خبر/

سند ۲۰۳۰ باعث تعمیق شکاف میان کشورهای فقیر و غنی می‌شود

1399/06/22 - 13:36 - کد خبر: 26815 نسخه چاپی

نصر: دبیر علمی همایش بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ برای ایران گفت: سند اصلی ۲۰۳۰ درصدد مشروعیت‌بخشی به نظام سلطه و تعمیق شکاف میان کشورهای فقیر و غنی است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین علی ذو علم روز شنبه در کنفرانس خبری همایش بررسی چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران، اظهار داشت: سند ۲۰۳۰ به تعبیر رهبر انقلاب برای نفوذ در آموزش و پرورش و سایر ابعاد جامعه است.
وی افزود: برمبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید از نفوذ کشورهای استعمارگر در آموزش و پرورش جلوگیری شود، چرا که نفوذ آنها مقدمه نفوذ سیاسی و اقتصادی برای غارت ملت ها و کشورهاست.
دبیر  علمی همایش بررسی چالش های سند ۲۰۳۰ خاطر نشان کرد: بحث بررسی چالش های سند ۲۰۳۰ اهمیت بسیاری دارد و نیازمند حرکت های تبیینی، هشدار دهنده و آگاه بخش است تا این موضوع به درستی مطرح شود.
ذو علم ادامه داد: سند ۲۰۳۰ در سال ۲۰۱۵ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان سند توسعه هزاره سوم تصویب شد. البته پیش از آن سند ۲۰۱۵ تصویب شده بود که با سند ۲۰۳۰ تفاوت های آشکاری دارد.
وی با بیان اینکه جهت گیری استعماری سند ۲۰۳۰ بیشتر از ۲۰۱۵ است، ادامه داد: سند ۲۰۳۰ همه ابعاد بحث های  زیستی در جوامع امروز، محیط زیست، تعلیم و تربیت، اقتصادی و اجتماعی را مورد توجه قرار داده است.
دبیر علمی همایش بررسی چالش های سند ۲۰۳۰ یادآور شد: یونسکو براساس این سند و برای اجرای چهارمین هدف آن، سندی را برای عرصه آموزش و تربیت تهیه کرد که نسخه دوم سند ۲۰۳۰ است و چهار سال پیش براساس مصوبه ای که هیات وزیران وقت برای تبیین نسخه ایرانی سند ۲۰۳۰ تنظیم کرد، در کشور ما رونمایی شد، اما پس از ۳ ماه مشخص شد مسیر طی شده خارج از روند سیاسی اقتصادی کشور است.
ذوعلم عنوان کرد: نسخه ایرانی سند ۲۰۳۰ در آن زمان مورد نقد قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب اردیبهشت سال ۱۳۹۶ به این سند انتقادات صریحی داشت و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را غیر قانونی دانست.
وی افزود: ضرورت تبیین و تحلیل ابعاد این سند و دلایل علمی که موجب می شود از سند فاصله گرفته شود مهم است. همچنین اهمیت هشدار به این سند باید یادآوری شد. از سوی دیگر نوع مواجهه آموزش و پرورش باید با دقت و جدیت بیشتری صورت گیرد.
دبیر علمی همایش بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ با بیان اینکه نیاز است پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نسبت به این سند تحقیق بیشتری انجام دهد، تاکید کرد: برای مدیران، معلمان و کارشناسان اهداف و دلایل نقد و نفی این سند اهمیت بسیاری دارد.
ذوعلم گفت: نقد و نفی سند ۲۰۳۰ به معنای استفاده نکردن از تجربه فرهنگی و تربیتی سایر کشورها و نفی ظرفیت‌های علمی آنها برای بهره‌برداری نیست، بلکه به این معناست که با نگاه مستقل فرهنگی و تربیتی باید به این مقوله نگاه کرد؛ چرا که مهم ترین نقدی که به این سند وارد می شود، فاصله آشکار مبانی این سند با نگاه فلسفی و تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: مبانی سند ۲۰۳۰ با اهداف نظام تعلیم و تربیت ایران کاملا متفاوت است، اگرچه در برخی از راهکارها وجه مشترکی هم پیدا شود، اما مجموعه این سند برای ما قابل قبول نیست. 
دبیر علمی همایش بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: این سند از چند خاستگاه برای نظام تعلیم و تربیت کشور مورد انتقاد است، در وهله اول خاستگاه علمی است که دانش تعلیم و تربیت نقد می‌شود. در نگاه تحولی کشور مبانی معرفت شناختی خاصی وجود دارد.
ذوعلم افزود: خاستگاه دینی ایران دلیلی دیگر برای نقد سند ۲۰۳۰ است. مبانی و ارزش‌های اسلامی به دنبال تربیت انسان در حیات طیبه است. در نهایت خاستگاه انقلابی هم دلیلی دیگر بر نفی این سند محسوب می شود. انقلاب اسلامی که ۴۲ سال پیش پیروز شد، یک نه بزرگ به نظام فلسفی، اجتماعی و سیاسی غرب بود که توانست در این سال‌ها با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، پایه‌های شکل گیری حکومت متفاوت را در مباحث آزادی، استقلال، عزت و معنویت را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زیست توحیدی را در جامعه ارائه داد، تاکید کرد: خاستگاه انقلابی ایجاب می‌کند نظام تعلیم و تربیت ما براساس نگاه امام خمینی و بزرگانی مانند شهید مطهری شکل گیرد که استقلال زیرساختی در اندیشه مورد نظر باشد و نقطه عزیمت کشور اسلامی وابسته نبودن به بیگانه است. 
دبیر علمی همایش بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ عنوان کرد: اگر نفوذ بیگانه در فرهنگ کشور صورت گیرد، برای ایران خطرناک است و به پیشرفت جامعه آسیب می‌زند. هر ایرانی که به دنبال پیشرفت کشور است، باید نسبت به این سند حساس باشد و متناسب با شرایط کشور باید سندی طراحی شود.
ذوعلم خاطرنشان کرد: در تقابل با سند ۲۰۳۰ نباید دچار سطحی نگری و ظاهر بینی نباید شد. نگاه کلیشه‌ای و سخیف در نقد این سند نباید مطرح شود؛ چرا که نقد باید عالمانه و عمیق باشد تا آگاهی معلمان و مدیران انقلابی به درستی شکل گیرد.
پژوهشگاه  فرهنگ و اندیشه اسلامی، همایش بررسی چالش‌های سند ۲۰۳۰ در ایران را روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه با حضور کارشناسان و صاحبان نظر این حوزه برگزار می‌کند. همایش علمی”چالش های سند ۲۰۳۰ برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش” با سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تهران برگزار می شود.
انتهای پیام/
سند ۲۰۳۰ باعث تعمیق شکاف میان کشورهای فقیر و غنی می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار