مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل؛

۹ اثر منقول اردبیل ثبت ملی شد

1399/06/17 - 16:00 - کد خبر: 26526 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در جلسه شورای ثبت منقول کشور ۹ اثر اردبیل شامل بیدق‌های عزاداری محلات به ثبت ملی رسید.

به گزارش نصر، نادر فلاحی روز دوشنبه اظهار داشت: در جلسه شورای ثبت منقول کشور ۹ شامل بایداق‌ (بیرق) مسجد اونچی میدان، بایداق  شماره یک مسجد تاوار، قوشا بایداق مسجد تاوار و بایداق‌های شماره یک تا ۶ مسجد عالی‌قاپو در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
او با بیان اینکه قدمت این بایداق‌ها  به دوره افشار تا اواخر قاجار می رسد گفت: پرونده ثبت ملی بایداق‌های محلات دیگر اردبیل از جمله پیرعبدالملک، سرچشمه و اوچدکان نیز در دست تهیه است تا اقدامات لازم برای ثبت آنها در ردیف آثار ملی انجام شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: پس از تکمیل و ثبت بایداق‌ها، پرچم‌ها و آثار منقول محلات شش‌گانه، آثار شعبات(خولا) محلات نیز تهیه و برای ثبت ملی آنها اقدام می‌شود.
فلاحی بیان کرد: بایداق‌ها و پرچم‌ها در کنار آیین‌های مرسوم از قدیمی‌ترین نشانه‌های ‏عزاداری امام حسین(ع) در اردبیل است که شناساندن و حفاظت از آنها زمینه‌ساز حفظ آیین عزاداری در اردبیل می‌شود و در این زمینه تاثیر بسزایی ایفا می‌کند.
انتهای پیام/
۹ اثر منقول اردبیل ثبت ملی شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار