مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه؛

احیای دریاچه ارومیه به رشد حدود ۱۰۰ درصدی تولید کشاورزی منجر شده‌است

1399/06/19 - 15:27 - کد خبر: 26671 نسخه چاپی

نصر: مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اجرای پروژه های ستاد احیای این دریاچه در بخش کشاورزی منجر به افزایش حدود ۱۰۰ درصدی تولید شده که موفقیت بسیار خوبی در این حوزه است.

به گزارش نصر، مسعود تجریشی روز چهارشنبه در بازدید از روند اجرای پروژه های بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در قالب این پروژه‌ها با وجود صرفه جویی ۳۰ درصدی آب، میزان و کیفیت تولیدات کشاورزی افزایش و هزینه‌های تولید کاهش یافته است.
وی از اتمام طرح‌های سخت افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه در دی‌ماه امسال خبر داد و اضافه کرد: با وجود کاهش ۲۷ درصدی نزولات آسمانی طی سالجاری تراز دریاچه ارومیه کاهش پیدا نکرده‌است.
مدیر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: با اتمام طرح‌های سازه‌ای که ۷۵ درصد اعتبارات برای آنها هزینه شده، آب صرفه جویی شده حاصل از بخش کشاورزی امسال به سمت دریاچه ارومیه وارد می‌شود.
وی بیان کرد: بزرگترین پروژه سازه ای برای احیای دریاچه ارومیه، پروژه بازگرداندن آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه، دی ماه امسال به پایان خواهد رسید.
وی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه به صورت کامل احیا و به تراز اکولوژیک می رسد.
تجریشی با اشاره به اینکه طرح های احیای دریاچه ارومیه در کنار بهبود آب دریاچه، خلاقیت و نوآوری و نیز استفاده از فناوری در حوزه‌های مختلف به خصوص کشاورزی در کشور را موجب شد، بیان کرد: با احیای دریاچه ارومیه ظرفیت‌های ملی احیا و زمینه بروز و ظهور توانمندی صنعتگران نیز فراهم شد.
مدیر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: با احیای کامل دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶، طرح احیای این دریاچه به مدل موفقی در کشور و حتی حوزه بین المللی تبدیل خواهد شد.
تجریشی گفت: کمک به اقتصاد کشاورزی، جلوگیری از ضرردهی این بخش، کمک به معیشت کشاورزان از مهمترین دغدغه‌های دولت و ستاد احیای دریاچه ارومیه است.
 وی افزود: در حوزه کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و با توجه به لایروبی رودخانه‌ها با وجود بارش های شدید طی سه سال گذشته کشاورزان هیچ خسارتی متحمل نشدند که نشان دهنده به ثمر رسیدن طرح‌های ستاد از سه تا چهار سال گذشته است.
تجریشی با تاکید بر اینکه با کاهش ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی در نظر داریم به اقتصاد کشاورزی استان، منطقه و حتی سایر استان‌های کشور کمک کنیم، افزود: احیای دریاچه ارومیه و فرآیندهای انجام شده برای احیا طرح ملی است و باید دستاوردهای آن نیز به کل کشور منعکس و منتقل شود تا سایر استان‌ها نیز بتوانند از این دستاوردها به عنوان الگو بهره مند شوند.
بازدید از سد چپر آباد، طرح های کشاورزی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه، بازدید از تصفیه خانه ارومیه و مرکز مدیریت پایش و اینده پژوهی دریاچه ارومیه، بازدید از دریاچه ارومیه در مسیر پل میانگذر از جمله برنامه های سفر سه روزه مسعود تجریشی و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور در ارومیه خواهد بود.
انتهای پیام/
احیای دریاچه ارومیه به رشد حدود ۱۰۰ درصدی تولید کشاورزی منجر شده‌است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار