وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

ایران دو سال متوالی دومین نرخ توسعه ICT جهان را کسب کرده است

1399/06/19 - 16:59 - کد خبر: 26681 نسخه چاپی

نصر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به گواهی سازمان ملل، ایران دو سال پی در پی نرخ رشد توسعه آی سی تی را در جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش نصر، محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی، نخبگان و صاحبان کسب و کار در حوزه آی سی تی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و استاندار در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، توسعه زیرساخت های ارتباطی را مهم خواند و افزود: اقتصاد کشور رکودهایی را در برخی از بخش ها داشت که بخشی به دلیل وضع تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه نفتی و چه بانکی بود و بسیاری از بخش های کشور به لحاظ رشد اقتصادی نرخ منفی را تجربه کردند.  
وی ادامه داد: اما بنا به گواهی مرکز آمار و همچنین آمارهای بانک مرکزی چه به لحاظ رشد اقتصادی و چه از لحاظ شاخص بهره وری، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رشد قابل توجهی را تجربه کرد.
آذری جهرمی تصریح کرد: رشد اقتصادی کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس گزارش مرکز آمار، پارسال (سال ۹۸) ۳۱ درصد مثبت بود این درحالی است که بر پایه پیش بینی برنامه ششم توسعه نرخ رشد سالانه ارزش افزوده بخش آی سی تی ۱۹/۵ درصد بود.
وی با بیان اینکه سهم بخش آی سی تی در حوزه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور به رقم ۶/۵ رسیده است که ۴/۵ درصد آن مربوط به بخش اطلاعات و فناوری ارتباطات و ۲ درصد مابقی نیز مربوط به خدمات البته در حوزه های وابسته به اقتصاد دیجیتال است، افزود: این آمار در سال ۹۶ به میزان ۲/۷ درصد بود که امسال به ۶/۵ درصد رسیده است.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد حوزه اقتصاد آی سی تی بزرگتر شده است و در حوزه های مختلفی، نهادها ظهور و بروز پیدا کرده اند و اثرات این رشد اقتصادی را در زندگی مردم نیز می توان دید، اظهار داشت: این موضوع نشان از رشد اقتصادی ملموس است که بخش بزرگی از آن مرهون توسعه زیرساخت های ارتباطی است. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه گلایه ها زیاد و طبیعتا انتظارات مردم نیز زیاد است و ما هم باید این انتظارات را فراهم کنیم، گفت: اینکه در یک دوره ۲ یا سه ساله، کل کشور به تکنولوژی نسل چهارم متصل شود یا رشد ۳۳ برابری هسته شبکه ملی اطلاعات در این مدت انجام شود و ۲۰ هزار میلیارد تومان فقط دولت و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز بخش خصوصی در زیرساختها سرمایه گذاری کند، این حرکت بزرگی را رقم می زند حرکتی که خود فعالان بخش آی سی تی با بخشی از آن درگیر بوده اند.  
آذری جهرمی با اشاره به اینکه بخش عمده های از اقدمات انجام شده در سایه توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات بوده است، اظهار داشت: البته برخی ها می گویند که در حوزه شبکه ملی اطلاعات کار نشده است که من این حرف را قبول ندارم.
وی تاکید کرد: امروز سنگین ترین حملات سایبری بر روی گذرگاه های بین المللی ما انجام می شود اما شبکه داخلی ما را متاثر نمی کند که این نشان از سرمایه گذاری و کار بر روی بستر شبکه ملی اطلاعات است.
آذری جهرمی با بیان اینکه اصل، ارایه خدمات بهتر و قابل رقابت بوده و رشد اقتصادی بسیار مهم است، اظهار داشت: این سرمایه گذاری توانسته است بیش از ۲۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد کند و برای فارغ التحصیلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که حدود ۱۷ درصد فارغ التحصیلان کشور را شکل می دهد بازار کار فراهم شده که این نیز استخدام دولتی نبوده است و با ایجاد شرکت علاوه بر اشتغال خود و همکارانشان، ارزش افزوده نیز برای کشور ایجاد کرده اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال ۹۲ تعداد ۴۸ نرم افزار ایرانی بر روی بازار موبایل ایران خدمات ارایه می کردند اما امروز بیش از ۳۵ هزار عنوان خدمات ایرانی داریم که اپلیکیشن های ایرانی آنها را عرضه می کنند و این بی انصافی است که عده ای شبکه ملی اطلاعات را پیام رسان، تلقی می کنند.
آذریی جهرمی با بیان اینکه امروز، ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز، همه دنیا را دگرگون می کند، افزود: باید با فناوری اطلاعات، بهره وری را ارتقا دهیم و می خواهیم این حوزه مهم اقتصادی جایگزین اقتصاد نفتی شود.
وی با بیان اینکه آینده حوزه اطلاعات و فناوری ارتباطات برای فعالان این بخش، روشن و امیدوار کننده است و رشد اقتصادی بالاتری را نیز تجربه خواهد کرد، گفت: هرچند از ویروس کرونا صدمه دیدیم ولی خصلت فناوری اطلاعات این است که خود را بازیابی کرده و خودش را با شرایط موجود تطبیق می دهد و در مجموع مسیر رو به رشدی را در این حوزه داریم. 
انتهای پیام/
ایران دو سال متوالی دومین نرخ توسعه ICT جهان را کسب کرده است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار