گزارش اختصاصی نصر از مافیای واردات و عدم رونق تولید در کشور؛

مافیای واردات مانع رونق تولید است/ حمایت از تولیدات داخلی در حد شعار است

1399/06/29 - 08:19 - کد خبر: 26976 نسخه چاپی

نصر: فناوری تولید کالا هایی که به صورت واردات به کشور وارد می شوند را داریم اما چون با مافیای قدرتمند در داخل کشور روبرو هستیم و کسی توان مقابله با آن نیست، تولید برای ما بی معنی است.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، مافیای واردات موضوع جدیدی نیست و سال های سال است که کشور ما با وجود مافیا هایی که مشغول واردات با ارز آزاد یا دولتی هستند و هیچ نظارت دقیقی روی آنها نیست، واردات دسته بیل، مغز تخمه، سنگ پا، گوجه فرنگی، سیب زمینی، گوشت و .... از جمله مواردی است که در گزارش لوازم وارداتی به کشور دیده می شود.


مافیای واردات در کشور
قطعا هر کسی نمی تواند به راحتی واردات انجام دهد خصوصا واردات اجناسی که حتی گفتن نامشان هم خنده دار است و بخاطر اینکه برای یک سری ازاین آقایان یا بانوان که در اصطلاح بیشتر مافیا به کاربرده می شود، فقط سود دارد و الا اگر سود خوب و کلانی نداشت قطعا دسته بیل و سنگ پا و غیره در کشور خودمان با کیفیت مناسب تری تولید می شد!
کشور ما ظرفیت بسیار بالایی در بخش های مختلف علمی، صنعت، تکنولوژی و ... دارد اما متاسفانه هیچ متولی بزرگ و پشتیبان اساسی وجود ندارد تا بتواند ایده ها و خلاقیت های نو را حمایت و از آنها پشتیبانی کند؛ چه بسیار نخبگانی که ایرانی اند اما در ایران نیستند!


مافیای اقتصاد چه کسانی هستند؟
مافیای اقتصادی به افرادی تلقی می شود که با نفوذ در بدنه اقتصادی یک کشور نبض اقتصاد آن کشور را دردست گرفته و اقتصاد کشور را در جهت منافع شخصی و کسب درآمد برای خود پیش می برند.
کشور ما یکی از بارزترین کشورهایی که انواع مافیای اقتصادی در آن فعالیت می کنند.
اگر به بازار طلا و ارز نگاه کنیم افرادی هستند که با در دست گرفتن نبض این بازار قیمت سکه و ارز را تعیین می کنند و از این طریق سود کلانی به جیب می زنند.
در واژه نامه های سیاسی لغت مافیا به عنوان یک سازمان جنایی تعریف می شود که این سازمان فعالیت هایی انجام می دهد که به دلیل برخوردکردن با نظام اقتصادی باید آن را جریمه کرد، وقتی این مفهوم را بسط دهیم می بینیم ارتباطی معنا دار میان جامعه شناسی، قدرت و سیاست نمایان خواهد شد.
اکنون اگر به قیمت مسکن، لوازم خانگی، خودرو، گوشی همراه و ... نگاه کنید قیمت ها بصورت سرسام آور بالا می رود، انگار همین دیروز بود که قرار بود در کشور رونق اقتصادی بوجود آید!


تکنولوژی لوازم خانگی را داریم یا نه؟
در این گزارش قرار است به موضوع واردات لوازم خانگی بپردازیم که علی رغم گفته های مسئولین مبنی بر اینکه هیچ لوازم خانگی وارد نمیشود اما برخی از قطعات صنف لوازم خانگی همچنان وارد می شوند، موتور یخچال یکی از این لوازمی است که با خروج ارز از کشور صورت می گیرد، اما در استان آذربایجان شرقی جوانان و نخبگان بسیاری وجود دارد که براحتی می توانند تمام قطعات وارداتی را در داخل کشور با بهترین کیفیت و کمترین قیمت بدون خروج ارز از کشور بسازند.

جهت بررسی بیشتر موضوع سراغ رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی رفتم "محمد حسین باقری" در واکنش به افزایش قیمت لوازم خانگی به خبرنگار نصر ابراز داشت: اکثر لوازم خانگی موجود در کشور وارداتی هستند و قیمتشان با ارز دلار تعیین می‌شود.
وی ادامه داد: اگر دلار صعودی باشد قیمت لوازم خانگی هم افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: اینکه برخی لوازم در فروشگاه ها به سختی یا کمتر پیدا می شود به خاطر قدرت خرید فروشنده است که به دلیل افزایش قیمت دلار کمتر شده است، اکثر فروشگاه‌ها اکنون برای فروش روزانه و سفارشات جنس می‌آورند.
باقری اظهار کرد: چیزی به نام ارز دولتی در خرید لوازم خانگی نداریم و تمام اجناسی که به کشور وارد می‌شوند با ارز آزاد خریداری شده و طبیعی است که قیمت گذاری با احتساب ارز آزاد تعیین شود.
وی افزود: به عنوان مثال، در داخل کشور تولید موتور یخچال نداریم که به صورت وارداتی با ارز آزاد خریداری می‌شود، در خیلی از لوازم خانگی برخی قطعات وارداتی هستند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با دانش ساخت قطعات وارداتی لوازم خانگی افزود: برای تولید در داخل کشور مشکلی نداریم، تکنولوژی و توانایی کامل محصولاتی که وارداتی هستند را داریم، تنها مشکلی که وجود دارد نبود سرمایه‌گذار است.
وی ادامه داد: نیازی به بقیه استان‌ها نداریم و تنها با یک سرمایه گذار می توانیم کل لوازم خانگی که وارد کشور می‌شوند را در تبریز تولید کنیم.
به گزارش نصر، حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار، رقابت سازنده، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی هر چه بیشتر کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر، بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشورمان و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بالطبع بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد شد و ضروری است مسئولین استان و دستگاه های متولی در این زمینه به طور جدی وارد کار شوند و قبل از اینکه شاهد رشد و شکوفایی هموطنانمان در خارج از کشور باشیم با در اختیار گذاشتن امکانات لازم آنها را برای تولید تکنولوژی های بعدی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ارزی توجه ویژه ای داشته باشند.

جهش تولید چه زمانی اتفاق می افتد؟
سالی که در آن قرار داریم از سوی مقام معظم رهبری به نام سال "جهش تولید" نام گرفته است و جهش و رونق تولید زمانی انجام خواهد شد که تولید در داخل کشور افزایش پیدا کند، تا زمانی که تولید نداشته باشیم قطعا رونق اقتصادی هم نخواهیم داشت، متاسفانه وجود مافیای اقتصادی در کشور مانع رونق تولید و استفاده از ظرفیت های بومی و استخدام چندین جوان بیکاری شده است.
از طرفی وجود مافیا و قدرتی که مشغول واردات است مانع بروز جوانان و نخبگانی شده است که کشور های دیگر حامی و پشتیبان نخبه ایرانی شده اند.
در راستای جهش تولید، باید از نظرات بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم و بخش خصوصی را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مشارکت بدهیم؛ در عین حال دولت و حاکمیت هم باید موضوعات سیاسی را مدیریت کند و راهنمای راه باشد.

مافیای واردات مانع جهش تولید خواهد شد
در ادامه گزارش سراغ دبیر کانون کارآفرینان جوان رفتم، "مسعود بیرامی" با اشاره به وجود موانع برسر راه نخبگان و کارآفرینان جوان، اینگونه توضیح داد: متاسفانه بعضی از دست‌های پشت پرده و سنگ اندازانی که همیشه وجود داشته است باعث دلسردی کارآفرینان شده است، تیمی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سال قبل ولیچر برقی با تکنولوژی بروزتری را ساخته بودند که متاسفانه توسط همان دست های پشت پرده تهدید شدند، از این دست دانشجویان در استان ما زیاد است اما همان دست‌های پشت پرده اجازه تولید و مقدمات قبل از آن را نمی‌دهند و در نطفه خفه می کنند.
وی ادامه داد: دولت باید مزیتی ایجاد کند تا تولیدکننده سود بیشتری از دلال داشته باشد. متاسفانه دولت همیشه جلوی تولید کننده سنگ اندازی می‌کند، کسی که برای تولید حاضر شده است یعنی آماده سرمایه‌گذاری است و دولت باید به جای هزاران مرحله مانع و بروکراسی های اداری با او به احترام برخورد کند چرا که یک سرمایه‌گذار با خود طلا آورده است و شایسته نیست طلا را از استان و شهر خود دور کنیم و به بیرون بیندازیم، برخی از کسانی که حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شود یا از شهرهای دیگر می آیند واقعاً ارق ملی و شهرشان را دارند باید مسئولین و متولیان امر با آنها با روی خوش و تسهیلات مناسب و عملکرد سریع و راضی کننده ای داشته باشند.
 وی ضمن اشاره به وضعیت فوق العاده استان از لحاظ صادرات، اظهار کرد: استان ما به دلیل همسایگی با چهار کشور خارجی از همه استان‌های کشور جلوتر و پر مزیت تر است اما میزان صادرات و تولیدات استان در مقایسه با سایر استان‌ها قابل قبول نیست، علاوه بر اینکه تبریز مرجعیت کارآفرینی در شمال غرب کشور است سیطره‌ی تبریز برای همسایگان کشورمان حائز اهمیت است.
بیرامی با انتقاد از برخی مدیران در مواجه با موضوعات کارآفرینی، افزود: دولتی که میانگین سنی آن ۵۰ تا ۶۰ سال است در حقیقت یک تیم پیر است که هیچ وقت نمی تواند مشکلات و درد جوانان را درک و برای حل آن بکوشد متاسفانه سیستم ما قابل درک نیست وقتی پیش مدیران از کارآفرینی و استارتاپ‌ها حرف می‌زنیم اصلا متوجه نیستند و تا توضیح و درک مدیر از استارتاپ زمان بسیاری لازم است که آخر کار باز برای مدیر قابل درک و فهم نیست، امیدوارم دولت آینده از مدیران جوان تشکیل شود.
وی افزود: در کانون کارآفرینان جوان دانشجویان متخصص و فنی وجود دارند که می‌توانند به صورت آزمایشی تکنولوژی‌هایی که به صورت واردات به کشور می‌آیند را بسازند اما دست‌های پشت پرده بسیاری هستند که مانع می‌شوند، این موانع باعث شده است تا دانشجو و فرد متخصص حمایتی نمی بیند و دلسرد می شود.
وی ادامه داد: فناوری تولید کالا هایی که بصورت واردات به کشور وارد می شوند را داریم اما چون با مافیای قدرتمند در داخل کشور روبرو هستیم و کسی توان مقابله با آن نیست، تولید برای ما  بی معنی است.
دبیر کانون کارآفرینان جوان، گفت: واقعا اگر در کشور صنعت و اقتصاد عملکرد مناسبی داشته باشند نیاز به وجود کانون‌های چون کانون کارآفرینان جوان وجود ندارد، مزیت مهم کانون کارآفرینان حرکت تیمی دانشجویان متخصص و فنی است، از مسئولین انتظارات زیادی نداریم حداقل اگر حمایت نمی‌کنند سر کوبیدن و بی احترامی به کارآفرین جوان نداشته باشند.
به گزارش نصر، تا زمانی که مافیای واردات در کشور حاکم باشد تولید معنی واقعی خود را نخواهد داشت و تا زمانی که مافیای اقتصادی وجود دارد وضعیت اقتصادی کشور همین است، در هر صورت با این روند مافیای واردات در کشور ما که روز به روز قدرتمندتر می شود، برای مقابله با آن ها باید دستگاه های نظارتی بیشتری به کار گرفته شود، راه حل در بازنگری در قوانین مالی و حقوقی است که باید سختگیرانه ترعملی گردد.
امید است با نظارت بیشتر و دقیق تر دست مافیای واردات از ایران کوتاه گردد.

گزارش از محمد رضا اخگرگداز
انتهای پیام/
مافیای واردات مانع رونق تولید است/ حمایت از تولیدات داخلی در حد شعار است محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار