فردا انجام می‌شود؛

بهره‌برداری از پروژه‌های سدسازی و نیروگاهی با حضور روحانی

1399/06/12 - 21:53 - کد خبر: 26250 نسخه چاپی

نصر: در ایستگاه هیجدهم پویش #هر هفته الف_ب_ایران طرح‌های مهم صنعت آب و برق در استان‌های اردبیل، کرمانشاه و آذربایجان شرقی فردا (پنجشنبه) توسط رییس‌جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش نصر، مرحله دوم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از ابتدای امسال با رویکردی متفاوت تر از مرحله نخست خود کلید خورد و در این مرحله علاوه بر ساخت و سازها، سازوکارها را نیز نشانه گرفت.
«رضا اردکانیان» وزیر نیرو چندی پیش و در نشست خبری به مناسبت هفته دولت به اجرای موفقیت آمیزمرحله نخست #پویش هرهفته الف_ ب_ ایران از نیمه دوم پارسال اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: جشن اختتامیه مرحله نخست این پویش اسفندماه پارسال به بهره برداری از ۲۲۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به پایان رسید.
وی داد: ۲۹ هزار میلیارد تومان از مجموع ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صنعت برق اختصاص یافت که ۲۴ هزار میلیارد تومان آن فقط در بخش تولید برق مصرف شد.
عضو هیات دولت با اشاره به اینکه امسال ۲۵۰ طرح در قالب پویش #هرهفته الف_ ب_ ایران هدف‌گذاری شده که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری برای تحقق آنها در نظر گرفته شده است.
اردکانیان ادامه داد: طرح‌های این مرحله از پویش با افتتاح‌هایی که در استان مرکزی صورت گرفت ۶۰ طرح از ۲۵۰ طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان به انجام رسید.
وی افزود: از ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده در این مرحله ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش برق اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید برق اختصاص داده شد.
اردکانیان ادامه داد: امسال از مجموع طرح‌های پویش ۲۰۰ طرح به بخش ساخت و سازها تعلق دارد و ۵۰ طرح نیز به بخش سازوکارها که مهمتر از ساخت و سازها هستند تعلق دارد.
وی افزود: هرچه سازو کارها اصلاح شوند و یا بارگذاری شوند وضعیت خدمت‌رسانی به مردم سریعتر و بهتر خواهد شد و بر این اساس تاکنون چهار پروژه سازوکاری به ثمر رسیده است.
عضو هیات دولت، اختصاص خسارت به مشترکان آسیب دیده از نوسان برق، پروژه ۰۹۹، یکپارچگی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی را از جمله این طرح‌ها برشمرد.
اکنون و در هیجدهمین هفته این پویش قرار است طرح های مهم صنعت آب و برق به دست رییس جمهوری افتتاح شوند.


بهره برداری از دو نیروگاه خورشیدی و یک پست برق در استان اردبیل
این پروژه‌ها شامل یک نیروگاه خورشیدی ۰.۲ مگاواتی، نیروگاه خورشیدی ۱.۵ مگاواتی و پست ۲۳۰ کیلولت آرتا و خط ۴ مداره ۶۳ کیلوولت آرتا به رینگ اردبیل است که با سرمایه‌گذاری ۲۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی و بخش خصوصی اجرا شده‌اند.
پست ۲۳۰ کیلولت آرتا با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی و ظرفیت ۱۴۰ ولت آمپر با هدف تقویت شبکه انتقال و توزیع، تأمین برق مطمئن و پایدار و کاهش تلفات و بهبود کیفیت برق اجرا شده است.
یکی از طرح‌های بخش انرژی های تجدید پذیر، بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۰.۲ مگاواتی با تولید تجمعی  ۳۲۶ هزار کیلووات ساعت است که با افتتاح آن، سالانه معادل ۰.۱۱ میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی و از انتشار گاز  co۲ معادل ۲۷۴ تن در سال جلوگیری می‌کند.
این پروژه همچنین در مصرف آب به میزان ۸۷.۴۴ مترمکعب در سال صرفه جویی به دنبال دارد.
مزیت‌های بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی ۱.۵ مگاواتی هم با تولید تجمعی ۲۴۴ هزار کیلو وات ساعت شامل صرفه جویی در مصرف سوخت معادل ۰.۸۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، عدم انتشار گاز دی‌اکسید کربن معادل ۲۰۵۶ تن در سال و صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۶۵۵ مترمکعب در سال است.
با بهره‌برداری از این پروژه‌ها که عملیات اجرایی آن‌ها در سال‌های ۹۴ و ۹۸ آغاز شده در مجموع برای ۷۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد شده است.


افتتاح دومین واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو
 واحد ۳۱۰ مگاواتی بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو نیز با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰۹ میلیون یورو روز پنجشنبه با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.
نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو شامل دو واحد گازی ۳۱۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۲۹۳ مگاواتی جمعا به ظرفیت ۹۱۳ مگاوات است که روز پنجشنبه دومین واحد گازی به بهره‌برداری رسیده و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته واحد بخار نیروگاه نیز در بهار سال آینده وارد مدار خواهد شد.
اجرای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو، اشتغال‌زایی مستقیم ۵۰۰ نفری و غیرمستقیم پنج هزار نفری را به همراه خواهد داشت و ۹۰ درصد از کل اشتغال نیروگاه سهم شاغلان بومی منطقه خواهد بود.
نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو با سرمایه‌گذاری شرکت فراب در کیلومتر ۶۰ جاده کرمانشاه به اسلام‌آباد در حال احداث است.


 افتتاح سد کلقان‌چای در آذربایجان شرقی
سد «کلقان چای» در شهرستان بستان‌آباد آذربایجان شرقی با حجم مخزن ۲۱ میلیون مترمکعب، ارتفاع سد ۶۵ متر و طول تاج ۵۲۰ متر است و در زمره سدهای بزرگ این استان به حساب می آید.  
ساخت این سد از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و حدود ۱۳۲ میلیارد تومان هزینه در برداشته است که اگر این هزینه ها را به روز حساب کنیم، معادل ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار خواهد بود.
 سد کلقان چای در دامنه ارتفاعات سهند واقع بوده و مهار سیلاب، تامین آب شرب شهرستان بستان آباد و ۴۰ روستای اطراف این شهرستان و شهرستان هشترود، روستاها و صنایع مسیر از اهداف احداث آن است.
انتهای پیام/
بهره‌برداری از پروژه‌های سدسازی و نیروگاهی با حضور روحانی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار