خبر/

توسعه فناورانه؛ رهاوردی برای پیشرفت پایدار آذربایجان‌غربی

1399/06/16 - 15:00 - کد خبر: 26454 نسخه چاپی

نصر: "سورنا ستاری" معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز گذشته در روز آغازین هفته میهمان مردم و فعالان بخش فناوری آذربایجان غربی بود که این سفر، علاوه بر افتتاح طرح های مختلف این بخش، برکات بسیار خوب در این حوزه برای استان به همراه داشت و خبرهای خوبی نیز در حوزه توسعه فناوری کشور انعکاس یافت.

به گزارش نصر،  پیشرفت فناوری در کنار گسترش اقتصاد و صنعت یکی از مهمترین راهکارهای رشد کشور و نقاط مختلف از جمله آذربایجان غربی است که می تواند شتاب توسعه در دیگر بخش ها را نیز بیشتر کند.
اهمیت این بخش در حد زیادی است که در خصوصیات اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین راهکار توسعه کشور در سال های اخیر، آینده و حتی بسیار دور، موضوع دانش بنیان بودن اقتصاد در زمره موارد بسیار مهم عنوان شده و همواره بر این امر تاکید می‌شود.
از این رو، توجه به توسعه واحدهای دانش بنیان، ایجاد ارتباط بین این واحدها و توسعه صنعتی، ایجاد ارزش افزوده در این بخش و توسعه محصولات و صادرات آن و خدمات دانش بنیان همواره طی سال‌های اخیر در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار داشته و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز از جمله پرکارترین ها در طول مدت فعالیت دولت بوده است.
آذربایجان غربی نیز نظیر دیگر استان‌های کشور، نیاز بسیار زیادی به توسعه دانش بنیان و فناورانه دارد تا از این طریق، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و ماندگار بخش زیادی از عقب رفتگی های سال‌های طولانی گذشته را جبران کند.
سفر روز گذشته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آغازین روز هفته به آذربایجان‌غربی نیز گام بلندی در همین راستا بود تا علاوه بر تبیین داشته های استان، زمینه توسعه اعتباری این بخش با اختصاص اعتبارهای ویژه فراهم شود.


افتتاح ساختمان علم و فناوری ارومیه
در آغاز این سفر یکروزه، ساختمان چند مستاجره پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با حضور سورنا ستاری در ارومیه افتتاح شد.
این ساختمان با پیش‌بینی اشتغالزایی برای ۷۵۰ نفر در ارومیه اجرایی و ظرفیت آن برای استقرار ۶۳ واحد فن‌آور در آذربایجان غربی طراحی شده است.
۶ واحد آزمایشگاه نیز برای فعالیت واحدهای فن‌آور در این ساختمان احداث شده است که نقش بسزایی در کمک به رشد واحدها خواهد داشت.
این ساختمان در زمینی به مساحت هفت هزار و ۶۰۰ مترمربع احداث و برای اجرای آن بیش از ۱۶۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.


بازدید از نمایشگاه‌ محصولات فناور آذربایجان‌غربی
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حاشیه این افتتاح از نمایشگاه‌های محصولات فناوری شرکت‌های دانش بنیان مستقر در ارومیه نیز دیدن کرد.
کارگزار فن‌بازار منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: ٢٠ شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی بیش از ۴٠ محصول خود را در این نمایشگاه در معرض دید قرار گذاشتند.
آرش انصاری با اشاره به محصولات این نمایشگاه ادامه داد: پودرهای زیرکونیوم قابل استفاده در صنایع تبدیلی و پزشکی، انواع کیت‌های آزمایشگاهی، دستگاه هوشمند ضدعفونی و تصفیه کننده هوا، دستگاه تشخیص چهره با ماسک و بدون ماسک و دستگاه حرارتی جا زدن بلبرینگ از محصولاتی هستند که در این نمایشگاه وجود دارد.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های دنبال کننده خورشیدی ٢ محوره و شناسانگر و بازسازی کننده رنگ، تب سنج تولید داخل، تولید دندان مصنوعی و مواد دندانپزشکی، تولید موبایل و تبلت، فناوری بسته بندی مواد غذایی هوشمند با مواد سلولزی، دستگاه تصفیه هوا و صنایع لامپ و روشن کننده از دیگر محصولاتی هستند که در این نمایشگاه عرضه می‌شوند.
کارگزار فن‌بازار منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: سامانه‌های هوشمند ضد سرما زدگی باغات، پهپادهای سمپاشی و سیستم زهکشی هوشمند از دیگر محصولات عرضه شده در این نمایشگاه فناور است.


افتتاح مرکز نوآوری شهر هوشمند ارومیه
مرکز نوآوری امنیت اطلاعات شهر هوشمند آذربایجان غربی نیز در این سفر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ارومیه افتتاح شد.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: این مرکز نوآوری در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع در دانشگاه ارومیه احداث شده است.
علی‌محمد نیکبخت ادامه داد: بخش دیگر این مرکز نیز در مجموعه پردیس دانشگاه ارومیه واقع شده و قدمت تاریخی دارد که ساختمان علوم برای تبدیل به محلی برای استقرار مراکز نوآوری و فناوری آذربایجان غربی ترمیم شده است.
وی اظهار داشت: برای راه‌اندازی مرکز نوآوری امنیت اطلاعات شهر هوشمند آذربایجان غربی پنج میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی بیان کرد: تاکنون ۶ واحد فناور در این مکان مستقر شده و این مجموعه ظرفیت استقرار ۱۲ واحد فناوری فعال در حوزه شهر هوشمند را دارد.
در این سفر، ستاری در مصاحبه های مختلف با خبرنگاران و دیدار با مسوولان استانی، خبرهای خوش کشوری و استانی نیز داشت که در نوع خود حائز اهمیت بود.


۵۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: اتفاقات خوبی در توسعه تعداد شرکت‌های دانش بنیان رخ داده به طوری که هم اینک پنج هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در کشور فعال است.
سورنا ستاری اظهار داشت: فعالیت این شرکت‌ها نشان از بروز اتفاق‌های خوب در حوزه اقتصاد دانش بنیان است و توانسته درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به ارزش شرکت‌های دانش بنیان حاضر در بورس نیز گفت: ۴۱ شرکت‌ دانش بنیان وارد سازمان بورس شده‌اند و ارزش این شرکت‌ها بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است.


سرمایه گذاری در بخش ایده های جوانان باید جدی تر گرفته شود
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز گفت: در توسعه شرکت‌های دانش بنیان نگاه جدیدی داریم و جهت‌گیری‌ها به نیروی انسانی باید به یک فرهنگ اقتصاد تبدیل شود که این امر در آذربایجان‌غربی صورت گرفته است.
سورنا ستاری ادامه داد: نیاز جامعه تعهد فرهنگی است و باید به این امر توجه شود که جوانان چه ایده‌هایی دارند و می‌توان در این بخش سرمایه‌گذاری کرد.
وی گفت: تحول جدی در محصولات شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده و مراکز تحقیقاتی باید درهای تحقیقاتی خود را بازکنند و همچنین مرکز نوآوری داشته باشند.
البته در این دیدار، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه نیز گفت: پارک‌های علم و فناوری به حمایت‌های ویژه نیاز دارند تا به این طریق شرکت‌های دانش بنیان بیشتر شده و در راستای حل مشکلات اثرگذار باشند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی اظهار داشت: با توسعه شرکت‌های دانش بنیان و توجه به این بخش می‌توان طرح‌ها و ایده‌های فعالان این بخش را عملی کرد.
وی بیان کرد: صندوق پژوهش و فناوری باید با بودجه خوبی اداره شود که در این صورت می‌توان تاثیر آن را دید.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی ادامه داد: موقعیت استان، ویژه‌ است و می‌توان  بعضی از مباحث علمی را  به خود استان واگذار کرد.


فروش ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان طی سال گذشته
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید که با حضور مدیران آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: پنج هزار و ٣٠٠ شرکت فناور در بخش‌های مختلف در کشور فعالیت دارند که طی یک‌سال گذشته ١٢٠ هزار میلیارد تومان انواع محصولات تولیدی خود را به فروش رساندند.
سورنا ستاری با اشاره به ارزش شرکت‌های دانش بنیان حاضر در بورس نیز اظهار داشت: ۴۱ شرکت‌ دانش بنیان وارد سازمان بورس شده‌اند و ارزش این شرکت‌ها بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: باید به این امر توجه شود که اقتصاد دانش‌بنیان زمانی محقق می‌شود که همگی خواستار این بخش باشند و باید توجه شود که با زور پول توسعه دانش‌بنیان جلو نمی‌رود.
وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ضامن تولید محصول در شرکت‌های فناور است و هیچ محصولی از محل بودجه دولتی حاصل نمی‌شود.


 میزان بازگشت نخبگان به کشور تا ۲ برابر افزایش یافته است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در آخرین برنامه خود که پاسخ به سوالات خبرنگاران بود، گفت: میزان مهاجرت نخبگان از ایران نه تنها کاهش یافته بلکه روند بازگشت نخبگان به کشور در برخی مواقع تا ۲ برابر افزایش یافته است.
سورنا ستاری با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر تحت عنوان جامعه نخبگان برای ایجاد شرایط لازم جهت رشد و نقش آفرینی در توسعه کشور رصد می‌شوند، اظهار داشت: طی پیش‌بینی‌های انجام شده در سال جاری ۵۰۰ نخبه از ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان به کشور بازخواهند گشت تا اندوخته‌های علمی خود را در راستای پیشرفت ایران به کار گیرند.
وی ادامه داد: احساس بر این بود که در ایام کرونا میزان خروج نخبگان از کشور افزایش یابد ولی این موضوع نه تنها رخ نداد بلکه از سویی بازگشت نخبگان به ایران افزایش یافت.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به افزایش بازگشت نخبگان به کشور در دولت تدبیر و امید افزود: مردادماه سال جاری میزان بازگشت نخبگان به ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک ۲ برابر افزایش یافته است.
ستاری در رابطه با نخبگان بازگشته به کشور گفت: بیشتر این افراد در شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند و بخشی نیز به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کتاب سالنامه مهاجرت ایرانیان را منبعی ارزشمند برای بررسی روند مهاجرت ایرانیان دانست و افزود: آمار درج شده در این کتاب از منابع خارجی تامین شده و رفرنس ارزشمندی در این رابطه محسوب می‌شود.


سه شرکت ایرانی در تولید واکسن کرونا پیشرفت‌های قابل توجهی دارند
وی با اعلام اینکه ۶ شرکت دانش بنیان برای کشف و تولید واکسن کرونا در حال تلاش هستند، گفت: در همین راستا سه شرکت به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌اند.
ستاری با بیان اینکه از دومین ماه شیوع بیماری کرونا در کشور تمامی لوازم، تجهیزات و داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: تجهیزات پزشکی، کیت‌های تست کرونا، دستگاه سی تی اسکن، تب سنج دیجیتالی، ماسک و تمامی داروهای مورد نیاز جهت تسریع روند درمانی مبتلایان به کرونا همگی در داخل کشور تولید می‌شود.
این سفر روز شنبه، در کمتر از ۲۳ ماه از سفر پیشین سورنا ستاری به آذربایجان غربی بود که نشان می دهد، آذربایجان غربی مورد توجه جدی مسوولان دولت تدبیر و امید در همه زمینه ها بوده که باید از این توجه برای توسعه استان بهره برد.
انتهای پیام/
توسعه فناورانه؛ رهاوردی برای پیشرفت پایدار آذربایجان‌غربی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار