مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز؛

۳۰ میلیارد ریال برای ساماندهی معابر بازار تبریز هزینه شد

1399/06/22 - 15:47 - کد خبر: 26835 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: طی سالجاری حدود ۳۰ میلیارد ریال برای ساماندهی و مرمت معابر بازار تاریخی و مسقف این شهر هزینه شده است.

به گزارش نصر، رضا خلیلی روز شنبه در گفت وگویی ساماندهی، مرمت و احیای بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان را یکی از اهداف و محور فعالیت های سازمان گردشگری شهرداری تبریز برشمرد و افزود: بر همین اساس به منظور ساماندهی بافت تاریخی شهر و احیای آن، اقدام به کف‌سازی، جداره‌سازی و احداث سردرب‌هایی در نقاط مختلف بازار قدیمی تبریز کرده ایم.
وی اظهار داشت: کف سازی و جداره‌سازی بازار تاریخی و سرپوشیده تبریز یکی از نیازها و مطالبات اصلی اصناف و بازاریان این مکان بی نظیر تاریخی است که در پاره ای از موارد خود آنها نیز در این راه همیاری و تعامل خوبی با شهرداری داشته و دارند.
خلیلی با اشاره به اینکه اصلاح و ساماندهی معابر درون بازار، کف‌سازی و جداره‌سازی آن بر زیبایی بصری بازار تبریز می ‌افزاید که از نظر گردشگری اهمیت فراوانی دارد، ادامه داد: در همین راستا شهرداری تبریز اقدام به کف‌سازی ۱۸ هزار و ۶۵۰ متر از معابر درون بازار و تیمچه‌های تاریخی آن کرده است که برای این کار ۲۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی سرا و تیمچه های قندچی لر، حرم خانه، جعفریه، بورک چی بازار (کلاهدوزان)، سیگارچی لار ، رهلی بازار، دلاله زن بزرگ و کوچک، مجیدیه، مظفریه، قیز بستی، دباغ‌ خانه و بازار امیر را از جمله مکان هایی اعلام کرد که هدف پروژه کف‌سازی شهرداری تبریز قرار گرفته است.
خلیلی جداره‌سازی بازار تاریخی تبریز را از دیگر پروژه های مدیریت شهری در بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان اعلام کرد که در چندین نقطه از بازار در دست اجرا است.
وی اظهار داشت: در این زمینه تاکنون ۶ هزار و ۴۸۷ مترمربع جداره سازی با اعتبار ۴ میلیارد ۷۹۵ میلیون ریال در راسته بازار قدیم و جدید، بازار صادقیه تا ورودی قندفروشان، بازار یمن دوزان، بازار دلاله زن بزرگ و کوچ، حرمخانه، کلاهدوزان و بازار کفاشان صورت گرفته است.
خلیلی احداث سرویس بهداشتی در داخل بازار تاریخی تبریز از دیگر اقدامات برای ساماندهی این مکان برشمرد و با بیان اینکه بازار تاریخی تبریز از دیرباز محل رجوع شهروندان، گردشگران و تجار داخلی و خارجی بوده است، گفت: از همین روی ارائه امکانات بهداشتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در این محدوده شهر است که تاکنون دو چشمه سرویس بهداشتی در  بازار صاحب دیوان و تیمچه ملک با اعتبار ۷۰۰ میلیون ریالی احداث شده است.
وی احیای سردرب‌های قدیمی بازار تبریز را که یکی از نشانه‌های هویتی این بازار دانست که متاسفانه در طول تاریخ از بین رفته‌اند.
خلیلی اعلام کرد: شهرداری برای احیای این سردرب‌ها نیز وارد عمل شده و طی امسال سردرب رهلی بازار با اعتبار ۷۴۰ میلیون ریال، سردرب باغمیشه با اعتبار ۶۲۰ میلیون ریال و سردرب بازار قیزبستی با اعتبار  ۴۲۰ میلیون ریال، احداث شده‌اند.
به گزارش ایرنا، مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
انتهای پیام/
۳۰ میلیارد ریال برای ساماندهی معابر بازار تبریز هزینه شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار