محمود واعظی؛

مستندات ترامپ برای بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران مبنای حقوقی ندارد

1399/06/12 - 14:09 - کد خبر: 26222 نسخه چاپی

نصر: رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: استنادهای ترامپ برای بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران مبنای حقوقی ندارد.

به گزارش نصر، «محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدامات یک‌جانبه آمریکا در شورای امنیت برای بازگشت تحریم های ایران، گفت: این موضوع از چند منظر حقوقی، سیاسی و بین‌الملل قابل بررسی است که نخستین جنبه آن حقوقی است.
وی ادامه داد: هر اقدامی در شورای امنیت یا موسسات یا نهادهای بین‌المللی باید مبنای حقوقی داشته باشد و چیزی که حقوق‌دانان ایران، اروپایی و همه کشورها دنیا و حتی خود آمریکا به آن اذعان دارند این است آنچه دولت فعلی آمریکا برای رجوع به شورای امنیت به آن استناد می کند، هیچ مبنای حقوقی ندارد.
واعظی خاطرنشان کرد: ترامپ در حالی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ استناد می‌کند که نه تنها اوایل سال ۹۷ عملا از برجام خارج شده، بلکه مانع فعالیت کشورهایی شده که براساس برجام با ایران همکاری می‌کردند. بنابراین اقدام آمریکا هیچ مبنای حقوقی ندارد و به صرف اینکه در مقطعی جزو ۱+۵ بود و در قطعنامه ۲۲۳۱ اسم آن لحاظ شده، نمی‌تواند به‌آن استناد کند.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود:‌ از حیث سیاسی کسی معاهده‌ای را قبول ندارد و علیه آن معاهده صحبت کرده و حین خارج شدن گفته است که ایرانی‌ها کلاه سر ما گذاشتند و آنچه خود خواستند انجام دادند، نمی‌تواند از حیث سیاسی هم به آن استناد کند.
وی اضافه کرد: در رابطه با قطعنامه‌ای که آمریکایی‌ها سه هفته قبل درباره تمدید تسلیحات هسته‌ای ایران به شورای امنیت دادند، با برخورد محکم اعضا مواجه شدیم و ۱۳ عضو مخالفت خود را به‌آن اعلام کردند و در مقابل آمریکا ایستادند. در تاریخ آمریکا کمتر دیده شده که دولت این کشور قطعنامه ای را به شورای امنیت ببرد و جامعه جهانی این برخورد را داشته باشد.
واعظی تصریح کرد: از طرف دیگر ۱۳ عضو شورای امنیت کتبی اعلام کرد آنچه اتفاق می‌افتد از نظر ما اعتبار ندارد. در نشست کمیسیون مشترک برجام هم همه به اتفاق نظر اعلام کردند استناد آمریکا به هیچ وجه قابل قبول نیست چون عضو برجام نیست و حقی برای انجام این کار ندارد.
انتهای پیام/
مستندات ترامپ برای بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران مبنای حقوقی ندارد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار