یادداشت/

آموزش و جنسیت

1399/06/22 - 10:00 - کد خبر: 26786 نسخه چاپی

نصر: یکی از موضوعاتی که در مقاطع مختلف آموزشی از سطوح ابتدایی تا عالی و نیز در آموزش‌ها و مباحث فرهنگ عمومی می‌باید مورد توجه باشد، موضوع جنسیت و نگاه به جایگاه زنان و مردان در کنار هم برای زندگی سالم و پیشبرد اهداف متعالی مادی و معنوی است.

چنانچه این امر ریشه در تعالیم الهی داشته و از جمله در قرآن کریم با رجوع به آیات مختلف مانند سوره الحجرات آیه ۱۳ یا احزاب آیه ۳۵ نقش و جایگاه زنان و مردان و مسأله جنسیت قابل مشاهده و تأمل است.
در حال حاضر شاخص‌های عدالت جنسیتی که تهیه و در ستاد ملی زن و خانواده و هیأت دولت به تصویب رسیده و به دستگاه‌ها ابلاغ شده، می‌باید ملاک عمل قرار گیرد. این شاخص‌ها برگرفته از مفاهیم قرآنی و اقتضائات روز جامعه تدوین و ابلاغ شده و یکی از ۸ محوراصلی آن موضوع آموزش و توجه لازم به نقش‌های دختران و پسران در مراحل مختلف است. این شاخص‌ها اینک پس از ابلاغ، دستور کار همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی است.
آنچه در روزهای اخیر سبب واکنش بحق مردم و اولیای دانش‌آموزان شد، نحوه طراحی جلد برخی کتب درسی بخصوص دوره ابتدایی بوده که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نگرش‌ها داشته باشد. ارائه تصویر متعادل از ارزش ذاتی یکسان زن و مرد در خلقت و نقش‌های متفاوت اجتماعی، کلیدی‌ترین مفهوم عدالت جنسیتی است.
تحقیقات در این مورد از جمله مطالعه‌ای در سال ۸۶ نشان می‌داد که توجه به پسران و مردان و نقش‌های مردانه پررنگ‌تر از نقش‌های زنانه بوده، در حالی که نزدیک به ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر هستند. پس از آن اقدامات و تلاش‌هایی برای متعادل‌سازی صورت گرفت، ولی فراز و نشیب‌هایی را شاهد بوده‌ایم و در دورانی افرادی با ذهنیت‌های خاص موضوع تفکیک جنسیتی را دنبال کرده‌اند که تأثیرش در کتاب‌های درسی به‌صورت غیرکارشناسی نمود می‌یابد. متعادل‌سازی رویکردها و نگاه‌ها و ایجاد فرصت‌های مطلوب برای همه دانش‌آموزان اهمیت بسیار داشته و نباید به گونه‌ای باشد که دختران یا پسران ما احساس تبعیض کنند، بخصوص باید به جای چنین تفکیک‌هایی بر نقش‌های خانوادگی تأکید صحیح صورت گیرد. مثلاً همانقدر که نقش مادری و فرزندآوری برای زنان مهم است، نقش حمایتی و مشارکت پدر در خانواده و در کنار فرزندان و همسر باید مورد تأکید قرار گیرد.
همچنین در کنار نقش‌های اجتماعی مردان به‌عنوان فعالین اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نمی‌توان نقش‌های مشابه برای زنان را نادیده گرفت و در الگوسازی‌ها، وجود زنان موفق را کمرنگ کرد. در هر صورت در ماجرای اخیر اگرچه جلد کتاب ریاضی و علوم سال تحصیلی جدید را باید در کنارهم دید، حساسیت مردم بجاست و دختران را نمی‌توان نادیده گرفت. چنانچه آقای حاجی میرزایی وزیر محترم آموزش و پرورش نیز در پیام توئیتری با اشاره به اینکه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأموریت یافته تغییرات در شکل‌ و محتوای کتاب‌های‌ درسی را با حساسیت کامل رصد، اصلاح و گزارش نماید، تأکید کرده، به‌ دغدغه‌‌های مردم اهمیت می‌دهم‌ و دختران میهن شایسته احترام‌اند.

معصومه ابتکار/ معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده
انتهای پیام/
آموزش و جنسیت نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار