گزارش اختصاصی نصر/

" شایسته سالاری، راز پیشرفت مستمر تیراندازی با کمان استان "

1399/06/17 - 10:00 - کد خبر: 26479 نسخه چاپی

نصر: هیات تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی از معدود هیئت های استان می باشد که در سال های اخیر باوجود تغییرات در ریاست هیات، همچنان با مدیریت حساب شده، این رشته را در ایران نام دار کرده است.

به گزارش نصر، کاظم قبادی، مخترع، محقق، نویسنده کتاب های مختلف در حوزه ورزش و رئیس هیئت تیراندازی با کمان آذربایجان شرقی که یک دوره از قهرمانان وزنه برداری ایران نیز بوده است، در گفتگو با نصر از نحوه مدیریت و پیشرفت  این  ورزش در سال های اخیر سخن می گوید.


به عنوان شروع گفتگو خود را معرفی نمائید و از چه زمانی ریاست هیئت را برعهده گرفتید؟
بنده کاظم قبادی هستم و در سال 1398 ریاست هیات تیراندازی با کمان استان به بنده سپرده شد و از زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم، اولویت اول ما تکمیل و تجهیز زیرساخت ها بوده است.
قبل از انتخابم به عنوان ریاست هیئت، هشت سال دبیر این  هیئت بوده ام و اشرافیت کامل بر نقاط ضعف و قوت استان داشتم. در زمان انتخابات ازجمله شعار هایی که داده بودم وهم اکنون وارد مرحله عملیاتی شده است، این بود که در فدراسیون تیراندازی با کمان، استان ما صاحب کرسی نبوده است.

شعار دوم نیز این بود که زیر ساخت های ما در شهرستان و مرکز استان بسیار ضعیف بود و باید  تکمیل میشد. در این  زمینه ها تلاش های زیادی با همکاری اعضا ومسئولین شهرستان انجام دادیم که از جمله می توان به بازدید های فراوانی که از شهرستان ها به طور مستمر داشته ایم، اشاره کرد که نتیجه آن باعث شد سایت تخصصی تیراندازی با کمان شهرستان ها آماده افتتاح یا در مرحله عملیاتی و بهره برداری قرار گیرند.  در تبریز نیز در یک سال اخیر دو سایت تخصصی قهرمانی افتتاح شده است.
 

چه دلیلی باعث شده است که باوجود تخصص در وزنه برداری و بدنسازی به سمت ورزش تیراندازی با  کمان روی آورید؟
همانطور که اشاره کردید  در مقطعی  از قهرمانان ورزش وزنه برداری بوده ام و زمانی هم به عنوان مربی بدنساز در فوتسال فعالیت می کردم و حتی مدرک مربی گری بین المللی در وزنه برداری و بدنسازی دارم. ماجرا از آنجا شروع شد که  رئیس اسبق هیئت تیراندازی با کمان استان، در یک جلسه از من دعوت به همکاری کردند و می توان گفت زور تیراندازی با کمان به  وززنه برداری چربیید و وارد این  رشته شدم و در سال 94 در مسابقات  کمان  سنتی جهان شرکت کردم و مربی تیم ملی کمان سنتی ایران نیز می باشم.
 
 
با توجه به  استعداد ها و ظرفیت های موجود دراستان،  وضعیت تیراندازی با  کمان را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه می توان گفت بنیه  فنی استان آذربایجان شرقی از ابتدا به صورت قدرتمند بنیان  گذاری شده است. چه در دوره آقای کهتری به عنوان اولین  ریاست استان، چه در دوره های قبل این  ظرفیت  کاملا حفظ شده است. به صورتی که در رشته ریکرو در بازی های آسیایی 2018 اندونزی  4 ورزشکاردر این رشته  حضور داشتند  که سه نفرشان از استان ما بوده است.
همچنین در سال  2019 از شش نفر ورزشکار اعزامی به مسابقات جهانی، سه نفرشان از تبریز بود. در رشته کمان سنتی نیز درمسابقات بین  المللی ارس، از اعضای 15  نفره تیم ملی 9  نفر از استان آذربایجان شرقی بوده استو همواره آذربایجان شرقی پای ثابت  تیم ملی بوده واین  روند ادامه دارد.
تنها ضعفی که در این مدت وجود داشت در رشته کامپوند بود که با تصمیماتی که در کمیته فنی گرفته و با  برنامه ریزی های دقیق که  انجام شد، باعث شد تا  در استعداد های برتر، مدال آوران کامپوند از مدال آوران ریکرو بیشتر باشند.  به طوری که خانم هاله ایزد خواه نیز بعد از مدت ها به اردوی تیم ملی برای اولین بار دعوت  شود.


دلیل پیشرفت  مستمر هیئت تیراندازی با  کمان  استان را چه چیزی می دانید؟
تیراندازی با  کمان از ابتدا به صورت خانوادگی بنیان  گذاری شده  است به معنی که در برخی رشته های ورزشی گاها شاهد رقابت های ناسالم علل الخصوص  بین مسئولین و مربیان  هستیم که در هیئت تیراندازی با کمان، این  مورد اصلا وجود ندارد و هرکسی می داند هر چقدر زحمت  بکشد به همان  اندازه برگ برنده بیشتری خواهد  داشت. به طور کلی ما در این  هیئت اقدام  به شایسته  سالاری کرده ایم و افراد مجموعه شاهد هستند که شرط انتخابشان ازروی شایسته سالاری می باشد.


ورزشکاری از هیئت  تیراندارزی با  کمان استان سهمیه المپیک توکیو را کسب کرده است. از این افتخار و سهمیه  استانی تا چه  حدی حمایت  صورت گرفته است؟
بسیار خوشحال هستیم  که آقای میلاد وزیری توانست  سهمیه المپیک توکیو  را کسب و دومین حضور خود را در المپیک  تجربه کند. اگر بگوییم  حمایت  های صد در صدی از ایشان صورت گرفته  است، قطعا صحت ندارد.
با توانمندی که در بودجه داریم یک قراردادی با رقم بسیار پایین با این  ورزشکار بسته ایم و از طرف اداره کل ورزش و جوانان هم  گاهی کمک هایی شده است.  بنابراین نمی توان گفت که کمکی نشده است اما قبول داریم که حمایت ها بسیار ناچیز می باشد. از بخش خصوصی درخواست دارم تا از این قهرمان  که بنام تبریز و با  پرچم ایران به  المپیک  خواهد رفت کمک کنند. منظور از حمایت به  این معنی نیست که حقوق ماهیانه پرداخت شود بلکه دغدغه آقای وزیری که تجهیزاتش می باشد، فراهم شود.


چه تعداد باشگاه  و ورزشکار سازمان یافته  این رشته در استان وجود دارد؟
تقریبا در 13 شهرستان استان، هیئت تیراندازی با  کمان فعال است و درهر کدام از این  13 شهرستان، یک سایت  تیراندازی با  کمان  وجود  دارد  و در تبریز نیز سه باشگاه مستقیما زیر  نظر هیئت  هستند  و  علاوه بر  آن در دانشگاه هنر، در سالن نه دی مجموعه سپاه  این رشته فعال است و در روز های آینده سعی داریم  در لشکر 21 عاشورا نیز محلی برای این ورزش تعیین  کنیم.  تعداد ورزشکاران سازمان یافته هم حدودا به 400 نفر می رسد وعلاوه بر آن، 115 داور و 96 مربی  درجه یک، دو و سه  در مجموعه هیئت تیرانندازی باکمان استان حضور دارند.


با وجود موفقیت های هیئت تیراندازی با کمان در مدیریت، چه  کمبود ها و مشکلاتی در این  هیئت  وجود دارد که رفع نشده است؟
به طور کلی می توان گفت مشکلات در هرهیئت و مجموعه ای وجود دارد ولی مدیریت صحیح آن است که راه حلی برای آن پیدا  کرد. مشکلاتی که هیئت تیراندازی با کمان دارد مربوط به ریشه های این ورزش است.
یعنی به صورتی نیست که مقطعی باشد بلکه باید پایه ای و اساسی حل شود. بزرگ ترین مشکل هیئت، عدم ورود رسانه است. چون رسانه این رشته را پوشش نمی دهد قطعا بخش خصوصی نیز رغبتی برای پرداختن به این رشته نخواهد  داشت.

این رشته یک رشته ملی و مذهبی می باشد  و ما  ادعا داریم که این رشته با  گوشت  و  خون ملیت ایران آمیخته شده است. اگر صدا و سیما ورسانه های نوشتاری به این ورزش ورود و حمایت  های معنوی داشته  باشند، قطعا نتیجه بهتر خواهد بود.از طرفی دیگرقبلا در بحث های فنی و زیر ساختی نیز مشکلاتی داشته ایم  که در یک سال اخیر کم  و بیش حل شده  است.


چه برنامه ها و اهدافی دارید  که تاکنون به آن دست نیافته اید؟
یکی از مهم ترین برنامه های ما رسیدن به کرسی های فدراسیون بود  که  تا حدودی به آن دست یافته ایم  ولی کافی نمی باشد  و باید در کمیته  داوران و مربیان  عضو تاثیر گذار داشته باشیم.
هرچند که دو نفر از استان در فدراسیون حضور دارند ولی قانع نیستیم. در بحث میزبانی نیز ما هرساله حداقل میزبان  دو مسابقه کشوری هستیم و سه سال است که مسابقات بین  المللی فدراسیون را آذربایجان شرقی برگزار می کند.رشته کامپوند نیز تلاش مضاعف می طلبد که تا  حدودی انجام یافته ولی باید به حداکثر برسد.

مهم ترین  مطلبی که وجود دارد این است که ملی پوشان و ورزشکاران استان با تیم های  استان  های دیگر مثل سپاهان اصفهان قرارداد می بندد که باعث می شود بازیکنانی بومی که در سایر استان ها فعالیت دارند، رتبه های اول تا سوم را کسب کنند و استان ما رتبه چهارم را بدست آورد که با  ورود سرمایه گذار و بخش خصوصی این مشکل قطعا رفع خواهد شد.

گزارش از: حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار