معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛

میزان بازگشت نخبگان به کشور تا دو برابر افزایش یافته است

1399/06/16 - 11:46 - کد خبر: 26434 نسخه چاپی

نصر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: میزان مهاجرت نخبگان از ایران نه تنها کاهش یافته بلکه روند بازگشت نخبگان به کشور در برخی مواقع تا دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش نصر، سورنا ستاری شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر تحت عنوان جامعه نخبگان برای ایجاد شرایط لازم جهت رشد و نقش آفرینی در توسعه کشور رصد می‌شوند، اظهار داشت: طی پیش‌بینی‌های انجام شده در سال جاری ۵۰۰ نخبه از ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان به کشور بازخواهند گشت تا اندوخته‌های علمی خود را در راستای پیشرفت ایران به کار گیرند.
وی ادامه داد: احساس بر این بود که در ایام کرونا میزان خروج نخبگان از کشور افزایش یابد ولی این موضوع نه تنها رخ نداد بلکه از سویی بازگشت نخبگان به ایران افزایش یافت.
 رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به افزایش بازگشت نخبگان به کشور در دولت تدبیر و امید افزود: مردادماه سال جاری میزان بازگشت نخبگان به ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک ۲ برابر افزایش یافته است.
ستاری در رابطه با نخبگان بازگشته به کشور گفت: بیشتر این افراد در شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند و بخشی نیز به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کتاب سالنامه مهاجرت ایرانیان را منبعی ارزشمند برای بررسی روند مهاجرت ایرانیان دانست و افزود: آمار درج شده در این کتاب از منابع خارجی تامین شده و رفرنس ارزشمندی در این رابطه محسوب می‌شود.


وجود بیش از ۵ هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه قبل از آغاز دولت تدبیر و امید، عملا چیزی تحت عنوان شرکت دانش بنیان وجود نداشت، گفت: اتفاقات خوبی در توسعه تعداد شرکت‌های دانش بنیان رخ داده به طوری که هم اینک پنج هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در کشور فعال است.
وی افزود: فعالیت این شرکت‌ها نشان از بروز اتفاق‌های خوب در حوزه اقتصاد دانش بنیان است و توانسته درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد.


درآمد زایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: شرکت‌های دانش بنیان فعال در کشور توانستند طی یک‌سال گذشته محصولات تولیدی خود را به ارزش ١٢٠ هزار میلیارد تومان به فروش برسانند.
ستاری با ابراز خرسندی از بزرگ شدن شرکت‌های دانش بنیان و حضور آنان در چرخه اقتصادی، بیان کرد: تقابل استارت‌آپ‌ها با بازیگران اقتصاد سنتی چالشی است که باید هرچه سریعتر برطرف شود چرا که این ۲ می‌توانند در کنار یکدیگر مکملی برای توسعه اقتصاد کشور باشند.
وی همچنین از افزایش فعالیت و درآمدزایی شرکت‌های دانش بنیان در ایام شیوع کرونا خبرداد و اظهار داشت: دولت مصمم به ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان است.
ارزش شرکت‌های دانش بنیان در بورس به بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسید
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ارزش شرکت‌های دانش بنیان حاضر در بورس نیز اظهار داشت: ۴۱ شرکت‌ دانش بنیان وارد سازمان بورس شده‌اند و ارزش این شرکت‌ها بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است.
ستاری ادامه داد: باید به این امر توجه شود که اقتصاد دانش‌بنیان زمانی محقق می‌شود که همگی خواستار این بخش باشند و باید توجه شود که با زور پول توسعه دانش‌بنیان جلو نمی‌رود.
وی با بیان اینکه ثبت ایده کار سختی است که در بسیاری از مواقع ممکن نیست، گفت: در همین راستا ثبت ایده در بورس راه‌اندازی شده و فروش مناسبی نیز داشته است؛ این اقدام برای کسانی مفید است که ایده‌های مناسبی دارند ولی تمایلی به کار اقتصادی ریسک دار ندارند.
وی همچنین به حمایت معاونت علمی رییس جمهوری از شرکت‌هایی که اقدام به آموزش استارت‌آپ در مناطق می‌کنند، اشاره کرد.


سه شرکت ایرانی در تولید واکسن کرونا پیشرفت‌های قابل توجهی دارند
رییس بنیاد ملی نخبگان با اعلام اینکه ۶ شرکت دانش بنیان برای کشف و تولید واکسن کرونا در حال تلاش هستند، گفت: در همین راستا سه شرکت به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌اند.
وی ادامه داد: هرگونه نشر مطالب مربوط به واکسن کرونا به عهده وزارت بهداشت است و ما به بیان همین اندازه اطلاعات بسنده می‌کنیم.
ستاری با بیان اینکه از دومین ماه شیوع بیماری کرونا در کشور تمامی لوازم، تجهیزات و داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: تجهیزات پزشکی، کیت‌های تست کرونا، دستگاه سی تی اسکن، تب سنج دیجیتالی، ماسک و تمامی داروهای مورد نیاز جهت تسریع روند درمانی مبتلایان به کرونا همگی در داخل کشور تولید می‌شود.
انتهای پیام/
میزان بازگشت نخبگان به کشور تا دو برابر افزایش یافته است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار