رئیس بیمارستان منطقه ای ارتش خبر داد؛

رزمایش تمرینی نیروهای مسلح در برابر بیوتروریسم/ آمادگی همه جانبه ارتش برای دفاع زیستی

1399/06/16 - 12:02 - کد خبر: 26436 نسخه چاپی

نصر: رئیس بیمارستان منطقه ای ارتش جمهوری اسلامی ایران در تبریز از برگزاری تمرین فراگیر یگان های بهداشت و درمان نیروهای مسلح آذربایجان شرقی برای مقابله با حملات بیو تروریستی احتمالی دشمنان خبر داد.

به گزارش نصر، سرهنگ پزشک ساسان محسنی، با تشریح جزئیات انجام رزمایش یگان های بهداشت و درمان نیروهای مسلح آذربایجان شرقی برای مقابله با حملات احتمالی بیو تروریستی، به خبرنگار «نصر» گفت: در اجرای دستورات صادر شده از سلسله مراتب فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران و اداره بهداشت، امداد و درمان نزاجا، بیمارستان منطقه ای ارتش در تبریز با همکاری گردان 598 خدمات بهداشت و درمان و یگان های گروه 11 توپخانه مراغه، مرکز جراحی محدود 521 مراغه و همچنین با همکاری بیمارستان های شهید محلاتی سپاه پاسداران و بیمارستان الغدیر ناجا، اجرای رزمایش و تمرین تخصصی مقابله با حملات بیوتروریستی و عوامل میکروبی در سطح آذربایجان شرقی انجام شد.
 
وی افزود: به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور، قرارگاه های جهادی در سطح نیروهای مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه منطقه ای شمالغرب و همچنین بیمارستان امام علی (ع) تشکیل شد. ما در کنار مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان به کووید19 اقدام به تمرین رزمایش مقابله با تک های بیوترویستی کردیم. در این رزمایش یگان های بهداشت و درمان ارتش در استان حضور موثر داشتند.
 
وی ادامه داد: قرار بود این رزمایش به صورت میدانی و عملیاتی انجام شود، اما با توجه به قرار گرفتن استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا، این رزمایش به صورت دور میزی و با حضور همه یگان های موثر بهداشت و درمان برگزار شد.

 
رییس بیمارستان منطقه ای ارتش در تبریز گفت: در این تمرین تعدادی از افراد که به طور فرضی در اثر حملات بیوتروریستی به عامل سیاه زخم آلوده شده بودند و هم زمان احتمال ابتلای آن ها به ویروس کرونا هم وجود داشت، برای انتقال و درمان این مصدومین فرضی اقدامات لازم انجام شد و در وضعیت تریاژهای زرد و قرمز مورد درمان قرار گرفتند. در این تمرین تعدادی از این مصدومان به بیمارستان منطقه ای امام علی (ع) ارتش اعزام شدند.
 
سرهنگ محسنی افزود: در راستای مقابله با حملات بیوترویستی دشمن، بیمارستان امام علی (ع) ارتش اقدام به تشکیل مرکز کنترل فرماندهی کرد و عوامل این مرکز با بررسی و برآورد مقدورات لازم اقدام به سازماندهی بخش های مختلف امدادی و درمانی کردند.
 
وی افزود: اورژانس های پیش بیمارستانی به محض دریافت دستور از مرکز فرماندهی اقدام به فراهم کردن مقدمات و امکانات لازم برای پذیرش مصدومان کردند تا پس از انجام اقدامات درمانی به اورژانس اصلی بیمارستان و بخش های مختلف تخصصی ارجاع شوند. در این تمرین، بخش های مختلف بیمارستان امام علی (ع) بخصوص بخش های ویژه مقابله با حملات بیوترویستی و اورژانس های پیش بیمارستانی و درون بیمارستانی مورد ارزیابی قرار گرفته و این بخش های به نحو احسن برنامه های پیش بینی شده را اجرا کردند.

 
این مقام بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا به سر می بریم و ممکن است خود این ویروس به عنوان حمله بیوترویستی محسوب شود، بیمارستان منطقه ای ارتش از ظرفیت های ایزولاسیون، بخش های ایزوله و آمبولانس های فشار منفی که برای جابجایی بیماران مشکوک به تک (حمله) بیوترویستی استفاده کرد و بیمارستان ارتش در این رزمایش اقدام به تخلیه فوری بیمارستان برای پذیرش مصدومان حملات بیوترویستی کرد.
 
سرهنگ پزشک ساسان محسنی در ادامه از آغاز فعالیت پد هلیکوپتر بیمارستان امام علی (ع) خبر داد و افزود: پد هلیکوپتر اختصاصی بیمارستان منطقه ای ارتش که در مسیر مواصلاتی چهارگانه مرکز تبریز قرار گرفته است، فعالیت خود را به عنوان محل پذیرش بالگرد بیمارستان فعالیت خود را در این رزمایش آغاز کرد و بالگردهای پایگاه ششم رزمی هوانیروز ارتش با فرود در پد هلیکوپتر اختصاصی بیمارستان امام علی (ع) مصدومان حملات فرضی بیوترویستی را به این بیمارستان منتقل کردند.
 

 
وی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار ماموریت های ذاتی خود در حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی کشور، در اکثر بحران های طبیعی و غیر طبیعی حضور بسیار پررنگی داشته و در سال های اخیر مردم به خاطر دارند که نیروهای ارتش در بحران ها در کنارشان بوده است. در بحران شیوع ویروس کرونا هم ارتش به کمک دولت و وزارت بهداشت آمد و با ضدعفونی گسترده شهرهای درگیر این ویروس تلاش کرد تا این بیماری به کنترل درآید که احداث بیمارستان دو هزار تختخوابی تهران در کمتر از 48 ساعت، شاه بیت خدمات ارزشمند و جهادی ارتش برای مقابله با ویروس کرونا بود.
 
وی ادامه داد: ارتش در سراسر کشور بیمارستان های نیروهای چهارگانه خود را برای خدمت به مبتلایان به بیماری کووید 19 عملیاتی کرده است و با احداث نقاهتگاه های پرشمار در سراسر کشور به یاری وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری رفته است.
 
رئیس بیمارستان منطقه ای ارتش در تبریز گفت: چندین نقاهتگاه توسط ارتش در شهرستان های مختلف  استان ایجاد شده  است که از جمله می توان به دو نقاهتگاه 200 تختخوابی و 70 تختخوابی در تبریز اشاره کرد که این نقاهتگاه ها ظرفیت افزایش ظرفیت به یک هزار تختخواب هم دارند.
 

 
سرهنگ محسنی گفت: یگان های جنگ نوین ارتش و همچنین گروهان های بهداشت و درمان یگان های مختلف ارتش در سطح منطقه و همچنین واحدهای طب رزم بیمارستان های ارتش در منطقه که از نظر نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در سطح بسیار بالایی قرار دارند با استفاده از نیروهای انسانی متخصص و تجهیزات رفع آلودگی خاص و نیز امکانات بیمارستان های صحرایی وارد میدان شدند و بحمدلله اقدامات موثری برای پیشگیری از بیماری کووید19 انجام دادند.
 
وی ادامه داد: بیمارستان های ارتش در سراسر کشور به کمک دانشگاه علوم پزشکی آمدند و با اختصاص امکانات لازم و پذیرش بیماران مبتلا به بیماری کووید19 بار بزرگی از دوش وزارت بهداشت برداشتند. همه امکانات بهداشتی و درمانی ارتش در خدمت آحاد ملت ایران قرار دارد و این وضعیت برای ما به عنوان تمرینی است که بتوانیم آمادگی های خودمان را برای مقابله با حملات بیوترویستی دشمنان افزایش دهیم.
 
رئیس بیمارستان امام علی (ع) تاکید کرد: خوشبختانه بیمارستان ارتش ظرفیت های بسیار قابل توجهی در مقابله با بیماری های واگیردار مانند همین کووید19 و دیگر بیماری های واگیردار دارد و آن را خالصانه در خدمت مردم عزیز قرار داده است و در این راه تعدادی از همکاران ما در بیمارستان ارتش به این بیماری مبتلا شدند و سرکار خانم دکتر مرضیه روشندل هم در این راه به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.
 

 
دکتر محسنی در ادامه خواستار توجه بیشتر مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی شد و افزود: با توجه به اینکه در مورد بیماری های نوپدید مانند کرونا، واکسن و درمان مناسب ارائه نشده است، بهترین راه برای مقابله با این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت نکات بهداشت فردی است. شاید بعضی از هموطنان خسته شده اند که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اما عدم رعایت فاصله فیزیکی، انجام سفرهای غیر ضرور، عدم استفاده از ماسک و کم توجهی به پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده عامل پیک مجدد کرونا شده و متاسفانه آذربایجان شرقی هم مدت هاست که در وضعیت قرمز به سر می برد.
 
وی ادامه داد: من به عنوان یک خدمتگزار از مردم عزیز خواهش می کنم با پرهیز از تجمعات و سفرهای غیر ضرور، رعایت بهداشت فردی و نیز استفاده مدوام از ماسک کمک کنند تا بتوانیم بیماری کووید19 را مهار کنیم.
 
انتهای پیام/
 
رزمایش تمرینی نیروهای مسلح در برابر بیوتروریسم/ آمادگی همه جانبه ارتش برای دفاع زیستی محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار