سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی؛

شبکه های اجتماعی خانواده ها را به نابودی می کشاند/ افزایش شدید مطالبه مهریه در پی گرانی سکه

1399/06/15 - 07:46 - کد خبر: 26169 نسخه چاپی

نصر: سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: هیچ چیز به اندازه شبکه های اجتماعی در افزایش پرونده های ورودی به دادگاه خانواده موثر نبوده است.

به گزارش نصر، حکیمه حاجی اوغلی، سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار نصر با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی خانواده ها را به نابودی می کشاند، گفت: در پنج الی شش سال گذشته که شبکه های اجتماعی گسترش چشم گیری در جامعه پیدا کرده اند، الان آثارش را در جامعه می بینیم که چقدر به جامعه آسیب رسانده است، به طوریکه هیچ چیز به اندازه شبکه های اجتماعی در افزایش پرونده های ورودی به دادگاه خانواده موثر نبوده است.
وی به مدیریت صحیح شبکه های اجتماعی اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه در جامعه ما استفاده از شبکه های اجتماعی به طرز صحیحی مدیریت نمی شوند و باید نهاد های مربوطه در این باره چاره اندیشی کنند و همچنین خانواده ها هم از همان دوران کودکی، بر رفتار کودکان و استفاده آنان از شبکه های اجتماعی نظارت بیشتری داشته باشند.
حاجی اوغلی یکی از دلایل افزایش طلاق در جامعه را "شبکه های اجتماعی" دانست و خاطرنشان کرد: یکی از علل طلاق های توافقی در جامعه کمرنگ شدن اخلاقیات است که تعهد اخلاقی بین زوجین را بسیار پایین آورده است که آن هم ناشی از شبکه های اجتماعی می باشد.
وی ادامه داد: وقتی از زوجین که برای طلاق به دادگاه مراجعه می کنند، علت طلاقشان را جویا می شویم، جواب قانع کننده ای نمی دهند و فقط می گویند دیگر نمی خواهیم باهم دیگر زندگی کنیم و می بینیم که اکثریت این زوج ها دلیل مشخصی برای طلاق ندارند و طبق گفته خودشان فقط دل همدیگر را زده اند.
سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه خانواده ها باید از همان دوران کودکی به فکر تربیت صحیح فرزندانشان باشند، تصریح کرد: وضعیت جامعه الان طوری شده است که برخلاف نسل قدیم، کودکان از همان ابتدا پرتوقع بزرگ می شوند و میزان تحملشان هم بسیار پایین است.
وی ضمن تاکید بر مسئولیت پذیر بارآوردن فرزندان، تصریح کرد: بهتر است خانواده ها حتی بیش از اهمیت دادن به تحصیل فرزندانشان، به مسئولیت پذیر و متحمل بارآوردن آن ها اهمیت دهند که این گونه به فرزند خود بزرگترین خدمت را کرده اند؛ چرا که وقتی فردی مسئولیت پذیر بزرگ شود، آثار مثبت آن در جامعه و همچنین زندگی مشترک فرد دیده خواهد شد.

عدم موفقیت مراکز مشاوره در ایجاد صلح و سازش بین زوجین
حاجی اوغلی در خصوص روند رسیدگی به پرونده ها اظهار داشت: پرونده های مربوط به طلاق بعد از طی روند قانونی، به مراکز مشاوره فرستاده می شوند و در صورتی که در مراکز مشاوره امکان سازش بین زوجین به وجود نیاید، پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود تا حکم طلاق جاری گردد.
وی موفقیت مراکز مشاوره در ایجاد صلح و سازش بین زوجین را نزدیک به صفر خواند و خاطرنشان کرد: متاسفانه تا به الان از مراکز مشاوره نتیجه قابل قبولی نگرفتیم و میزان موفقیت آنان در ایجاد صلح و سازش بین زوجین خیلی ناچیز و نزدیک به صفر است و تقریبا تمام پرونده هایی که به مراکز مشاوره فرستاده می شوند، بی نتیجه بر می گردند و باز هم به طلاق منتهی می شوند.

افزایش شدید مطالبه مهریه در پی گرانی سکه
سرپرست دادگاه های خانواده دادگستری کل استان، همچنین به افزایش شدید مطالبه مهریه اشاره کرد و اذعان داشت: به دلیل گرانی بیش از حد سکه در ماه های اخیر، به محض بروز یک اختلاف بین زوجین، زوجه سریعا مهریه اش را به اجرا می گذارد.
وی ادامه داد: همین گرانی سکه، همچنین باعث افزایش پرونده های مربوط به تعدیل تسقیط مهریه شده است که زوج توان پرداخت آن را در موعد مقرر ندارد و در همین راستا از دادگاه تقاضای افزایش مدت زمان پرداخت سکه را می نماید.
حاجی اوغلی در ادامه به لزوم تسهیل ازدواج جوانان اشاره کرد و افزود: با این شرایط اقتصادی جامعه، اداره یک زندگی مشترک برای یک جوان کار بسیار مشکلی است و دولت باید از هر جهت جوانان را حمایت کند؛ از جمله: تسهیل اشتغال جوانان، افزایش وام ازدواج، اختصاص وام ودیعه مسکن اختصاصی برای متاهلین و...؛ در غیر اینصورت بدیهی است که با شرایط اقتصادی موجود، جوانان رغبتی برای ازدواج نداشته باشند.
انتهای پیام/
شبکه های اجتماعی خانواده ها را به نابودی می کشاند/ افزایش شدید مطالبه مهریه در پی گرانی سکه فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  رسول   4 سالها پیش  

بلی ممنون؛من تازه از طلاق و مهریه تمام شده ام و با تمام وجود احساس میکنم کسانی که باید مهریه بدهندبا چه مشکلاتی روبرو خواهند بود.در مورد بنده هم این صدق میکند که گران شدن سکه باعث طلاق ما شده است..من مطمئن هستم اگرقیمت سکه بالا نمیرفت اصلا دنبال طلاق هم نمیرفت.من کوچکترین مشکلی با خانواده ایشان نداشتم که هیچ حتی الان هم با مادرش در ارتباط صمیمی هستیم.باید بگویم در اخرین دادگاه ما؛رئیس دادگاه از عمل کرد بنده خیلی راضی بود از جمله پرداخت نفقه با مبلغ بالای ان و گفت که اولین بار کسی را دیدم که تمام مهریه را بدون کسری پرداخت میکند.من هنوز هم نفهمیدم که چرا جلو سوءاستفاده مالی برای بعضی خانمها را نمیگیرند. مسئولان باید خیلی توجه کنند که گرفتن مهریه تبدیل به کسب درامد شده است. پول و گرفتن مهریه اخلاق خانمها را خراب میکند...

  متین   4 سالها پیش  

گزارش جالبی از وضعیت اسفناک جامعه بود .تکنولوژی سریعتر از فرهگ سازی آمده بنابراین هنوز افراد استفاده صحیح از مجازی رو ندارن در ضمن ازدواج های سنتی و بدون مطالعه و مشاوره هم بر این مشکل دامن زده است من خودم یکی از این قربانیان دنیای مجازی هستم بارها خواستم داستان زندگیم رو برای عبرت دیگران بنویسم ولی تا کنون موفق به این کار نشده ام قدر زندگی قشنگتون رو بدونین و وارد دنیای دروغین مجازی نشین...
پژوهشیار