مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی؛

مهاجرت پرندگان از زیستگاه های آذربایجان‌غربی اغاز شد

1399/06/22 - 14:00 - کد خبر: 26816 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با فرا رسیدن آخرین روزهای تابستان، مهاجرت پرندگان از زیستگاه‌های استان آغاز شده است.

به گزارش نصر، مهران نظری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: این استان به دلیل دارا بودن ۷۰ زیستگاه آبی علاوه براینکه به عنوان مقصد پرندگان در بهار محسوب شده یکی از مسیرهای مهم هفتگانه مهاجرت پرندگان در کشور به شمار می رود.
وی در خصوص گونه‌های پرندگان مناطق آبی استان بیان کرد: هم اکنون پرندگان آبزی و کنارآبزی نظیر آنقوت، تنجه، پلیکان‌های سفید و خاکستری، قوی فریادکش و گنگ، فلامینگو و انواع درناها در استان وجود دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تالاب‌های آذربایجان‌غربی امنیت و شرایط زیستی مناسبی دارند، گفت: این استان استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آن می‌شوند.
وی بیان کرد: آذربایجان‌غربی به عنوان محلی مهم جهت تفکیک مسیرهای مهاجرت پرندگان مهاجر محسوب می‌شود در واقع بسیاری از پرندگان مهاجر در دسته‌جات بسیار بزرگتر بعد از رسیدن به این استان مسیرهای مهاجرتی مختلفی را در پی می گیرند به عنوان مثال تعدادی از آنها به سمت جنوب و کشورهای حوزه خلیج فارس تعدادی به سمت جنوب غرب و کشور عراق تعدادی نیز به سمت دریای مدیترانه و شمال آفریقا و جنوب اروپا مهاجرت می‌کنند.
نظری اظهار داشت: در سال های اخیر با توجه به اینکه زمستان‌ها هوا بسیار سرد نمی‌شود، فلامینگو ها اغلب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که اغلب شامل تالابهای اقماری است، باقی می‌مانند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی اضافه کرد: فلامینگو و انواع اردک‌سانان از جمله گونه‌های مقیم استان به شمار می‌روند. 
به گزارش ایرنا برای پرندگان آبزی هفت مسیر مهاجرت عمده در دنیا وجود دارد استان آذربایجان غربی در یکی از این مسیرهای هفتگانه واقع شده‌است و هر ساله تعداد قابل توجهی از انواع پرندگان به ویژه پرندگان آبزی و کنار آبزی به این استان مهاجرت می‌کنند.
عمده پرندگانی که در این استان زمستان گذرانی می‌کنند شامل انواع غازها مثل غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید بزرگ، غاز پیشانی سفید کوچک، عروس غاز، انواع اردک ها ،قوها، پلیکان ها و سایر پرندگان است که اغلب آبزی و کنار آبزی هستند.
انتهای پیام/
مهاجرت پرندگان از زیستگاه های آذربایجان‌غربی اغاز شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار