مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در گفت و گو با نصر:

انتشار آمار خودکشی را تکذیب می کنم

1399/06/22 - 15:40 - کد خبر: 26838 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار گزارش وضعیت خودکشی در آذربایجان شرقی و انتشار یک پاراگراف به نقل از مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی، وی این اظهارات را تکذیب کرد.

به گزارش نصر، علی صفایی مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی، در گفت و گو با خبرنگار نصر انتشار این آمار و اعلام اینکه آذربایجان شرقی رتبه اول خودکشی در کشور است را تکذیب کرد.
بدینوسیله بر اساس اظهارات وی و اهمیت موضوع ضمن عذرخواهی به اطلاع می رساند آمار منتشره به نقل از مدیر کل پزشکی قانونی استان که در این گزارش منتشر شده خلاف واقع است.

توضیح نصر
انتشار خبرهای اجتماعی با حساسیت بالا همواره بازتاب های گسترده ای داشته است که در بسیاری از مواقع این بازتاب ها خارج از انتظارها بوده است.
گزارش وضعیت خودکشی در آذربایجان شرقی نیز به مناسبت بیستم شهریورماه سالروز جهانی پیشگیری از خودکشی توسط خبرنگار نصر تهیه شده بود، که با وجود دفاع خبرنگار از نوشته های خود بر اساس درخواست مدیر کل پزشکی قانونی استان آمار مربوط به اظهارات شان در آن گزارش تکذیب می شود.
خبرنگار نصر تمام تلاش خود را برای کسب آمار صحیح خودکشی در استان از سوی پزشکی قانونی را به کار بست ولی نتیجه ای حاصل نشد به همین دلیل آمار کشوری باز نشر می شود.
گزارش نصر به نقل از تسنیم حاکی است؛ معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در این خصوص گفت: در سال گذشته پنج هزار و ۱۴۳ نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند.
 مسعود قادی‌پاشا صبح امروز در نشست خبری به مناسب هفته قوه قضائیه با اشاره به مرگ پنج هزار و ۱۴۳ نفر بر اثر خودکشی در سال گذشته، اظهار کرد: این رقم در مقایسه با سال ۹۷، ۰.۸ درصد رشد داشته است.
معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: از این تعداد هزار و ۵۱۷ مورد از این خودکشی‌ها مربوط به زنان و مابقی (سه هزار و ۶۲۶) مورد مربوط به مردان بود.
وی تصریح کرد: از نظر جمعیت بیشترین آمار خودکشی مربوط به استانهای کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاه و کمترین مربوط به خراسان رضوی، جنوی و سیستان و بلوچستان بود.
این مقام مسئول ادامه داد: بیشترین روش در خودکشی حلق‌آویز کردن و بعد از آن استفاده از سموم بود همچنین بیشترین متوفیان ناشی از خودکشی بین ۳۰ تا ۳۹ سال و سپس ۱۸ تا ۲۴ سال سن داشتند.
به گفته قادی‌پاشا، تحصیلات افرادی که با خودکشی به زندگی خود پایان دادند به ترتیب بیشترین تحصیلات مربوط به مقطع راهنمایی، دیپلم، پیش‌دانشگاهی و ابتدایی بود.
عباس مسجدی آرانی؛ رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در رابطه با آمار خودکشی در کشور گفت: ما معتقد هستیم که خودکشی یک گناه کبیره و یک مورد خودکشی نیز زیاد است و برازنده کشور ما با این فرهنگ اصیل نیست.
وی تصریح کرد: البته آمار خودکشی در کشورمان در مقایسه با سایر کشورها قابل توجه نیست اما روند صعودی خودکشی در ۱۰ سال گذشته، برای حوزه‌های فرهنگی یک زنگ خطر جدی است و نظام سلامت در این رابطه باید اقدامات عاجل و فوری انجام دهد.
قادی‌پاشا در ادامه این نشست درباره آمار پرونده‌های مربوط به همسرآزاری نیز گفت: در سال گذشته ۸۵ هزار و ۳۵۷ پرونده مربوط به ادعای همسرآزاری در پزشکی قانونی تشکیل شد که سه هزار و ۷۳۳ مورد مربوط به مردان و ۸۱ هزار و ۶۲۴ مورد مربوط به زنان بود.
انتهای پیام/
انتشار آمار خودکشی را تکذیب می کنم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار