایجاد شده، بزرگترین مشکلات ما ممنوعیت واردات مواد اولیه ای است که در ایران تولید نمی شود. بی شک مبادلات ارزی، مسئله واردات را بسیار سخت تر کرده است.
این بانوی کارآفرین اذعان کرد: کار اقتصادی و کار صنعتی یک کار پیچیده و درهم تنیده ای است که در آن باید کشورها نیازهای یکدیگر را تامین کنند. همانطورکه ایران نیازهای اولیه سایر کشورهارا تولید، تامین و صادر می کند، ما نیز به قطعات و لوازم کشورهای دیگر را نیاز داریم.
موسوی ادامه داد: امید داریم با مصلحت اندیشی و کارهایی که دولت برای تسهیل امور اقتصادی انجام خواهد داد، صنعت کشور را مجددا احیا بخشد؛ درغیر اینصورت در آینده ای نه چندان دور ما شاهد سقوط بخش ویژه صنعت در کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه اولیه تنها منجر به طی نمودن هرچه سریعتر پله های ترقی می شود، اتاکید کرد: اینکه انسان برای کاری که انجام می دهد نیاز به تلاش و کوشش فراوان دارد، انکار ناپذیر است ولی سرمایه اولیه می تواند راه اندازی کاری را تسهیل بخشد.
وی افزود: اگر سرمایه اولیه نباشد پله های ترقی به سختی طی خواهند شد و لزوما به این معنا نیست که سرمایه اولیه قطعا لازمه کارآفرینی بودن است.
این بانوی  کار آفرین در پایان گفت: مهم ترین عامل در پیشرفت هرکاری، استمرار در کار و ناامید نشدن به هنگام گذر از سختی ها است و مهم تر از همه این است که اگر کسی بخواهد کاری را شروع کند، حتما باید در یک حرفه و یا صنعتی مشغول به فعالیت باش، چرا که یکی از معضلات شغلی و شکست در کار، از این شاخه به آن شاخه پریدن است.
انتهای پیام/
توسعه، زنانی کارآفرین می خواهد/ كارآفرینان حلقه مفقوده اقتصاد سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار