خبر/

عبداله زهتابي، روزنامه نگار پيشكسوت تبريزي درگذشت

1399/06/23 - 11:32 - کد خبر: 26883 نسخه چاپی

نصر: عبداله زهتابي، روزنامه نگار پيشكسوت تبريزي در ۹۶ سالگي امروز در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز دیده از جهان فروبست.

به گزارش نصر، عبداله زهتابي در سال 1303 شمسي در محله 'خيابان' تبريز متولد شد و در سال 1324 شمسي و پس از كسب مدرك تحصيلي ديپلم با تسلط به زبان هاي تركي، روسي و فارسي به روزنامه نگاري روي آورد.
سرآغاز فعاليت هاي مطبوعاتي وي يادداشتي با عنوان ' وظيفه جوانان در حفظ استقلال كشور' بود كه براي چاپ به روزنامه تبليغاتي روس هاي اشغالگر در آذربايجان به نام 'وطن يولي' داد، اما آنها به او گفتند كه اين گونه ننويسد.
زهتابي كه به هنگام تحصيل سيكل دوم دبيرستان در مدرسه پرورش تبريز با محمد ديهيم، معاون آن مدرسه آشنا شده بود، در دوره اشغال خطه آذربايجان به دست روس ها و در دوره يكساله حكومت فرقه وابسته دموكرات در تبريز، به عضويت 'جمعيت فداييان آذربايجان' درآمد و به گفته خودش، اسناد تحويل سلاح به فرقه توسط روس ها را به ديهيم رساند تا او نيز آن را به تهران برساند.
آشنايي با ديهيم و فعاليت هاي موردي در روزنامه هاي وقت منتشر شده در تبريز در دوره اشغال كشور عزيزمان به دست روس ها، به سردبيري و مسئوليت وي در روزنامه تازه تاسيس آذربادگان در سال 1327شمسي منجر شد.
به گفته زهتابي كه مدير مسئول و سردبير 'آذرآبادگان' بود، اين روزنامه كه تا سال 1358 شمسي در هشت صفحه و به صورت مستمر منتشر مي شد، با وجود نرمش هاي رژيم شاه در برابر بيگانگان، تكيه نكردن به عوامل بيگانه و مديريت وطن به دست اولاد وطن را رويكرد اصلي خود مي دانست.
انتهای پیام/
عبداله زهتابي، روزنامه نگار پيشكسوت تبريزي درگذشت نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار