مصاحبه اختصاصی نصر با مبتکر مدل "کیو سی تی" ؛

مدل "کیو سی تی "، روشی برای تضمین نسل طلایی

1398/06/12 - 21:44 - کد خبر: 2667 نسخه چاپی

نصر: "کیو سی تی" راهی برای رسیدن به فردای بهتر و مدل نوین آموزشی که آینده کودکان و نوجوانان را تضمین می ‌کند.

به گزارش نصر، "دکتر نبی بستان" مبتکر و مدرس «کیو سی تی» در گفت و گو با خبرنگار نصر، به موضوع مهارت‌ های نوین فرزند پروری، اشاره کرد و گفت: کیو سی تی راهی نو برای رسیدن به رویاهای والدین در مسیر رشد فرزندانشان می‌ باشد چراکه در این روش با تاکید بر نقش آموزش ‌های نوین در رشد همه جانبه کودکان و نیاز به ایجاد تغییر همچنین کسب مهارت در زمینه ‌های مختلف منجر به ساخت نسل طلایی می شود.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی در جامعه بسیار پیچیده هستند و راهکارهای پیچیده ای را می طلبند، افزود: از سویی خانواده ها با شکاف بین نسلی و نداشتن وقت و فرصت مناسب برای پرورش و تربیت فرزندان خود و از سوی دیگر در مدرسه باتوجه به محدودیت های مسائل آموزشی، متاسفانه نیاز های کودکان به خوبی برآورد نمی شود؛ چراکه کودکان و نوجوانان با تغییرات سبک زندگی و تغییر زاویه دیدشان انتظارات بیشتری دارند و نیاز به حمایت های همه جانبه دارند.

 نبی بستان گفت: کودکان و نوجوانان در زندگی امروزی نیازمند کسب مهارت‌ هایی می ‌باشند که در موقعیت‌ های آینده و شرایط مختلف کاربرد داشته باشند.

مدرس و مبتکر مدل "کیو سی تی" به اهداف آموزشی این مدل اشاره کرد و گفت: مولفه های اصلی این مدل آموزشی را می توان کسب مهارت‌ های اجتماعی و هوش هیجانی، ارتقاء عزت نفس وافزایش اعتماد به نفس، ایجاد تغییرات مثبت رفتاری، افزایش تعامل و ارتباط موثر و درک کار گروهی، مسئولیت ‌پذیری و ایجاد آرامش وافزایش انگیزه، تاکید بر مفاهیم اساسی مهارت های شخصی، اجتماعی، اخلاقی و آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان که اغلب نادیده گرفته شده است، نام برد که تاثیر بسزایی درعملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان دارد.

نبی بستان تصریح کرد: کیو.سی.تی، یک استراتژی و روش فعال آموزشی است که سبب ایجاد و مدیریت رفتار مثبت خواهد شد و در راستای ایجاد موقعیت منحصر به فرد برای کودکان بسیار مفید است و نوعی آموزش یادگیری مهارت ‌های اجتماعی به ‌صورت گروهی با تاکید بر خلاقیت، بازی و هیجان بدون نیاز به هیچ‌ گونه ابزار و تکلیف، دارای تنوع و جذابیت مطلوبی است؛ جلسات این مدل  به صورت عملی، عینی، کاربردی، واقعی در راه رسیدن به هدف اصلی که ایجاد انگیزه و حس مشارکت در یادگیری گروهی با تاکید بر توانمندی و ظرفیت هر فرد و توجه به تفاوت ‌های فردی و شکار و تقویت رفتارهای مثبت شرکت کنندگان می ‌باشد که در سطح استان های مختلف برگزار می ‌شود.

وی با تاکید بر اینکه می توان با فراگیری کیو سی تی نسلی بهتر برای فردای بهتر ساخت، اذعان کرد: کلاس ‌های کیو سی تی به مدت یک ساعت در هفته و چهار جلسه در ماه است که کودکان و نوجوانان 3 الی 18 سال در گروه های مختلف 3تا 6 سال، 7تا 10 سال، 11تا 14سال، 15 تا 18 سال را شامل می شود. مدل کیو سی تی بصورت عملی و عینی، کاربردی توسط مربیان و تسهیل ‌گران آموزش دیده که اغلب فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره دارند، اجرا خواهد شد. مدل آموزشی کیو سی تی به عنوان جدیدی ترین مدل آموزشی که مخفف «کیفیت آموزش های گروهی بر مبنای قوانین وکاربرهای مشخص شده ای» است.

وی ابراز کرد: خروجی کیو سی تی، تولید رفتار شهروندی است. کیو سی تی شهروندانی را پرورش می دهد که می توانند به نسل و جامعه آینده برای ساخت شهری ایده آل کمک کنند.

مدرس و مبتکر مدل "کیو سی تی"  خاطرنشان کرد و گفت: مدل کیو سی تی در تمام دنیا و کشورهای اروپایی نزدیک به 30 سال قدمت دارد ام این مدل جدید آموزشی 9ماه پیش برای نخستین بار در ایران توسط موسسه پل مثبت ‌اندیشان سلامت زیرنظر بنده، با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه برگزار شد و در حال حاضر 40 مرکز کیو سی تی در کرمانشاه فعال است.

 نبی بستان ادامه داد: همچنین توانستیم استان های داوطلب جهت اخذ نمایندگی کیو سی تی را در 11 استان دیگر پایلوت کنیم.

وی با بیان اینکه همه شهرستان ها می توانند نمایندگی داشته باشند، اذعان کرد: شرایط نمایندگی به عهده مسئولیت مدیرنمایندگی است این در حالی است که در تمام شهرهای استان مثل گلستان، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، بوشهر و شهرستان های حومه نیز دارای نمایندگی کیو سی تی هستند. آدرس نمایندگی کیو سی تی در آذربایجان شرقی، واقع درفرهنگسرای الغدیر است که امیدوارم با توسعه آن بتوان به جامعه خدمت کرد.

وی افزود: با روی کار آمدن این مدل، یک فرصت شغلی و کارآفرینی ایجاد شده است چراکه برخی از روانشناسان فوق لیسلانس همواره نتوانستند شغلی مناسب برای خود رقم بزنند اما کیو سی تی علاوه بر بعد کارآفرینی و اشتغالزایی، به خانواده ها و فرزندانشان کمک می کند.

مدرس و مبتکر مدل "کیو سی تی"  با بیان اینکه خدمت به کودکان را یک خدمت صادقانه و با ارزش تلقی می کنیم، تصریح کرد: راهکارها و رفتارهای طلایی کیو سی تی، می تواند راهگشای تغییرات و نیاز ها و دغدغه های والدین باشد توجه به کیو سی تی در کنار مسائل آموزشی و تربیتی، نسل طلایی را رقم خواهد زد و درغیراینصورت دچار نسل سوخته خواهیم شد.

وی در پایان اظهار کرد: ما انتظار حمایت مسئولان را داریم چرا که این طرح آینده کودکان و نوجوانان را رقم می زند و ما باید بپذیریم که نباید به مرزهای تغییر ئ تحول بی اهمیت بود.

انتهای پیام/

مدل نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار